autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> [nudzenie ja-prozaca #1]Do czego sluzy gra?
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
[nudzenie ja-prozaca #1]Do czego sluzy gra?
PostWysłany: 14:03, 11 06 2006
ja-prozac
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 22 Sie 2005
Posty: 403
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: constantine jeziorna





Zacznijmy od poczatku.
Ktos pisze swoja gre. Zakladajac, ze zamierza umiescic ja za darmo
w sieci i nie bedzie na niej zarabial, mozna zadac sobie pytanie:
co chce przez nia osiagnac?

Dla niektorych wystarczy czysta kartka i moze jeszcze jakas kosc do gry,
zeby rozpoczac udana sesje. Inni potrzebuja dokladnego opisu swiata
lub mechaniki. Do czego w takim razie sluzy gra rpg jako zapis pewnych
zasad(zasad traktowanych ogolnie - swiat to tez zasady okreslajace
elementy sesji) i jak wplywa na pozniejsza gre?

To mniej wiecej interesuje mnie w cyklu watkow "nudzenie ja-prozaca".

zapraszam do komentowania.

ja-prozac


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 14:12, 11 06 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Primo - nie każdy ma taką wyobraźnię, że pojedzie generowanie świata i jakiejśtam
mechaniki na tzw. "gorąco". Po to mu jakiś system. Autorki tutaj mają istotną przewagę
- są darmowe.

Druga sprawa - autorka pozwala zachować najciekawsze pomysły. Wpadasz na coś,
dopracowujesz to i uzyskujesz dobrze wymieszany drink. Serwując na ostro to tak,
jak dolewać soku marchewkowego do brandy. Nie wiesz, czy efekt będzie do wypicia.

Dlaczego niektórzy potrzebują megarozbudowanego świata? To kwestia tego, co tak
na serio lubisz w RPG. Jeśli lubisz dawać upust pokładom swojej wyobraźni, to wolisz
szczątkowy opis świata w ciekawej konwencji, jakąś mechanikę i jedziesz. A jeśli
wolisz konstruować skomplikowane intrygi i kampanie polityczne, to potrzeba
Ci więcej informacji. Kwestia wyłącznie upodobań indywidualnych.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 14:30, 11 06 2006
ja-prozac
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 22 Sie 2005
Posty: 403
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: constantine jeziorna





poruszyles ciekawa sprawe. na ile autorka wynika z potrzeb autora
i co z takiego podejscia przetrwa z zetknieciu z rzeczywista grupa
graczy.

dodatkowo jeszcze jest sprawa relacji grajacy-podrecznik. na ile
zasady wplyna na sesje. co zostanie wykorzystane/odrzucone.
jak wizja autora zostanie przelozona na gre.

ja-prozac


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 17:00, 11 06 2006
sil
degustator autorek

 
Dołączył: 10 Paź 2005
Posty: 146
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





To teraz ja trochę ponudzę Smile
Pozwolę sobie podzielić "autorki" na cztery rodzaje:
1. Minigra - innowacyjny (albo tylko skupiający się na określonym motywie) pomysł na grę i wspierająca ten pomysł mechanika. Brak świata, albo jego zarys (lub zarysy kilku "settingów".
2. Bogaty, a może tylko ciekawy świat - "setting". Plus ew. dostosowanie do którejś z darmowych mechanik.
2b - oparcie świata na czymś znanym np. grze komputerowej.
3. Uniwersalna "Nowa rewolucyjna mechanika"
4. Bogaty, a może tylko ciekawy świat + "nowa rewolucyjna mechanika". Najpopularniejszy, ale i najbardziej "ryzykowny" typ autorek.
4b - oparcie świata i mechaniki na czymś znanym.

Odbiorcy poszczególnych typów:
1 - poszukujący czegoś nowego i łapiący się za głowę, że nie wpadli sami na tak oczywisty pomysł na jaki wpadł autor. Eksperymentatorzy. Jeżeli mechanika spełnia ich oczekiwania będą ją stosować, jeżeli nie - będzie problem z konwersją, tym większą, im bardziej mechanika wspiera pomysł na grę.
2 - miłośnicy światów, poszukiwacze ciekawych motywów, inspiracji. Mają ulubioną mechanikę (mechaniki) na których mogą uruchomić świat. Może, lecz nie musi być to ta, którą sugeruje autor.
3 - poszukiwacze mechaniki, która spełni ich potrzeby. Na której będą mogli prowadzić to co lubią, tak jak lubią.
4 - Poszukiwacze kompleksowych rozwiązań, albo z założenia wyławiacze "pereł" z morza materiałów. Zwykle i tak odrzucą część mechaniczną zastępując ją swoją ulubioną mechaniką.
2b i 4b - Jak w 2 i 4 plus odbiorcy darzący sentymentem "pierwowzór".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 21:22, 11 06 2006
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Chyba trochę zboczono z tematu. Pytanie było, co ktoś chce osiągnąć przez pisanie i zamieszczanie na sieci swojej autorki.

1. Niektórzy mają po prostu potrzebę tworzenia. Ja od małego cieszyłem się z rysowania, budowania czegoś nowego z klocków itd. Przy grach komputerowych interesowało mnie głównie, czy jest edytor nowych misji itd. W dzisiejszych czasach jest wszędobylski Internet więc część ludzi pewnie myśli sobie - a jak już zrobiłem, to może komu się spodoba.


2. Ktoś wpada na pomysł. Wydaje mu się, że to coś nowego i chce dać innym możliwość zagrania w coś - czego nie umożliwiają inne RPGi.


3. Nuda, próżność motywuje do postanowienia: "Inni robią RPGi? Ja też mogę. Nazwę krasnoludy Zublyfami, elfy Ofanosalami i zrobię super system fantasy. Będą mi bić pokłony" Very Happy Tu troszkę się zagalopowałem, ale mam nadzieję, że nie macie mi tego za złe.


4. Ktoś może też liczyć na to, że wyda swoją grę i zarobi na niej...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 21:39, 11 06 2006
ja-prozac
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 22 Sie 2005
Posty: 403
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: constantine jeziorna





Caly czas powracamy do jednego podstawowego pytania:
co gra daje osobom, ktore w nia graja i jaka jest w tym rola
autora?

Powody autora do napisania sa imho przy takim podejsciu obojetne,
a czasami nawet szkodliwe w odbiorze gry - autor nie dba o gre,
tylko o swoje ego, na ten przyklad.

Twoj przyklad o potrzebie tworzenia wyraznie to pokazuje

Cytat:
od małego cieszyłem się z rysowania, budowania czegoś nowego
z klocków itd. Przy grach komputerowych interesowało mnie głównie,
czy jest edytor nowych misji...


Jakie to ma znaczenie dla odbiorcy - on ocenia rezultat i niekoniecznie
bedzie potrzebowal absurdalnie rozbudowanego dzialu o ziolach,
bo autor ma potrzebe podzielenia sie wiedza o farmacji/czymkolwiek
za cene utraty grywalnosci/konceptu systemu jako takiego.

ja-prozac


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 23:00, 11 06 2006
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Oczywiście, ale pytałeś o motywacje autora a nie o to jak one sie przekladaja na odbiorce Smile

Dlatego tylko SCRPG ujrzalo swiatlo dzienne, w przeciwienstwie do poprzednich moich autorek...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:03, 12 06 2006
Virus
zerkający na systemy

 
Dołączył: 11 Cze 2006
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Z rozpędu przeczytałem ten wątek. Strasznie to wszystko wydumane, taka myśl mi się nasuwa. Dużo trudnych słów, ogólnie ciekawie się czyta wasze rozmowy niektóre, choć odnoszę wrażenie, że są jakby lekko naciągane...ale to mała dygresja.

Po co tworzę system, systemy? Ano głównie dlatego, żeby sobie zbudować bazę do dalszej pracy rozrywki. Piszę bo lubię, jak nie piszę to mi źle. Tworzę najczęściej opisy światów, nie muszą być super oryginalne, grunt żeby były spójne i logicznie rozbudowane. Nie lubie jak coś bierzę się z niczego. No a po co chce to pokazać większemu gronu? bo chcę świat rozwijać, chcę zobaczyć, że może żyć i kogoś przyciągnąć.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 18:22, 12 06 2006
ja-prozac
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 22 Sie 2005
Posty: 403
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: constantine jeziorna





virus:
wydumane? naciagane? poczytaj sobie prawdziwe dyskusje
teoretycznorpgowe(hint - wygooglaj the forge hamerykanskie
i big model/gns). tutaj staram sie ciut po omacku zlapac za nogi
jakies wnioski bardziej praktyczne.

mowiac najkrocej - nie potrzebujesz doktoratu do pisania autorek,
ale czasami warto znac co i jak z autorkami.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 07:55, 13 06 2006
Nimsarn
pożeracz systemów

 
Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z buszu!





Brawo Exclamation
Brakowało na tym forum tematów teoretycznych - może warto założyć nowy dział np. pod tytułem "Katedra" -oczywiście chodzi mi o tę stojącą w zwykle w uniwersyteckich aulach Wink

Ale do tematu.

Nie poruszyliście jeszcze jednego wątku - dlaczego ludzie wydają autorki. No może wjakimś sensie po za Virus'em Confused

Moim skromnym skądinąd zdaniem ludzie tworzą opasła tomisza autorek gdyż jednolity tekst stwarza zawsze, a przynajmniej zwykle, wspólną płaszczyznę porozumienia między graczami a mistrzem gry (zwykle autorem systemu). Zwiększając wiarygodność autora jak i samego systemu.
Taki rodzaj niepisanej umowy między graczami a MG, że w trakcie sesji świat nagle nie wywinie wolty (innymi słowy to, co w podręczniku jest święte - do czasu wydania nowej wersji).

Oczywiście w sytuacji, gdy MG/autor jest postacią wielce charyzmatyczną taka umowa nie musi mieć miejsca Wink

Pozdrawiam
Nimsarn


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:58, 13 06 2006
Virus
zerkający na systemy

 
Dołączył: 11 Cze 2006
Posty: 40
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





ja-prozac: nie twierdzę, że takie dyskusje nie występuja tylko, że mam co do nich mieszane uczucia. Ale temat na rozmowę ciekawy, ja za toporny na to jestem Smile Świat i grę tworzę z potrzeby i tyle.
Zauważyłem jeszcze jedną rzecz często podkreślasz, że autorki to autorki tamto, uważasz, że istnieje jakaś wyraźna granica w tworzneiu światów między autorkami a innymi tego typu produktami? Dla mnie jest to bardzo zbliżone. Wyraźna róznica to to, że systemy komercyjne, a wraz z nimi i ich światy wymagają mocnego uwzględnenie zapotrzebowania rynku. W przypadku autorek, tej presji nie ma. Ok, bo odbiegam od tematu. Miłego teoretyzowania.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 12:24, 13 06 2006
Zuhar
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 12 Sie 2005
Posty: 319
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3





Virus napisał:
Wyraźna różnica to to, że systemy komercyjne, a wraz z nimi i ich światy wymagają mocnego uwzględnenie zapotrzebowania rynku. W przypadku autorek, tej presji nie ma.

To jest bardzo istotna różnica. Dlatego autorki są tak ciekawe - nie muszą podobać się każdemu. Adresowane są do konkretnego kręgu odbiorców i nie jest warunkiem koniecznym, żeby ten krąg miał dużą liczebność. Jeśli moje gusta leża poza obszarem dającym pewność na zysk wydawcy, to jedyną nadzieją są właśnie inicjatywy niekomercyjne.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 13:36, 13 06 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Cytat:
Dlatego autorki są tak ciekawe - nie muszą podobać się każdemu. Adresowane są do konkretnego kręgu odbiorców i nie jest warunkiem koniecznym, żeby ten krąg miał dużą liczebność.

O, właśnie o to się rozchodzi Wink

A co do podręcznika. Spisane pomysły stają się czytelnym sposobem przekazania
danej wizji. Pisząc autorkę przygotowujesz ją dla kolejnego odbiorcy. Sam grać
możesz według tego, co masz w głowie, ale tak nie przekażesz tego drugiej osobie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 08:43, 14 06 2006
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Ja zawsze robiłem gry, dlatego że nie kupowałem gier (nie było na nie miejsca w moim budżecie Wink ). Drugim powodem była awesja do nauki mechaniki stworzonej przez kogoś innego (została mi do dzisiaj).
Teraz gry tworzę bardziej dla zabawy, bo i tak nie mam czasu w nie grać Wink.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
[nudzenie ja-prozaca #1]Do czego sluzy gra?
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin