autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Gry -> Taka sobie mechanika.
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 

Jaka jest najważniejsza funkcja mechaniki?
Nie przeszkadzanie w tworzeniu opowieśći
57%
 57%  [ 4 ]
Realizm
14%
 14%  [ 1 ]
Podkreślanie elementów opisu świata
28%
 28%  [ 2 ]
Wszystkich Głosów : 7

Taka sobie mechanika.
PostWysłany: 08:38, 20 06 2006
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





Fragmenty tak zapisne zostały dodane do pierwotnej wersji postu.
Właśnie skrobnąłem dla rozrywki tą oto mechanikę(co o nie sądzicie - po za tym, że jest konserwatywna):

MECHANIKA - KOŚĆ
0.Wstęp
Gry RPG(od ang. Roll Palying Games - tłumacz. dosł. Gra w Odgrywanie Ról) to rodzaj zabawy w której gracze wcielają się w fikcyjne postaci i oddziaływują z fikcyjnym światem tworzonym przez tzw. Mistrza Gry(MG). MG odgrywa również postaci nie będące postaciami graczy. Cele RPGów są różne - od dobrej zabawy przy chipsach, poprzez emocjonującą walkę i tworzenie ciekawej historii, po wgłębianie się w psychikę postaci.

1.Tworzenie Postaci
Aby zagrać w jakąkolwiek grę RPG musimy mieć postać. Jest ona podstawowym elementem RPGów, a ten rozdział jest poświęcony jej tworzeniu

1.1.Terminologia
Współczynnik - jest to coś co opisuje postać, oraz ma wartość liczbową.
Atrybut - jest to Współczynnik który posiada każda postać.
Umiejętności - jest to Współczynnik opisujący jak postać jest dobra w wykonywaniu jakiejś czynności.
Cecha - jest to słowne określenie tego jaka jest postać.

1.2.Atrybuty
W Kości mamy trzy Atrybuty(MG może zmieniać ich listę) które opisują postać w sposób prosty i sprawny
Ciało - jest to atrybut określający ogólną budowę fizyczną postaci: siłę, zręczność, reflek, wytrzymałość itd.
Umysł - jest to atrybut określający ogólną sprawność umysłu postaci.
Duch - jest to atrybut określający ogólne uduchowienie - siłę wiary, jak i woli, skłonność do refleksji.

1.3.Umiejętności
Mogę tu jedynie podać przykładową listę Umiejętności(zakładam grę w realiach ala Francji czasów Ludwika XIV zwanego Słońce):
Szermierka
Walka na noże
Bitka
Sporządzanie trucizn
Znajomość etykiety
Znawstwo sztuki
Proste akrobacje(coś w stylu płaszcza i szpady)

1.4.Cechy
Tu już raczej listy podać się nie da - MG decyduje jakie mają być Cechy postaci, ale o kryteriach jakimi się posługuje - w następnym rozdziale.

1.5.Jak sklecić z tego postać?
Na początku gracz opisuje MG swój pomysł na postać - może to być honorowy rycerz w stylu słynnego Rolanda, drobny rzezimieszek szukający łatwego(i nie koniecznie uczciwego zysku), albo najemnik-były Space Marines. Potem MG podaje graczowi ile dostaje tzw. Punktów Kreacji (PK). Za punkty kreacji może zwiększać wartości współczynników. Zużycie 1 PK daje +1 Współczynnika. Atrybut może mieć poziom od 1 do 6, a Umiejętność od 0(gdy postać jej nie posiada) do 6. Następnie MG na podstawie opisu postaci dokonanego przez gracza ustala Cechy i daje jej odpowiedni Ekwipunek.

2.Testy
Testy to integralna część RPG, sparwdza się za pomocą nich czy powiodły się czynności które nie mogą się powieść/nie udać automatycznie. Warto tu wspomnieć o ważnym elemencie testów w tej mechanice - "scene resolution". Wiele RPGów rozstrzyga każdą czynność osobno(tzw. "task resolution"), ale w tej mechanice robi się to hurtem(np. zamiast osobnych testów na każde pchnięcie/cięcie - pojedynczy test na pojedynek szermierczy).
Ale jak się te testy wykonuje? Otóż na samym początku trzeba ustalić czy testujemy Umiejętność czy Atrybut. Zazwyczaj testuje się Umiejętność, ale jeśli postać jej nie posiada to wykonujemy test odpowiadającego jej Atrybutu -1(ale gdy nie istnieje Umiejętność odpowiednia dla danej czynności to testuje się Atrybut bez "obniżki"). Następnie MG ustala Poziom Trudności(PT). Gracz rzuca 1k6(jedną kością sześcienną). Jeśli wypada 1 lub 2 - wynik testu to połowa wartości testowanego Współczynnika, jeśli 3 lub 4 jest to po prostu wartość Współczynnika, a jeśli 5 lub 6 jest to półtora wartości Współczynnika. Aby czynność powiodła się wynik testu musi przekroczyć PT, jeśli jest mniejszy - następuje porażka. W sytuacji gdy wynik testu i PT są równenastępuje Częściowy Sukces(np. Udaje Ci się wspiąć na skałę, ale nadwyrężasz sobie nadgarstek).

2.1.Modyfikatory
Jeśli są jakieś czynniki które mogą pomóc/utrudnić graczowi wykonanie czynności to MG modyfikuje PT dodając/odejmując od niego pewne wartości - Modyfikatory. Modyfikattorem jest np. niesprzyjający wiatr przy strzale z łuku. Mogą też wynikać z Cech, np. jeśli ktoś jest dryblasem jakich mało to trudniej będzie mu zniknąć w tłumie ludzi. Im więcej modyfikatorów tym większy realizm - ale z drógiej strony nie wolno przesadzać.

2.2.Testy przeciwstawne
Wykonuje się je wtedy gdy postać gracza konfrontuje się z inną postacią, np. siłuje na rękę, gra w szachy, ściga konno itd. Nie ma tu PT - wygrywa ten kto ma większy wynik. Nieco inaczej ma się sprawa z Modyfikatorami - dodaje się je do wyniku gracza któremu pomagają, a jeśli nie pomagają żadnemu - odejmuje się je od wyników obu graczy.

Rozdział 2.3 został usunięty.

Podziękowania
Dla ekipy forum http://www.autorskie.fora.pl/ za to, że są.
Dla Zuhara twóry serwisu Aleja Fantasy za to, że na Aleji jest masa przydatnych tekstów(i jeden zabawny).
Dla ja-prozaca za stworzenie autorski NRM! wykorzystującej 3S - moje pierwsze spotkanie z "scene resolution".

Zlinkowałem - można ściągać:
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Szabel dnia 14:42, 25 06 2006, w całości zmieniany 10 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:25, 20 06 2006
Quba
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 24 Wrz 2005
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa





Narazie jest to zarys mechaniki, nie wiem po co rozdzielasz atrubuty od cech, nie podoba mi się sam pomysł testowania, mnożenie jest mało intuicyjne i spowalnia grę, dobre mechaniki operują wyłącznie na dodawaniu, lub porównywaniu.

Pozdrawiam, Quba.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Taka sobie mechanika.
PostWysłany: 11:57, 20 06 2006
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





k2jumper napisał:
Potem MG podaje graczowi ile dostaje tzw. Punktów Kreacji (PK). Za punkty kreacji może zwiększać wartości współczynników. Zużycie 1 PK daje +1 Współczynnika.
(snip)
Ale jak się te testy wykonuje? Otóż na samym początku trzeba ustalić czy testujemy Umiejętność czy Atrybut. Zazwyczaj testuje się Umiejętność, ale jeśli postać jej nie posiada to wykonujemy test odpowiadającego jej Atrybutu.


Jaki jest sens "kupowania" Umiejętności ?
"Rozsądny" gracz wpakuje wszystkie PK w Atrybuty i podczas testu zawsze będzie używać Atrybutu zamiast Umiejętności.

Cytat:
Testy to integralna część RPG, sparwdza się za pomocą nich czy powiodły się czynności które nie mogą się powieść/nie udać automatycznie. Warto tu wspomnieć o ważnym elemencie testów w tej mechanice - "conflict resolution". Wiele RPGów rozstrzyga każdą czynność osobno(tzw. "task resolution"), ale w tej mechanice robi się to hurtem(np. zamiast osobnych testów na każde pchnięcie/cięcie - pojedynczy test na pojedynek szermierczy).


Uch, wydaje mi się że różnica pomiędzy "Task Resolution" a "Conflict Resolution" nie polega na "skali" testu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Taka sobie mechanika.
PostWysłany: 12:46, 20 06 2006
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





cactusse napisał:

Jaki jest sens "kupowania" Umiejętności ?
"Rozsądny" gracz wpakuje wszystkie PK w Atrybuty i podczas testu zawsze będzie używać Atrybutu zamiast Umiejętności.


Nie twierdzę, że jest kompletna - to co napisałem to 20 minut roboty muszę jeszcze coś niecoś dodać.

Cytat:

Uch, wydaje mi się że różnica pomiędzy "Task Resolution" a "Conflict "Resolution" nie polega na "skali" testu.


Więc mnie oświeć Sad .

A w kwestii mnożeń - mogę zrobić tabelkę Razz .

EDIT:
Jeszcze o rozdzielaniu Cech i Atrybutów - Cechą może być nie tylko dryblas, ale też np. "Człowiek z południa", albo "Jaskrawa fryzura"(jak ktoś gra punkiem).

EDIT 2:
EDIT 2 został usunięty.

EDIT3:
“Conflict resolution” można
przetłumaczyć jako rozstrzyganie konfliktu lub
sytuacji całościowo, najczęściej za pomocą
jednego rzutu w przeciwieństwie do “task
resolution” czyli rozstrzygania każdej
czynności oddzielnie. - cytat z podręcznika NRM!


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Szabel dnia 14:43, 25 06 2006, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: 13:19, 20 06 2006
Tomakon Inc.
degustator autorek

 
Dołączył: 21 Gru 2005
Posty: 146
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 3/3
Skąd: www.moorhold.net





Czyli z Cech wychodzi jakieś rozwodnione FATE albo okaleczone kliszowanie Risus'a.

Mechanika - miała być zapewne orginalna ale idąc dalej w tym kierunku wyjdzie coś męczącego - a tego nie rozwiąże tabelka.
Pokombinuj jeszcze, ale tym razem dłużej niż 20 minut.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 13:31, 20 06 2006
Quba
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 24 Wrz 2005
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa





Tabelka to najgorsze co można wprowadzić do mechaniki, zaczyna się niewinnie od jednej a kończy na Merpfie Wink
Nie lepiej k6 + wartość umiejki/cechy/atrybutu/czy_czego_tam?
Ewentualnie tyle kostek ile ma się wartość umiejki/cechy/atrybutu/czy_czego_tam i zliczanie sukcesów?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 13:46, 20 06 2006
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





Tomakon:
1.Nie miała być oryginalna tylko malutka(wiem, wiem - są mniejsze...)Evil or Very Mad!
2.FATE nie lubie, a klisze z Risusa? Nie Cechy to po prostu coś czego nie można opisać za pomocą Atrybutu ani Umiejętności. Ze znanych mi systemów to najpodobniejszy jest Znak Szczególny z NRM!a, choć można to w ostateczności można uznać za FATEowy Atut(bodajże - FATE nie znam zbyt bobrze Razz), choć Cecha nie jest jednoznacznie pozytywna - po prostu jest, jak kolor włosów czy też wysokość głosu.

Quba:
Nie bój się nie bój, główne założenie to nie przekraczanie dwóch stron, a na takiej powierzchni dużo tabelek nie zmieszczę(czcionki -666 używać zamiaru nie mam Wink ), ale obstaję przy tym sposobie testowania - jego zmiana zmieni "skalę" mechaniki. Zamiast max. wyniku testu 9(+ modyfikatory) wyjdzie 36(+ modyfikatory). Jakoś wolę te mniejsze liczby Razz .

BTW - zrobiłem dwie niewielkie zmiany w treści.

EDIT 1: Dodałem ankietę i zlinkowałem mechanikę.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 16:49, 20 06 2006
ja-prozac
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 22 Sie 2005
Posty: 403
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: constantine jeziorna





bo tu dalem ciala(jesli chodzi conflict resluution). powinno byc
scene resolution z director stance. albo cos na pograniczu
stakes resolution.

traktowanie ceny zbiorczo moze ulatwic conflict resolution.

ale mowie - moj wal.

ja-prozac


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 17:10, 20 06 2006
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





Cactusse:
Zwracam Ci honor! Jednak miałeś rację. Już zmieniam treść na scene resolution!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 17:17, 20 06 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Ja-prozac guru, czy co?!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 17:26, 20 06 2006
Tomakon Inc.
degustator autorek

 
Dołączył: 21 Gru 2005
Posty: 146
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 3/3
Skąd: www.moorhold.net





A co Ty, ja-prozac tak właściwie powiedziałeś ?
Dałoby rady zrobić jakieś rozjaśnionko ? Plis.

Do tej pory nie sądziłem, że rozwinęła się taka teoria i tyle szufladek dla RPG.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 18:11, 20 06 2006
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





beacon napisał:
Ja-prozac guru, czy co?!

Jak dla mnie to tak Wink a na serio - szanuję go, to jeden z najstarszych użytkowników forum (ja jestem najstarszy z Magnesem Razz - bea)
, no i robi dobre autorki.no tu się nie kłócę...

Na razie tą mechanikę krytykujecie. A ja powiem tak:
+ jest mała
+ jest nieskomplikowana
+ jest szybka
- jest nietypowa
- jest konserwatywna

Ktoś wspomniał o orgyinalności - gdybym chciał być oryginalny zrobiłbym coś takiego:
Kod:

1.Postać ma klisze(jak w Risusie).
2.Każdej kliszy odpowiada ilość ślimaków którą można zużyć w ciągu testu.
3.Test polega na ustawieni ślimaka wewnątrz kręgu z soli, o średnicy 15 cm, i wyrwie o szer. kątowej 20 stopni. Jeśli ślimak opóści okrąg nie robiąc sobie krzywdy test się powodzi, w przypadku przeciwnym następuje porażka.

To jest dopiero oryginalność Wink ExclamationExclamationExclamation


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 19:01, 20 06 2006
ja-prozac
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 22 Sie 2005
Posty: 403
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: constantine jeziorna





nadwyrezlem swoja skromna wiedze o big model z forge i opisalem
mechanike 3s z pomoca ichnich terminow.

za zgnila i dekadencka zagranica istnieje sobie zwyczaj gadania
o teorii autorek. wczesniej byl usenet, teraz najwiekszym (afaik)
osrodkiem kombinowania teorii jest [link widoczny dla zalogowanych]
i blogi roznych osob z forgowskim pochodzeniem. dzialanosc powyzszych
zaowocowala fajnymi grami, jak dogs in the vineyard, sorcerer,
my life with the master, polaris, inspectres, dust devils, itp. ogolnie
to tak zwane indie, czyli niezlaezne, szukajace nowych nowych rozwiazan,
tu wstaw reszte sloganow.

ja tam gry forgowskie lubie, a jako ze nie mam karty kreedytowej,
to musze pisac swoje.

ogolnie o rozstrzyganiu(afaik):
task resolution - testujesz czy czynnosc wyszla, czy nie. wynik binarny,
reszta zalezy od opisu/narracji, najczesciej mg.

conflict(czasami nazywane tez stakes resolution) - gracz stawia cel
i sprawdza czy wyszlo. czasami okresla tez jaki bedzie efekt porazki.
jesli jest to konflikt, to najczesciej wchodzi efekt przeciwnika.
o conflict resolution mozna sporo napisac.

takie scene resolution to w sumie ni conflict, ni task. po prostu
rozstrzygana jest jednym rzutem cala scena.

stances(znowu jak na moja wiedze):
actor - klasyczne wczuwanie sie w postac, gracz kieruje sie
tym, co wie postac, jakie sa jej motywacje.
author - gracz kieruje sie swoim widzimisie, niekoniecznie
biorac pod uwage wiedze postaci. jesli olewa dodatkowo
motywacje postaci, to jest pawn stance(traktuje postac
jak pionka)
director - gracz okresla tez elementy otoczenia, cala infrastrukture
przy opisywaniu dzialan postaci. moze to prowadzic narracji
prowadzonej przez gracza, ale nie musi. w nrm! nie musi.

dobra koniec offtopica, albo przeniesc ten temat gdzie indziej.

k2jumper, dzieki, ale jest mnostwo znajacych sie na rpg
lepiej ode mnie. taki seji, arioch, x innych. a moje gry, bywa,
co kto lubi.

ja-prozac


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 10:32, 21 06 2006
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





ja-prozac nie bądź taki skromny! Jesteś dobry i już - jak ktoś twierdzi inaczej to ma w papę!


Dobra, EOT. Załóżcie bloga jak kochacie JP (łał,
inicjały jak papież 0_o - eAGbea


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 14:18, 21 06 2006
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





Czy wam też w głowie się pojawia czasem taki wnerwiający głosik kojarzący się z kolorem czerwonym ( Wink )?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Taka sobie mechanika.
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Gry
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin