autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> [d64] Ustalanie trudności i wartości cech/atrybutów
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
[d64] Ustalanie trudności i wartości cech/atrybutów
PostWysłany: 20:23, 05 05 2007
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Opisane na szybko, późno, więc pewnie będzie ciężkie do zrozumienia Wink:

Trudność w d64 będzie testowana k8, im wyższy wynik tym lepiej. (więcej tutaj)
Cechy są określane wartościami -1:4 i są "negatywne" (głupota, słabość, niezdarność).
Atrybuty określają ułomności i umiejętności różnorakiego rodzaju opisane wartościami -1:4 (gdzie -1 to antytalent, 4 to mistrz), mogą być negatywne lub pozytywne zależnie od punktu widzenia, oznaczają to co głosi ich nazwa (nawet jeśli jest wieloznaczna).

Przykładowa postać:
kobold Józio
cechy: słabość 2, głupota 3, niezdarność 4
atrybuty: uciekanie 3 (potrafi uciekać), targowanie się 0 (nie potrafi się targować), liczenie -1 (kompletnie nie potrafi liczyć, jest przeciwieństwem matematyka), przyznawanie się do winy 4

Ustalamy trudność na następujące sposoby:
1. CECHA*2 - gdy zadeklarowana czynność dotyczy mocno jakiejś cechy i niczego innego.
2. CECHA + CECHA - jak wyżej, gdy dotyczy dwóch cech
3. CECHA + WARTOŚĆ - najczęstszy test, gdy zadanie dotyczy cechy i wymaga jakiegoś atrybutu
4. WARTOŚĆ + WARTOŚĆ lub WARTOŚĆ*2 - gdy zadanie dotyczy jakiegoś atrybutu lub atrybutów i niczego więcej (nie zależy od cech Nieboraka, a tylko jego wyszkolonego atrybutu).

WARTOŚĆ to wartość atrybutu (gdy przeszkadza on w teście) lub jego ODWRÓCENIE, gdy pomaga w teście.
Odwrócenie będę oznaczał przez ^atrybut, oblicza się je jako (4 - atrybut).
Wartości odwróceń w tabeli:
-1: 5
0: 4
1: 3
2: 2
3: 1
4: 0
Tabela będzie na karcie albo możliwe też, że oznaczenia kółeczkami sprawią, że odczytanie odwrócenia atrybutu będzie banalne - tak to muszę jakoś zrobić...

Jeśli gracz nie ma atrybutu potrzebnego do testu, bierze się atrybut "inne" (gdzieś na górze karty postaci będzie zawsze), który ma zawsze wartość 0 Wink (czyli ^inne to 4).

Modyfikatory: dodajemy lub odejmujemy trochę zależnie od sytuacji (np. siły przeciwnika! bo przeciwnik nie jest opisany w Nieborakach pełną charakterystyką!) odejmujemy też gdy jakiś atrybut zbytnio nie pasuje do testu (np. ktoś ma "jeżdzenie na baranach", a próbuje jeździć na słoniu). PG może też dodać lub odjąć za jakiś atrybut, którego nie uwzględnił z "braku miejsca", a który gracz posiada.

Przykład ustalania trudności:

kobold Józio
cechy: słabość 2, głupota 3, niezdarność 4
atrybuty: uciekanie 3 (potrafi uciekać), targowanie się 0 (nie potrafi się targować), liczenie -1 (kompletnie nie potrafi liczyć, jest przeciwieństwem matematyka), przyznawanie się do winy 4 (zawsze przyznaje się do winy, nawet jeśli nie musi)

kobold:
- chce wskoczyć na konia i pogalopować za uciekającą karetą: niezdarność + ^inne (nie ma jeździectwa ani nic z tym związanego) = 4+4 = 8
- jest wypytywany przez groźnego szeryfa czy jest winny kradzieży kury pocztowej: głupota + przyznawanie się do winy = 3 + 4 = 7
- ucieka przed bandą głodnych goblinów prostą, równą drogą (PG przyjmuje że nie liczy się wtedy niezdarność, a tylko szybkość, czyli umiejętność uciekanie): ^uciekanie*2 = 1*2 = 2
- siłuje się na rękę z trollem = słabość*2 - 4 (tak duży modyfikator bo to w końcu z TROLLEM!) = 0

walka:
- używając długiej kopii kobold próbuje dźgnąć w pierś nadbiegającego trolla: niezdarność + ^inne (nie ma walki ani walki kopią) -1 (bo troll jest głupi i biegnie prosto na kopię) = 7
- kobold próbuje schować się za tarczą przed atakiem rozwścieczonego minotaura: niezdarność + słabość + 1 za brak obrony przed tarczą i ponieważ minotaur jest silny i wściekły = 4 + 2 + 1 = 8
- kobold podczas walki deklaruje po prostu "zabijam te trzy gobliny spychając je do studni" (opis będzie wtedy dłuższy, a wynik testu może spowodować, że część zamierzeń się uda, część nie): niezdarność + ^inne - 1 bo gobliny są strasznie głupie = 4 + 4 - 1 = 7

(obrażenia i inne kiedy indziej)

Dlaczego takie a nie inne atrybuty są brane do testów? Decyduje PG, ale także - co ważne - gracz może podpowiadać co brać do testów. Czasem mogą PG z graczem ustalić zmianę deklarowanej czynności na taką, która nie wymaga testowania atrybutu, którego nieborak i tak nie posiada (np. kobold, który nijak nie potrafi walczyć, może zamiast tego uciec lub spróbować podstępu).

Jak poprzednio proszę o uwagi, propozycje, wytknięcie błędów.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 20:59, 05 05 2007
malkav
pożeracz systemów

 
Dołączył: 19 Wrz 2006
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ciemne miejsce w międzyczasie





Problem jest taki, że atrybuty, oraz cechy muszą być negatywne. bo inaczej będzie się nieco nie zgadzać. Mając np targowanie się na poziomie 3 i głupotę 3 powoduje że test ma poziom 6, podczas kiedy wysoka wartość targowania powinna obniżać trudność. W związku z tym nie targowanie się, a np nieudolność handlowa. To z kolei stwarza sporą trudność w tworzeniu cech, więc powinny być one (przynajmniej główne) podane. Jak będą ujednolicone cechy, tak żeby wszystkie były negacją, to będzie ślicznie działać


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 07:11, 06 05 2007
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Cechy będą negacją - jak było wcześniej.
Atrybuty nie będą negacją - bo nie zawsze będą "przeciwko" testowi. Chyba że zmienię zdanie, ale muszę sprawę przemyśleć i przetestować, bo często trudno wymyślić "ułomność".
Zobacz np. "przyznawanie się do winy". Może być przykład, gdzie ktoś jest torturowany i nie chce przyznać się do winy albo test, gdzie ktoś chce się przyznać do winy, ale ma bardzo niskie przyznawanie się do winy (np. 1) i z tego powodu może mieć problem to zrobić.
Załóżmy, że ktoś ma słabość woli na 2 oraz przyznawanie się do winy na 3:
Pierwszy test byłby: słabość woli + przyznawanie się do winy (przyznawanie się do winy przeszkadza w teście) = 2 + 3 = 5 (taki średnio trudny test)
Drugi test zaś: słabość woli + ^przyznawanie się do winy (wspomniana odwrotność) = 2 + 1 = 3 (łatwy test, bo gostek ma duże przyznawanie się do winy i chce się przyznać)
Wiem, że to komplikacja, ale na razie nic lepszego nie wymyśliłem Wink. Pomóc powinny kółeczka na karcie postaci (czarne będą opisywały atrybut, a białe - te niewypełnione - będą odwróceniem, dodatkowo wartość -1 będzie się dopisywało jako puste kółeczko po lewej od czterech kółeczek i wtedy będzie 5 kółeczek dopełnienia Razz).

W podanym przez ciebie przypadku test na targowanie będzie miał 3 (głupota) + 1 (^targowanie się) = 4. Gdyby nie miał targowania się, a chciał się targować, trzebaby zrobić test na 3 (głupota) + 4 (^inne). Trochę to skomplikowane, trzeba sprawę przemyśleć...

Można też rozważyć sprawę tak, żeby WIĘKSZOŚĆ umiejętności była ułomnościami jak proponujesz (czyli była negatywna) - dodałoby to klimatu nieboraczego, a dodatkowo sprawiło, że bardzo rzadko trzebaby używać "odwrócenia".


PS. Rozważaliśmy chyba też kiedyś żeby cechy były 0-8, a atrybuty/umiejętności/ułomności były od -4:4 i się po prostu dodawało lub odejmowało od trudności, ale wtedy często przekraczałoby się maksimum (chyba). - trzeba to też jednak rozważyć.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:46, 06 05 2007
malkav
pożeracz systemów

 
Dołączył: 19 Wrz 2006
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ciemne miejsce w międzyczasie





Cechy dać w wartościach od 0-8, a atrybuty od -4 do 4. Test miałby trudność (łatwość, czy cokolwiek:P) równą wartości cechy do której dodawana była by wartość atrybutu. Z tym że dla normalnego nieboraka ustaliłoby się ograniczenie 3-6 cecha i -2 - 2 atrybut, wartości wyższe są przeznaczone dla potężniejszych istot i dla bardzo rozwiniętych nieboraków.
W tedy targując się
Juzek ma głupotę 3 i rozrzutność (przeciwieństwo targowania się) -1
Test miałby zatem PT = 3-1 = 2
Wyrzucenie 2 to potknięcie, 1 to porażka, powyżej to sukces.
W takim układzie juzek byłby bardzo zdolnym kupcem, na co zresztą wskazują współczynniki bo ma bardzo małą głupotę i nie umie być rozrzutny.
Gdyby jednak miał głupotę 6 i rozrzutność 1 to PT = 7


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 12:28, 06 05 2007
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





malkav napisał:
Cechy dać w wartościach od 0-8, a atrybuty od -4 do 4. Test miałby trudność (łatwość, czy cokolwiek:P) równą wartości cechy do której dodawana była by wartość atrybutu. Z tym że dla normalnego nieboraka ustaliłoby się ograniczenie 3-6 cecha i -2 - 2 atrybut, wartości wyższe są przeznaczone dla potężniejszych istot i dla bardzo rozwiniętych nieboraków.
W tedy targując się
Juzek ma głupotę 3 i rozrzutność (przeciwieństwo targowania się) -1
Test miałby zatem PT = 3-1 = 2
Wyrzucenie 2 to potknięcie, 1 to porażka, powyżej to sukces.
W takim układzie juzek byłby bardzo zdolnym kupcem, na co zresztą wskazują współczynniki bo ma bardzo małą głupotę i nie umie być rozrzutny.
Gdyby jednak miał głupotę 6 i rozrzutność 1 to PT = 7


To i tak jednak nie rozwiązuje problemu atrybutów i antyatrybutów. Bo jeśli ma targowanie się 4, to powinno się odjąć od testu targowania (zmniejsza trudność), a jeśli rozrzutność -4 to dodać... Czyli niepotrzebnie zwiększamy znaczenie cech (stają się główną częścią testu), a nie likwidujemy problemu z wyborem czy dodać/odjąć/dopełnić...
Zaleta jest taka, że można rzucić np. 5 różnych atrybutów i różnych modyfikatorów z zakresu -4:4 i je pododawać lub poodejmować od cechy i ciągle mieć rozsądną trudność...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 12:38, 06 05 2007
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Jeszcze przykład jakby to wyglądało wg nowej wersji i starej wersji.
Rozważamy sytuację, gdy Kobold próbuje wytargować od starego trolla naszyjnik z brylantów.

stara wersja
Kobold: z cech: głupota 3, z atrybutów: targowanie się 1, rozrzutność 0
(na karcie wygląda to tak kółeczkami:
głupota ***O, targowanie się *OOO, rozrzutność: OOOO, widać łatwo ile wynosi dopełnienie w każdym przypadku (białe kółka))

Test może PG zarządzić na kilka sposobów. Wydaje się logiczne, że targowanie będzie zależeć od cechy głupota, do tego PG musi wybrać albo targowanie się albo rozrzutność, to pierwsze lepiej pasuje do testu:

trudność = głupota + ^targowanie się = 3 + 3 = 6

Jak wziąść pod uwagę rozrzutność? Kobold nie jest rozrzutny, więc chciałby z tego skorzystać, ale PG zarządził test jak powyżej, za brak rozrzutności może co najwyżej modyfikator -1 do testu dać.

wersja malkava
Kobolad: głupota 6, targowanie się 2, rozrzutność -1

Test jest dość jednoznaczny: głupota - targowanie się (pomaga w teście, więc odejmujemy) + rozrzutność (przeszkadza w teście, więc dodajemy) = 6 -2 + 1 = 5

Zaleta: rozrzutność grała rolę w teście.
Wady: cechy opisywane aż 0-8, to utrudni trochę opis... opis ujemnymi i dodatnimi wartościami nieźle namiesza w atrybutach... prawie się to też nie różni od starej mechaniki...

Do rozpatrzenia:
- co zrobić, gdy Nieborak nie ma jakiejś umiejętności: np. nie ma jeździectwa, a chce jeździć na koniu? test = niezdarność? czy może jakiś modyfikator dodatni?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:38, 06 05 2007
malkav
pożeracz systemów

 
Dołączył: 19 Wrz 2006
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ciemne miejsce w międzyczasie





Mam wrażenie że gdyby zarówno cechy jak i atrybuty były ujednolicone do negacji mechanika byłaby znacznie bardziej przejrzysta.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:25, 07 05 2007
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





malkav napisał:
Mam wrażenie że gdyby zarówno cechy jak i atrybuty były ujednolicone do negacji mechanika byłaby znacznie bardziej przejrzysta.


Ale zawsze zdarzy się taki atrybut, który będzie mógł albo przeszkadzać w teście albo pomagać - to samo zresztą dotyczy cech (czasem słabość jest potrzebna, szczególnie w Nieborakach Wink ).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:42, 07 05 2007
malkav
pożeracz systemów

 
Dołączył: 19 Wrz 2006
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ciemne miejsce w międzyczasie





A i owszem, ale jednolitość zapisu jest dość istotna dla przejrzystości. Zapis kółeczkowy jest bardzo dobrym pomysłem, bo puste kółeczka będą wartością przeciwną, do pełnych, a MG sam zdecyduje na której test oprzeć.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 13:01, 07 05 2007
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Dobra, sprawa idzie do wewnętrznych betatestów w celu porównania obu rozwiązań. Wink
Może poprowadzę niedługo sesję w Nieboraków na forum, chociaż utrudnieniem będzie właśnie forma "forumowa"...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 18:30, 30 05 2007
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





Magnes napisał:
Jeszcze przykład jakby to wyglądało wg nowej wersji i starej wersji.
Rozważamy sytuację, gdy Kobold próbuje wytargować od starego trolla naszyjnik z brylantów.

stara wersja
Kobold: z cech: głupota 3, z atrybutów: targowanie się 1, rozrzutność 0
(na karcie wygląda to tak kółeczkami:
głupota ***O, targowanie się *OOO, rozrzutność: OOOO, widać łatwo ile wynosi dopełnienie w każdym przypadku (białe kółka))

Test może PG zarządzić na kilka sposobów. Wydaje się logiczne, że targowanie będzie zależeć od cechy głupota, do tego PG musi wybrać albo targowanie się albo rozrzutność, to pierwsze lepiej pasuje do testu:

trudność = głupota + ^targowanie się = 3 + 3 = 6

Jak wziąść pod uwagę rozrzutność? Kobold nie jest rozrzutny, więc chciałby z tego skorzystać, ale PG zarządził test jak powyżej, za brak rozrzutności może co najwyżej modyfikator -1 do testu dać.

wersja malkava
Kobolad: głupota 6, targowanie się 2, rozrzutność -1

Test jest dość jednoznaczny: głupota - targowanie się (pomaga w teście, więc odejmujemy) + rozrzutność (przeszkadza w teście, więc dodajemy) = 6 -2 + 1 = 5

Zaleta: rozrzutność grała rolę w teście.
Wady: cechy opisywane aż 0-8, to utrudni trochę opis... opis ujemnymi i dodatnimi wartościami nieźle namiesza w atrybutach... prawie się to też nie różni od starej mechaniki...

Do rozpatrzenia:
- co zrobić, gdy Nieborak nie ma jakiejś umiejętności: np. nie ma jeździectwa, a chce jeździć na koniu? test = niezdarność? czy może jakiś modyfikator dodatni?


Męczysz się męczysz Magnes. Wiesz co zrób? Jak coś pomaga - dodawaj do wyniku testu, jak przeszkadza - do poziomu trudności.

Wymęczony już kobold Józio próbuje kupić coś od trolla po jak najniższej cenie.

Kobold Józio
Cehcy(skala 1-4): Głupota 3, Wątłość(czy jak to tam było) 1, Niemoc 2
Atrybuty(skala 0-4, 0 oznacza brak atrybutu): Targowanie się 1, Rozrzutność 3, Ucieczka 2, Gotowanie 4

PT wyniesie poziom jego 3 (Głupota) + 3 (Rozrzutność), a wynik rzutu kością 1k8 + 1 (Targowanie się). Potem porównujesz standardowo z porażką/potknięciem/sukcesem, a druga k8 określa stopień(lub typ) absurdu.

Jeśli ten sam kobold ma wydać jak najwięcej kasy w jakimś zakręconym konkursie to PT wyniesie 1 (Targowanie się), a wynik na kości otrzyma premię 6 (Głupota + Rozrzutność).

Jeszcze inne - ten sam kobold próbuje uciec na równej drodze przed bandą Goblinów. PT=1+2(gobliny są szybkie i jest ich dużo) Premia do rzutu=2(Ucieczka).

Kolejne - próbuje pokonać Trolla w siłowaniu na rękę.
PT=1(Wątłość)+4(Troll)
Premia=0(brak odpowiednich Atrybutów).

Mam nadzieję, że jasne dosyć?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
[d64] Ustalanie trudności i wartości cech/atrybutów
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin