autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> Ilość stron - dużo, mało, w sam raz?
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
PostWysłany: 09:35, 31 07 2007
Farvus
degustator autorek

 
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 127
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk





Cytat:
- Nigdy nie zostanie ukończone (czemu się wszyscy upierają nad 200-stronnicowymi kolosami, quickstart do Exalted ma 28 stron i spokojnie wystarcza do grania)


Tu się w zupełności zgadzam. Z góry założenie że podręcznik będzie miał ok 200 stron to automasakra.
- Trzeba by wziąć pod uwagę że na przykład nad Cyberpunkiem 2020 pracowało jakieś 24 osoby. Nad Gasnącymi Słońcami ok 25 osób. Nad Warhammerem jakieś 18. Nad Neuroshimą jakieś 9. Dodatkowo w większości pisanie i ilustrowanie to ich główne zajęcie.
- Mała objętość pozwala skupić się na całkowicie niezbędnych elementach gry bez zajmowania się pierdółkami.
- System mający mało stron chętniej ludzie przeczytają i nie zmarnują całego tuszu jak zechcą sobie wydrukować.
- W małym podręczniku można zrobić selekcję dobrego tekstu i dobrych ilustracji.
- Jeśli projekt wypali to zawsze można skombinować dodatki, które przecież i tak by nic nie kosztowały.
Znalazłbym jeszcze więcej powodów ale nie chce mi się pisać Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 09:41, 31 07 2007
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





Hmm rzeczywiście, mówienie z góry, że system ma mieć tyle, a tyle stron to nie za dobry pomysł, bo nigdy nie wiadomo jak w ostateczności wyjdzie, a i ludzie potem się załamują, że im nie wyjdzie tyle co by chcieli i systemy giną.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 10:14, 31 07 2007
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





Szabel napisał:
Hmm rzeczywiście, mówienie z góry, że system ma mieć tyle, a tyle stron to nie za dobry pomysł, bo nigdy nie wiadomo jak w ostateczności wyjdzie, a i ludzie potem się załamują, że im nie wyjdzie tyle co by chcieli i systemy giną.


Żeby Was dobić, pocytuje sobie Światotworzenie i odpowiedzi jakie uzyskałem dopytując się o wymaganą ilość stron (co prawda Światotworzenie jest o settingach do D20, ale co tam Wink ) :

ShadEnc napisał:
Pomysłem może być cokolwiek. Nadaje się każdy temat, który zainspiruje autora na tyle, by mógł rozciągnąć go na minimum sto stron maszynopisu.

zegarmistrz napisał:
To kryterium wydaje mi się troszeczke dziwne.
Czy jest to limit, poniżej którego moje wesołe dzieło automatycznie traci rangę "settingu" ?


Odpowiem za ShadEnca: W zasadzie tak!

Bardzo trudno jest po prostu zmieścić świat, który dałby możliwość wielomiesięcznej gry, z odpowiednią ilością haczyków, tworzących go elementów itd. na mniejszej ilości miejsca. Settingi są dość obszernymi tworami, bo muszą...

Naturalnie, czasem zdarza się cód i powstają rzeczy mniejsze, liczące kilnaście lub kilkadziesiąt stron. Nie mniej jednak jednak bardzo często miejsca w nich starcza tylko na kilka przygód i bardziej pasuje do nich termin "opis lokacji" albo "szkielet kampanii" a nie "setting".

Zsu-Et-Am napisał:
Od siebie dopowiem, że - mimo wszystko - można stworzyć coś krótszego niż 100 stron. Znacznie krótszego. Tyle, że to nie będzie pełnoprawny setting, choć niekoniecznie też zarys kampanii, a już niemal na pewno nie opis lokacji, choćby rozbudowanej do nieprzyzwoitości. Znamy pojęcie minisettingu. Takowym jest Spellslinger i inne twory z serii Horizon, by trzymać się pochodnych D&D.

ShadEnc napisał:
minisettingi są... mini, ciężko je uznać za pełnowartościowe gry. Albo są skoncentrowane na wyjątkowo wąskie grono odbiorców (np. Mechamorphosis) albo wymagają dopisania pewnych partii tekstu przez MG (np. Spellslinger). Nie skreślam ich, nie ujmuję im wartości, jednak w porównaniu do gier "o 180k znakach lub więcej", mają mniejszy potencjał lub zmuszają do wykonania zbyt wielkiej pracy.


Przy takim nastawieniu "klientów", cieżko zasukcesować Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 10:24, 31 07 2007
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Można się zastanowić jakie systemy w ogóle odniosły w Polsce sukces - można na oko określić, że kiedyś Warhammer, może ZC (dzięki MiMowi głównie pewnie), Wampir, teraz D&D i Neuroshima - a wydanych gier było znacznie więcej, nie licząc już autorskich. Ale to temat na inną dyskusję.
I czasem chyba lepiej znaleźć małą, ale wierną niszę niż rzucać się na słonia ze szpilką Wink.
Moim zdaniem żeby odnieść sukces autorką trzeba zrobić system niekoniecznie gruby, ale na poziomie systemów komercyjnych pod względem fabuły, świata, mechaniki i nie wymagający zbytniego wysiłku przy czytaniu (wymyślna mechanika albo konieczność przeczytania czegoś).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 10:54, 31 07 2007
Farvus
degustator autorek

 
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 127
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk





Szabel - akurat zakładanie z góry ilość stron nie jest takie złe bo ma się jakieś ramy, których można się trzymać. Chodzi mi o stawianie sobie poprzeczki zbyt wysoko. Na przykład 80 to dla mnie już bardziej realna liczba dla małego zespołu.

cactusse - hehe. Tylko to jest zakładanie że MG nie ma mózgu i jak chce zobaczyć cene widelca w świecie to musi zajrzeć do podręcznika. Podobno gry fabularne są dla osób kreatywnych i z wyobraźnią Razz


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 10:58, 31 07 2007
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Nieboracy 1ed. mają 80 stron. To były trzy miesiące ciężkiej pracy. No i wtedy nie robiłem korekty, nie dbałem o poziom i miałem dużo wolnego czasu (wakacje) + trochę tekstów było napisanych przez inne osoby (dwa dłuższe, jeden krótki). Ale zawsze można zwiększyć czcionkę, zrobić przestronny layout i ilość stron poleci w górę szybko Wink.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:17, 31 07 2007
Farvus
degustator autorek

 
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 127
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk





Magnes - Nieboracy to system nie w moim stylu ale podziwiam za dociągnięcie tego do końca i poświęcenie całych wakacji Smile.

Jakby tak wziąć jeden z popularniejszych RPGów w Polsce w którego grywało się setki kampanii czyli Warhammera i przerobić na skompresowany setting to wyszłoby niewiele. Założe się że z tych 360 można by zejść do conajmniej 90 stron. Strasznie dużo zajmuje rozdział MG, rozdział o magii i bestiariusz podczas gdy przewodnik o świecie z historią ma 33 strony. Poza tym co jakiś czas są gigantyczne ilustracje i conieco tabelek.
Tak więc nie ilość a jakość Smile.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:40, 31 07 2007
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Rozumiem, że niektórym się nie podoba, dałem tylko przykład że nawet te 80 stron wymaga cholernie ciężkiej roboty.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:47, 31 07 2007
Frey
degustator autorek

 
Dołączył: 22 Lip 2007
Posty: 125
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3





Magnes napisał:
Można się zastanowić jakie systemy w ogóle odniosły w Polsce sukces - można na oko określić, że kiedyś Warhammer, może ZC (dzięki MiMowi głównie pewnie), Wampir, teraz D&D i Neuroshima - a wydanych gier było znacznie więcej, nie licząc już autorskich. Ale to temat na inną dyskusję.
I czasem chyba lepiej znaleźć małą, ale wierną niszę niż rzucać się na słonia ze szpilką Wink.
Moim zdaniem żeby odnieść sukces autorką trzeba zrobić system niekoniecznie gruby, ale na poziomie systemów komercyjnych pod względem fabuły, świata, mechaniki i nie wymagający zbytniego wysiłku przy czytaniu (wymyślna mechanika albo konieczność przeczytania czegoś).


Dokładnie na poziomie systemów komercyjnych. U mnie jeszcze earthdwan jest dosc popularny. Bo to jest cel, co do stronek, to przeciez nie wiadomo czy bedzie 100, czy dwiescie. Ale tak szacunkowo, tak jakby u nas nie było tabelek lub obrazków...

Cactuss wiem że tobie się nic nie podoba, ale jakbyś spojrzał na dowolny system to byś zobaczył dokładnie to samo. Same błędy widzisz, ale raczej nie tyle błędy to tylko to co ci się nie podoba.

Plujesz się o mechanikę, jakos nie wiedziałem co Ci się nie podoba? Ze nie przypomina D20 czy czegoś tam innego? To już musi byc zła, nie znam mechaniki, która podobała by się wszystkim i zrobienie czegoś takiego się nie da. Po prostu kiedy siadasz do systemu musisz sie przestawić na daną mechanikę i nie będzie problemów. Każdy ma własne zdanie i je szanuje, ale mi się wydaje, ze Tobie go trochę brakuje...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:47, 31 07 2007
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





W ogóle to ja bym wydzielił temat o objętości RPGów. Smile

Magnes: zrobione


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 21:48, 31 07 2007
Farvus
degustator autorek

 
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 127
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk





Mnie generalnie zastanawia ile jest wymagane treści żeby wystarczało to do gry. W systemach bardzo fantasy pewne niedopowiedzenia można łatwo zapełnić własną wiedzą o antyku czy średniowieczu. Gorzej jest natomiast z światami w przyszłości. W takich chyba niezbędne jest szersze opisanie nowoczesnej technologii w czym nie czuje się dobry.

Grając w młotka zawsze korzystało się najwięcej z takich rozdziałów jak tworzenie postaci, poradnik konsumenta z wszelkimi cenami i może jeszcze mapka. Takie rzeczy z pewnością są niezbędne. Nie wiem jak z resztą.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:17, 02 08 2007
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





Z minimum jest zabawnie :

- Na Forge'u były kiedyś zawody na zmieszczenie rpga w dwóch stronach, a wyniki były całkiem sympatyczne (np. Beat the Clock) Wink
- Spotkałem kupe gier które zajmując niewiele miejsca, wydawały się być całkiem grywalne, np.
Divinity (kieszonkowe fantasy) - 9
InSpectres Startup (łowcy duchów) - 4
Time to Kill (ninjaaa) - 5
Hollyworld (bohater ostatniej akcji) - 15
...in Spaaace! (autostopem przez galaktyke) - 15
Executive Decision (kryzys w Białym Domu) - 15


Dla tradycyjnych gier (z fachowym settingiem i niewielką, lub wypchniętą poza podręcznik mechaniką), po przegrzebaniu kilka ciekawszych pozycji, wychodzą mi takie limity :

~20 stron - spokojnie wystarcza na start i rozegranie kilku jednostrzałówek, np.

Departament 13 - "Archiwum X" i "Men in Black" dla ubogich (Fudge)
Kumquat Tatoo - Fucking Metal Fantasy Wink (Risus)

~50 stron - wystarczająco informacji na bezproblemowe rozegranie dłuuugiej przygody/kampanii, np.

Magipunk - Cyberpunkowe Fantasy Wink (mechaniki brak)
Totem - "Fantastyczna" wersja epoki lodowcowej (mechanika własna)

~100 stron - "profesjonalne" wydanie, powinno zapewnić miesiące nieprzerwanej zabawy, np.

Uresia - Fantasy w tradycji japońskich konsolowych rpgów (BESM)
Collectors - Demoniczni komornicy odwalają czarną robotę dla piekła (Fudge)

~200 stron - wystarczy na granie do śmierci albo dłużej, np.

Zenobia - "Fantastyczny" starożytny Bliski Wschód (mechanika własna)
Wonderland - Współczesny horror po drugiej stronie lustra (JAGS)



Farvus napisał:
Grając w młotka zawsze korzystało się najwięcej z takich rozdziałów jak tworzenie postaci, poradnik konsumenta z wszelkimi cenami i może jeszcze mapka. Takie rzeczy z pewnością są niezbędne. Nie wiem jak z resztą.


Ostatnio mechaniki turlają się w stronę abstrakcyjnych funduszy, i cenniki nie są juz koniecznością.

Z mapami jest różnie, ich przydatność zależy chyba od szczegółowości settingu i typu rozgrywki. Z moich ostatnich doświadczeń :

- W Heroquest mapa świata była wielce przydatna, albowiem kampania głównie polegała na zwiedzaniu ciekawych miejsc i dostarczaniu ważnych rzeczy ważnym osobom.
- W Warhammerze mapa miasta była wielce przydatna, albowiem kampania polegała na turlaniu się po kanałach, i pojawianiu się w niewłaściwym czasie w niewłaściwym miejscu.
- W Burning Empires (s-f z wielkimi kosmicznymi bitwami o planety) wygenerowany świat był za duży, by zrobić do niego jakąkolwiek mapkę Wink
- W Reign zwykle dowodzi sie większymi grupa, a świat szybko się dezaktualizuje po kilku manewrach (dodatkowo geografia jest zbyt zakręcona, by móc ją łatwo zmapkować Wink ).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 10:39, 07 11 2007
tecbug
chodzący wśród autorek

 
Dołączył: 06 Lis 2007
Posty: 81
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Ja zdecydowanie wole mniejsze objetosciowo podreczniki.
Wezmy na przyklad podreczniki do DnD... 3 podstawowe podreczniki po 320 stron. W kazdej z nich pelno tekstu. Czy ktokolwiek przez to przebrnal od deski do deski? Ja poczytalem po kilkadziesiat stron z kazdego i spokojnie moglem prowadzic kampanie. W takim podreczniku natomiast wyszukanie konkretnej informacji jest troche utrudnione, bo trzeba przebic sie przez mase zbednego tekstu.
Przez taka objetosc tez rosnie cena.

Zdecydowanie wole: mniej objetosci, za to bardziej konkretna.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Ilość stron - dużo, mało, w sam raz?
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin