autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> mechanika ułamków cech
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
mechanika ułamków cech
PostWysłany: 23:53, 23 01 2006
sil
degustator autorek

 
Dołączył: 10 Paź 2005
Posty: 146
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Przedstawiam wam zarys prostej mechaniki.

Postać scharakteryzowana jest przez kilka klisz o odpowiedniej wysokości. Zwykle odpowiadają one "profesji" postaci.
Np. wojownik(1), najemnik(5), inkwizytor(3), policjant(4)
Założeniem mechaniki jest objęcie także obszarów zbliżonych do tych, w których postać jest dobra.

Przy podejmowaniu działań, gracz dogaduje się z MG której z klisz używa i dlaczego. Z koleii MG określa jak bardzo działanie podpada pod wybraną kliszę, i zgodnie z tym przydziela odpowiednią kostkę (k4, k6, k8, k10).
Przykładowo:
Podczas przesłuchań w sprawie o herezję inkwizytor dostaje k10, a policjant i ksiądz - k6.
Z koleii w dyspucie teologicznej ksiądz i inkwizytor dostają k8, a policjant k4.

Wyrzucenie więcej niż wynosi wartość kliszy oznacza sukces. Przy czym im więcej - tym lepiej.

Inny wariant - chyba prostszy - to podział poziomu kliszy na trzy części (1/3, 2/3, 3/3)

Przykładowo:
Policjant 7 (2,4,7)
Najemnik 3 (1,2,3)
Włóczęga 9 (3,6,9)
Teraz MG ustala czy rzut jest na całą czy część kliszy. Rzuca się jedną kostką k10 - wyrzucenie mniej niż wynosi klisza (lub jej kawałek) oznacza sukces.
Zasada nakładania oznacza, że pokrywające się obszary klisz sumują się.
Np. dla strzelania z bronii krótkiej będzie to 2/3 Policjanta + 2/3 Najemnika. Z kolei pilotowanie śmigłowców to już tylko 1/3 Najemnika.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:53, 24 01 2006
Quba
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 24 Wrz 2005
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa





Widzę, że mechanika mocno inspirowana Risusem Smile

Ja bym to rozwiązał nieco inaczej. Poziom kliszy mówi o tym iloma kostkami rzucamy (wtedy np. 5 to max, aby nie przesadzić z wiaderkami kostek), a MG ustala jaka klisza do danej akcji się nadaje i w jakim stopniu. Stopień zdatności nadaje odpowiednią kostkę (k6-słabo, k8-nieźle, k10-dobrze. k4 źle się turla więc bym jej nie uwzględnił Smile).
I teraz gacz bierze tyle rodzajów kostek ile wynosi jego poziom kliszy. Liczy się kostka o najwyższym wyniku. Gracz musi pokonać PT testu.
MG określa poziom trudności (np. 2- banalny, 4-przeciętny, 6- trudny, 8-bardzo trudny, 10-niemożliwy). Opcjonalnie można liczyć liczbę sukcesów.
Jednak co jeśli parę klisz ma związek z testem, ale MG określa różny stopień zdatności? Wtedy rzuca się za każdą kliszę przydatną (np. Policjant 4k6 i Najemnik 2k10).

Oczywiście nie twierdzę, że moja metoda jest lepsza. Dzielenie nastrącza zawsze pewnych problemów Razz no i trzeba zaznaczyć, czy zaokrąglamy w górę czy w dół.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 13:35, 24 01 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





A może powiesz, sil, co jest założeniem w tej mechanice? Wówczas łatwiej będzie mi skomentować.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 19:51, 24 01 2006
sil
degustator autorek

 
Dołączył: 10 Paź 2005
Posty: 146
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





quba
W twoim wydaniu to dopiero jest inspiracja Risusem Smile
Ale idea ciekawa, i chyba bardziej grywalna od moich propozycji. Przy zliczaniu sukcesów trzeba by przyjąć za sukces "conajmniej 6".
W takim przypadku szansa sukcesu wynosi:
k6 - 17%
k8 - 38%
k10 - 50%

Trzeba by przetestować jak wychodzi to "nakładanie obszarów". Wstępnie wygląda na to, że można w ten sposób wyciągnąć więcej niż z pojedynczej kliszy. Wydaje się to dosyć logiczne.

Jeszcze odnośnie dzielenia z mojej propozycji, to robi się je tylko raz - przy tworzeniu postaci i ewentualnym awansie. Następnie po prostu wpisuje się ułamki w pola na karcie. A zaokrąglanie było by normalnie, czyli od 0.5 w górę, a poniżej - w dół.

beacon
Podstawowe założenia są dwa:
1. Na to co robię składa się wiele rzeczy o których mam większe lub mniejsze pojęcie.
Z przykładu z księdzem, policjantem i inkwizytorem: Do przesłuchania w sprawie o herezję potrzeba umiejętności śledczych i wiedzy teologicznej. Policjant ma pierwsze (ale nie ma drugiego), ksiądz drugie (ale nie pierwsze), a inkwizytor oba (i dokładnie tym się zajmuje).

2. Jerzeli znam się na dwóch zbliżonych rzeczach, to na tym co stanowi ich część wspólną znam się bardzo dobrze - lepiej niż na tamtych dwóch z osobna.
Z przykładu z policjantem i najemnikiem: Nieźle strzelać z pistoletu musi umieć zarówno policjant, jak i najemnik (trzeba tu zwrócić uwagę, że do testu nie jest brany "cały" policjant, ani "cały" najemnik - strzelanie to nie wszystko). Niezależnie od kolejności druga klisza rozwija umiejętność strzelania pierwszej.
W dalszej części przykładu: można przyjąć, że najemnik zetknął się z podstawami "pilotowania helikoptera" będzie to jednak tylko najmniejszy "ułamek" kliszy, co innego gdyby ktoś był po prostu "pilotem helikoptera".
W obu przypadkach klisza "Włóczęga" nie ma wpływu na testy.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 20:21, 24 01 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





1. Uwaga na ortografię
2. Chodzi mi o zamierzoną konwencję - heroic, dark, realistyczna... etc.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 21:56, 24 01 2006
Quba
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 24 Wrz 2005
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa





sil napisał:
W twoim wydaniu to dopiero jest inspiracja Risusem Smile

Faktycznie ja się bardziej zainspirowałem Risusem Wink

Cytat:
Z przykładu z policjantem i najemnikiem: Nieźle strzelać z pistoletu musi umieć zarówno policjant, jak i najemnik (trzeba tu zwrócić uwagę, że do testu nie jest brany "cały" policjant, ani "cały" najemnik - strzelanie to nie wszystko). Niezależnie od kolejności druga klisza rozwija umiejętność strzelania pierwszej.

To kiedy występuje cała klisza u najemnika, jak nie przy strzelaniu?

beacon napisał:
Chodzi mi o zamierzoną konwencję - heroic, dark, realistyczna... etc.

Mechanika jest ogólna i uproszczona, więc wydaje mi się, że dark i realizm odpadają (co prawda znamy tylko podstawy). Raczej nadaje się do jednostrzałówek, w stylu Risusa.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 20:27, 25 01 2006
sil
degustator autorek

 
Dołączył: 10 Paź 2005
Posty: 146
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Cytat:
To kiedy występuje cała klisza u najemnika, jak nie przy strzelaniu?

Dobre pytanie Smile Dlatego, że:
a) najemnicy (w danym świecie) zwykle walczą w warunkach wojennych, w wspierających się grupach i cięższą bronią - ogólnie okoliczności przykładowego strzelania różnią się od tych, w których zwykli działać.
b) najemnik to na tyle szeroka klisza, że nigdy nie można jej wykorzystać całej, chociaż z drugiej strony można wiele umiejętności wyciągnąć z jej ułamków.
c) Przyznaję się do błędu.

Najciekawsza wydaje mi się tutaj wersja b)

Cytat:
Chodzi mi o zamierzoną konwencję - heroic, dark, realistyczna... etc.

Myślę, że mechanika najlepiej sprawdziła by się w konwencji przygodowo-awanturniczej. Wydaje mi się jednak, że jest względnie elastyczna. Wszystko zależy od doboru i ilości klisz.
Przy okazji: co rozumiecie pod pojęciem "konwencji realistycznej".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:40, 25 01 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Cytat:
Przy okazji: co rozumiecie pod pojęciem "konwencji realistycznej"

To takie jakby gry akcji, gdzie liczy się oddanie jak najwierniej realizmu, tj szczegółowe rozpatrywanie obrażeń uzyskanych przez trafienie w dany punkt korpusu, itd...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 23:07, 25 01 2006
Quba
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 24 Wrz 2005
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa





Najemnik to żołnierz najemny, więc na strzelanie powinien mieć chyba całą kliszę, chyba, że jedyna profesja z pełna kliszą to np. snajper Wink

Mechanika Realistyczna nie ma abstrakcyjnych zasad, walka jest z reguły mordercza, występują tu takie cuda jak krwawienie, zacinanie broni, itp. Bohaterowie to nie herosi, tylko raczej zwykli ludzie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
mechanika ułamków cech
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin