autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> Jak tworzyć systemy autorskie - poradnik Idź do strony 1, 2  Następny
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Jak tworzyć systemy autorskie - poradnik
PostWysłany: 20:53, 10 08 2005
Misz
degustator autorek

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Poradnik Misza: Część 1

Tworzenie systemów autorskich to ważka kwestia. Najważniejszy jest pomysł. Musimy także stworzyć zgrany zespół; tak zwany desiegn team, (po angielsku znaczy to grupa tworząca) jeśli nie chcemy przesadzać z angielszczyzną, możemy taką grupę roboczo nazwać dizajnerami. Na początek potrzebny jest pomysł – przypuśćmy że ktoś, ktokolwiek, np. nasz dziadek ma pomysł na stworzenie nowego systemu Role Playing. (w RPG wiek nie gra roli). Dziadek jako pomysłodawca, będzie potrzebował pomocnika, prawej ręki, czyli osoby, która będzie asystować w procesie twórczym, takiej osoby jak na przykład babcia. Osoby tworzące grę dzielą się rolami, tak aby nie powtarzać swojej pracy i nie wchodzić sobie za bardzo w drogę. Dziadek mówi do babci : Słuchaj Luśka, mam taki to a taki pomysł na rokendrolowową, elo-i-joł grę rolplejową, i co ty na to, obczajasz baziora? A babcia mówi: Joł-ziom! Obczajam!

No to teraz pozostaje podzielić obszar pracy – powiedzmy że dziadek, jako emerytowany pan od matmy, wymyśla mechanikę oraz roboczo testuje zasady, babcia, jako humanistka (po technikum rolniczym) zajmie się światem, i istotami ów świat zamieszkującymi, wmyśli też ciekawe przygody jako wstęp do nowopowstałego sysemu. Dwie osoby to z reguły dopiero wstęp do zespołu; Ponieważ nasz zespół jest dosyć wiekowy, mógłby nie dożyć ukończenia pracy.
Dlatego, przydałoby się go zasilić strumieniem świeżej krwi, ludźmi którzy wzbogacą nasz system o młodzieńczy punkt widzenia. Kimś takim może być na przykład sąsiad, pan Zbycho spod czwórki. Pan Zbycho jest zdeklarowanym graczem Roleplejing, ma dużo czasu, bo żyje z zasiłku, choć nie ma jeszcze czterdziestki. To nie jego wina, że rząd odebrał mu miejsce pracy. Zbychu chętnie pomoże naszym dzielnym przodownikom dizajnerskej pracy. Tym chętniej, gdy na przykład Babcia upiecze pyszne ciasteczka, a dziadek skoczy do sklepu po litra. Pana Zbycha bardzo łatwo zaprosić do współpracy przez telefon (Dziadek może skorzystać z komórki połączonej z abonamentem w dowolnej sieci, lub telefonu na kartę). Skoro cała gromadka siedzi już prz wspólnym stole, wymieniając konstruktywne uwagi, można się zająć ogólnym kształtem nowopowstającego systemu, tym, co nowego będzie on oferował graczom, czego bakuje, co trzeba jeszcze wymyślić, jakie są w nim słabe punkty do wyeliminowania. Jedną z największych bolączek systemów robionych przez amatorów – entuzjastów jest brak profesjonalnych ilustracji. Ile razy ja widziałem systemy ilustrowane ołówkowymi bazgrołami, albo długopisowymi gryzmołami, albo wręcz nieilustrowane wcale. Złym ilustracjom należy powiedzieć stanowcze i zdecydowane nie. Na szczęście pan Zbycho to zdolny artysta, już szkicuje rysunki potworków do opisów, które podsuwa mu Babcia! Trzy osoby to już lepiej, ale ukończenie prac w dalszym ciągu jest odległe.

Każdy zespół do sprawnego działania potrzebuje szefa. Z reguły szefem grupy jest pomysłodawca systemu, ale nasz dziadek jest jużstary i praca nadmechaniką, już dostatecznie zaprzątnęła jego sterany umysł, dajmy więc dziadkowi spokój. Rolę szea może równie dobrze pełnić każda osoba o rozwiniętych cechach przywódczych i umiejącej rozmawiać z ludźmi. mogłaby to być żona Zbycha, pani Joanna. Niestety, w realnym życiu rzadko się zdarza, by w rodzinie wszyscy interesowali się grą Role – Plajing. Toteż nie dziwi nas fakt, iż żona Zbycha nie tylko mu nie pomaga, ale wręcz przeszkadza, i rozprasza jego twórczą uwagę i denerwuje się i krzyczy, że Rysiek rysuje gobliny zamiast zmyć naczynia albo wyprowadzić psa na spacer. Ale nie upadajmy na duchu, gdyż jest ktoś kto zna się na rzeczy i ma silną wolę wzięcia przewodnictwa grupy w swoje ręce. To szwagier Zbycha, Rysiek. Pan Rysiek to człowiek światowy, ma doświadcznie życiowe, dobrą pracę, niedawno wrócił z Niemiec, już on wie najlepiej ja kierować ludźmi. Rysiek otrzymawszy SMS od Zbyucha, z miejsca wybucha entuzjazmem do tak wspaniałego projektu; obiecuje że przyjedzie w piątek. Tymczasem babcia w dalszym ciągu wymyśla krainy, już jej się myli fantazja z rzeczywistością. Proces tworzenia systemu RPG, działa stymulująco na umysł, babcia może to robić nieustanni, karmiąc kota na przykład, lub robiąc na drutach. Wszystkie swoje pomysły skrzętnie notuje. Dziadek ma najlepsze przebłyski podczas omamów wywołanych lekami. Ale praca zacznie się na całego, dopiero, gdy pan Rysiek przejmie ster…. .


W następnym odcinku: Babcia ma zawał, pan Zbychu wyjeżdża na urlop w tatry. Niespodziewany wypadek i złamanie nogi znacznie ten urlop wydłużą. Dziadek się nie poddaje, i wraz z kwiatami przynosi do szpitala rozpiski swoich modyfikacji mechaniki, tymczasem pan Rysiek stara się znaleźć wydawcę. Ale nad wysiłkami naszego zespołu zawisa wielka czarna chmura? Co to za chmura? Czy Babcia wyzdrowieje? Czy Ryśkowi uda się znaleźć wydawcę? O tym w następnym odcinku.

Do poczytania i do pamiętajcie o zastrzeżonych prawach!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 21:04, 16 08 2005
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Hmm ja mam pytanko - czy to ma być tylko ku uciesze gawiedzi, czy autor na poważnie chce napisać poradnik pisania RPGów i sądzi, że jego koncepcja jest słuszna?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 21:55, 16 08 2005
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Całkiem poważne to na pewno nie jest. Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:02, 16 08 2005
aghost
przybysz

 
Dołączył: 14 Sie 2005
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Cytat:
Pan Zbycho jest zdeklarowanym graczem Roleplejing, ma dużo czasu, bo żyje z zasiłku, choć nie ma jeszcze czterdziestki. To nie jego wina, że rząd odebrał mu miejsce pracy.


Laughing

Gratuluje autorowi poczucia humoru Mr. Green


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:19, 16 08 2005
Misz
degustator autorek

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Craven napisał:
Hmm ja mam pytanko - czy to ma być tylko ku uciesze gawiedzi, czy autor na poważnie chce napisać poradnik pisania RPGów i sądzi, że jego koncepcja jest słuszna?


Jest to dowcipna historyjka, w której zawarłem swoje własne doświadczenia, głównie ze współpracy przy tworzeniu Nieboraków. Opiera się na faktach, zresztą na tym polega jej komizm. Jest skierowana głównie do ludzi mających jakąś praktykę w temacie Autorskich RPG. Fakt, że Magnes chce ten teks do WS, świadczy chyba o tym najlepiej Smile A myślę, że totalnym nowicjuszom, da też przy okazji wyobrażenie o podstawowych aspektach problemu…

A pro pos, czy musi to być w jednym kawałku, czy może da się to rozbić na części, tak jak początkowo planowałem?

Za gratulacje dziękuję Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:56, 16 08 2005
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Najlepiej byłoby w jednym kawałku, chyba że rozbiję tekst po różnych miejscach Wieży. Odnośnie Nieboraków - to raczej tak, hehe, nie wyglądało. Kim ja tam jestem? Dziadkiem? Laughing


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 23:18, 16 08 2005
Misz
degustator autorek

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Prędzej Ryśkiem Smile Nie no, oczywiście historia jest w całości wytworem fantazji. Chodziło mi o rzeczy takie, jak podział ról w zespole, czy perypetie ze znalezieniem wydawcy... Cool


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 10:23, 17 08 2005
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





No ja myślę, że właśnie to raczej przyda się nowicjuszom Smile
Ci co już się w to bawili takie podstawy powini już poznać.

Forma średnio mi odpowiada, ale to kwestia gustu, w każdym razie brak tu różnych sposobów podejścia do sprawy, no i trochę to po macoszemu wzięte. IMO najważniejsze byłoby napisanie, że całość trzeba robić z planem i porządnym przygotowaniem przede wszystkim. Od ogółu do szczegółu. Ale oczywiście mogą być różne szkoły robienia RPGów.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 19:07, 28 08 2005
Farvus
degustator autorek

 
Dołączył: 21 Sie 2005
Posty: 127
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdańsk





Porady bardzo dobre ale mam jedną uwagę. Na innym forum była dyskusja odnośnie nazwy "system autorski". Otóż z zasady coś takiego jest tworzone przez jedną osobę tak jak przy autorskiej galerii, autorskim filmie czy innym autorskim dziele. Systemy takie to na przykład "De Profundis" Michała Oracza, "Czarny ślimak, czerwony muchomor" Michała Sołtysiaka z 14 numeru Portala.
Gdy mowa o zespole tworzącym system rpg to prędzej pasowałaby nazwa "system amatorski" (bądź profesjonalny) albo po prostu system RPG.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:03, 29 08 2005
Misz
degustator autorek

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 110
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





W sumie racja; chciałem nawet włączyć tę uwagę do narracji i chyba tak zrobię. Chodziło mi łatwo rozpoznawalną frazę Twisted Evil

A pro pos. Oczywiście postaram się to dokończyć i przekazać w całości do opublikowania w WS. Dzięki za wszystkie uwagi.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 15:38, 22 10 2005
Darken
degustator autorek

 
Dołączył: 22 Paź 2005
Posty: 160
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Knurów





Sorry, ale nic innowacyjnego, a same informacje nie rzetelne.
Porady w stylu jak ułożyć spis terści, co MUSi się znaleść w podręczniku żeby był grywalny, w jakiej kolejności to ustawiać, czego nie robić/pisać .
Wiem czepiam się Razz
Jak ktoś wyżej wspomniał, autorki tworzą pojedyncze osoby, więc argumenty z dziadkiem, babcią i ryskiem ciut zasysają [ssą?]

Chyba że to art na jaja, to przepraszam Smile zaś jeśli nie, to ludzie wolą teksty bez tak dużej liczby ozdobników [treść i forma panowie, barok poszedł w zapomnienie Cool ]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 17:33, 22 10 2005
Scypio
przybysz

 
Dołączył: 20 Paź 2005
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Szczecin





Jakos tak... Very Happy No tekst wesoly, ale nie wiem czy pomocny Smile

To moze inaczej, bo widze, ze konfliktowo zaczynam Wink

Z takim podejsciem sie nie spotkalem Very Happy Natknalem sie za to na zupelnie odmienne.

Historia toczy sie nastepujaco: pewien mlody MG - nazwijmy go Michal - gra w system X juz od ho ho ho, albo nawet i dluzej. I pewne rzeczy w mechanice go draznia - a to kostek za wiele, a to za malo, a to zasady nie realistyczne, a to za wolne, a to to tamto, a to tam to to. I pomalutku zaczyna cos majstrowac, zmieniac - jednym slowem robi wypasny tjuning systemu X (ze sie taka wiejsko-hiphopowa nomenklatura posluze jak koledzy Razz ).

No i niespodzianka - system X miejscami stuningowanymi zachowuje sie lepiej niz tymi nieruszanymi. Wiec kolega Michal (zaznaczam, ze to imie fikcyjne, bo ja na ten przyklad jestem Wojciech Very Happy ) zmienia wiecej i wiecej i wiecej.

Az stwierdza, ze ma gdzies tuningowanie - zrobi od zera bazujac na tym co juz ma.

I tak powstaja autorki Smile

PS. Nie mowie, ze to jedyna droga, mozwie, ze taka mialem okazje spotkac Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 17:48, 22 10 2005
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Wydaje mi się, że najczęstszą motywacją dla autorów autorek (haha, ale zestawienie Razz) jest brak jakichś określonych konwencji w rpg na rynku, albo ich koszt. Tak np. SHOSA. Widzieliście steampunkowe superhero? Albo Magnesowi Nieboracy. Nie ma polskich wersji humorystycznych rpg, a Paranoia np. jest po angielsku i jest bardzo kosztowna...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 18:03, 22 10 2005
Scypio
przybysz

 
Dołączył: 20 Paź 2005
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Szczecin





Czy ja wiem?? Czesciej wlasnie spotykalem sie z faktem, ze to czyjes ego bylo przycyzna powstania autorki Wink

Nie mowie, ze sa to autorki dobre, ale mowie, ze powstwaja z przyczyny, ze jakis MG (przykladowy Michal, pan Zdzislaw czy inny Fornalski) stwierdzil, ze on ma lepszy pomysl na fantasy, sf, czy cokolwiek Smile

A co do brakow rynkowych to sie zgadzam Smile Mi na przyklad brakowalo zawsze systemow o walce wrecz (nie tylko MA, ale i fechtunku roznymi gadgetami Wink ), czy o akcji rodem z filmow Johna Woo czy innych Hongkonskich (tak sie to odmienia?? ) rezyserow Smile

A motywacji do tworzenia autorek pewnie jest tyle ile autorow autorek Very Happy (podoba mi sie to stwierdzenie - zakladamu klub AA - Autorow Autorek Very Happy )


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 18:22, 22 10 2005
Darken
degustator autorek

 
Dołączył: 22 Paź 2005
Posty: 160
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Knurów





Heh, Cos w tym jest. Chęć tworzenia Autorki jest proporcionalny do poziomu wku... na obecny stan rynku.

A co do np. mechanik to lubię jak można dużo cyferek w umiejętnościach. Hehe jak wieśniacko to brzmi. Bo widać jak się postać rozwija, tu ma 10 a tam 15. To budzi respekt :p i strach bo trzeba to pózniej liczyć.

Ps. A Procentówki odpadają Cool


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Jak tworzyć systemy autorskie - poradnik
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 2  
Idź do strony 1, 2  Następny
  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin