autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> Narracyjny system walki
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Narracyjny system walki
PostWysłany: 12:46, 19 02 2008
squid
zerkający na systemy

 
Dołączył: 15 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń





Wymyśliłem taką strukturę systemu walki:
-rzut na inicjatywę
-zwycięzca określa, co robi (stosunkowo dokładnie - np. "pcham go mieczem w brzuch).
-drugi walczący określa, co robi (zasłaniam się tarczą) itd.
Wygląda podobnie do innych systemów (Warhammer, D&D), ale rzucamy kostką zgodnie z Burning Wheelową zasadą "say yes or roll die". Na przykład, w powyższym przykładzie zwycięzca inicjatywy może powiedzieć "nie zdążyłeś się zasłonić" i wtedy mamy test sporny.
Do tego są premie do testów w sytuacji, gdy przeciwnik ma utrudnioną obronę itp, przez co walka nabiera wymiaru taktycznego, a jej opis może przypominać np. opisy walk z "trylogii husyckiej" Sapkowskiego.
Oczywiście, żeby to skończyć trzeba by określić listę możliwycjh manewrów, ataków itp.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 13:20, 19 02 2008
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Czemu to służy, skoro i tak każdy o zdrowym rozsądku będzie się zasłaniał w każdej rundzie? Chyba, że koniecznie chce zginąć.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 08:48, 20 02 2008
squid
zerkający na systemy

 
Dołączył: 15 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń





Ba, tu chodzi nie tylko o zasłanianie się. Myślałem nad dodaniem manewrów w rodzaju odbijania broni przeciwnika (służy do przejęcia inicjatywy), uników (przy walce z większą liczbą wrogów), wytrącania broni itp. W tym wypadku test obrony byłby trudniejszy, ale dawałby jakieś specjalne premie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 09:26, 20 02 2008
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Jak ma w nazwie "narracyjny", to może po prostu oprzeć go na opisach i deklaracjach? Tzn. pozwolić graczowi zadeklarować dowolną rzecz (np. "nacieram na przeciwnika i staram się silnymi uderzeniami złamać mu rękę, w której trzyma tarczę, a najlepiej zabić"), MG ustala do tego trudność i jeśli jest sukces to dzieje się to co zadeklarował gracz, a jeśli się nie uda to dzieje się to co zdaniem MG chciał zrobić jego przeciwnik + jakieś stopnie sukcesu, które określają jak bardzo się udało? Oczywiście pozostawia to wiele na MG (tutaj mogłaby pomóc mechanika) - ponieważ musi zdecydować na ile trudne jest to co robi gracz i na ile trudne to co zamierza jego przeciwnik (ale w narracyjnym, w sensie "epickim" to bohater gracza będzie się liczył, a nie jego marny przeciwnik, wiec głównie to jego deklaracja będzie wpływała na trudność testu).

To co opisałem wyżej stosuję zazwyczaj jak prowadzę i się sprawdza. Walka jest ciekawa, bo nie jest ograniczona do ustalonych zagrań.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Magnes dnia 09:27, 20 02 2008, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: 13:38, 20 02 2008
squid
zerkający na systemy

 
Dołączył: 15 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń





dzięki, Magnes. Taki pomysł byłby całkiem niezły, dobrze by było jednak określić możliwości zadawania obrażeń itp., żeby nie dochodziło do takich sytuacji:
Gracz: atakuję go z rozmachu w głowę
MG:rzuć kośćmi
Gracz:Zdałem test. I co?
MG: zadajesz mu lekką ranę
Gracz: Jak to? Lekką ranę??? Moim mieczem dwuręcznym??? z zamachu? itd.
W takim systemie nie jest też za bardzo rozróżniona kolejość graczy. Grałem kiedyś w coś w tym stylu, źli nie mogli nic zrobić, bo lali ich gracze i musieli się bronić.
A znacie jakieś systemy dokładniej mechanicznie opracowujące taki system walki?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 13:52, 20 02 2008
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





squid napisał:
A znacie jakieś systemy dokładniej mechanicznie opracowujące taki system walki?


Ja nie, ale przydałby się. Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 14:35, 20 02 2008
kaellion
zerkający na systemy

 
Dołączył: 17 Sie 2005
Posty: 33
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Tomaszów Maz.





squid napisał:
A znacie jakieś systemy dokładniej mechanicznie opracowujące taki system walki?

Zależy o co Ci chodzi. Ze starych systemów które znam są np. Dzikie Pola z mechaniką szermierki. Postać ma np. współczynnik szabla na poziomie dajmy na to 12 i tyle ma punktów w rundzie. Na początku ustalana jest inicjatywa i gracze deklarują akcje: cięcia, pchnięcia, zastawy, zwody itp. podając wartość punktową czyli ile wydają ze swojej puli, przy czym jest to wymiana cios zastawa, aż do zmiany inicjatywy (opieram się na pierwszej edycji).

Jest np. Monastyr w którym są zaawansowane zasady szermierki też pozwalające na dokładne deklaracje.

Jest wreszcie Burning Wheel - w którym walka też jest dość dokładnie rozpisana

Natomiast w FATE pamiętam był jakiś opis rozgrywania starć nie na zasadzie cios za ciosem ale na zasadzie małych kroków, jakbym zadeklarował że chcę przeciwnika zabić to miałbym większy poziom trudności, lepiej za to spróbować wytrącić mu broń z ręki, czy przyprzeć go do muru by miał trudniej, czyli walkę można rozwiązać jednym rzutem, ale także bardziej szczegółowo.

To tak na szybko z RPGów które jako pierwsze przychodzą mi na myśl.

PS. Mam nadzieję że pomogłem choć trochę i moja odpowiedź jest na temat.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 15:43, 20 02 2008
Maverick
zerkający na systemy

 
Dołączył: 11 Lut 2008
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Jak dla mnie narracyjne prowadzenie walki wymaga dużej dozy pokory, i cierpliwości od graczy żeby nie ukatrupic MG. W sumie wszystko zależy od jego widzimisię. Jestem całkowitym przeciwnikiem narracyjnego prowadzenia. Wolę sprawdzić kośćmi co się wydarzyło.

Inna sprawa, że to co dotychczas napisałeś o sposobie przeprowadzania starć jest dość mechaniczne jak na system narracyjny.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 23:29, 20 02 2008
Darken
degustator autorek

 
Dołączył: 22 Paź 2005
Posty: 160
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Knurów





Masz jeszcze grę The shadow of yesterday dostępnej pod tym linkiem:
[link widoczny dla zalogowanych]
Masz tam dokładnie to, o czym piszesz.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Darken dnia 23:30, 20 02 2008, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: 12:29, 21 02 2008
squid
zerkający na systemy

 
Dołączył: 15 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń





Obejrzałem TSOY'a, niestety, o ile dobrze widzę, nie ma tam konkretnej interpretacji wyników testów - wszystko pozostaje w rękach MG. A to grozi śmiercią tego ostatniego.
W FATE walka (o ile dobrze pamiętam) zwykle polega na teście spornym, według którego wylicza się obrażenia (zwycięstwo o jeden - zadraśnięcie, o dwa - rana lekka itd). Niestety nie uwzględnia to prób wybicia broni z ręki i tym podobnych.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez squid dnia 13:40, 21 02 2008, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: 08:01, 22 02 2008
Darken
degustator autorek

 
Dołączył: 22 Paź 2005
Posty: 160
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Knurów





Czyli, jeżeli dobrze Cię zrozumiałem, chcesz aby gra dostarczała Ci kompletnej odpowiedzi, co dzieje się z w razie przegranej?.

Bo nadal uważam, że tsoy dostarcza kompletnej odpowiedzi.
Zauważ, że tak naprawdę masz tam tylko dwa wyniki wygrana i przegrana. Jeżeli wygrywasz, to twoja stawka (obezwładniam go) wchodzi do gry, jeżeli przegrywasz to akcja nie udaje się, albo udaje się ale z komplikacjami.
Inne wyniki dają Ci tylko sugestię opisową.
Zależy też, jak gracz ustala sobie stawkę rzutu. Jeżeli powie "obezwładniam go, ale zanim pociągnie za dźwignie" to w razie sukcesu po prostu to się mu udaje, w innym przypadku może udać się mu obezwładnić przeciwnika, ale ten i tak pociągnie za wajchę.
Jeżeli gracz w tsoy ustali, że "pokona przeciwnika obezwładniając go" Mg może ustalić, że w razie porażki pokona go, ale zabijając. I masz teraz bardzo prostą sytuacje: Sukces: Wchodzi to co zaplanował gracz, porażka: Wchodzi częściowo co zaplanował gracz ale z komplikacją ( w tym przypadku: śmierć zamiast obezwładnienia napastnika).
Inna rzecz, że z powodu jasnej interpretacji wyników, gracz i MG razem opisują wynik akcji. A to raczej nie grozi śmiercią MG.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 08:54, 22 02 2008
squid
zerkający na systemy

 
Dołączył: 15 Sty 2008
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Toruń





OK, nie doczytałem.
Mechanika stawek jest naprawdę ciekawa.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 06:06, 26 03 2008
Fear
zerkający na systemy

 
Dołączył: 14 Lip 2007
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Darken napisał:

Jeżeli gracz w tsoy ustali, że "pokona przeciwnika obezwładniając go" Mg może ustalić, że w razie porażki pokona go, ale zabijając.
To ja chcę postać bardzo słabą w walce i próbuję wszystkich "obezwładniać" Wink

I nie podoba mi się, że jeśli chcę lepszy efekt to muszę go najpierw zadeklarować i test jest trudniejszy i większa szansa na porażkę. Czasami w walce tak jest (wymyślne, wolne ciosy, które nas odsłaniają), ale w większości wypadków lepszy efekt powinien wynikać z dobrego rezultatu w zwykłym teście.
Albo bloki, uniki i zbicia. Takich rzeczy się nie planuje tylko robi to co w danej chwili jest najlepsze i na co pozwala przeciwnik. Uniki próbuje robić każdy niezależnie od bloków i zbić i powinny być już "wliczone" w mechanikę.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Fear dnia 06:07, 26 03 2008, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Narracyjny system walki
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin