ja-prozac |
większy pożeracz systemów |
|
|
Dołączył: 22 Sie 2005 |
Posty: 403 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/3
|
Skąd: constantine jeziorna |
|
|
 |
 |
 |
|
Zaczne od prostego zalozenia:
Swiat w grze rpg jest takim samym narzedziem dla grajacych jak inne
elementy systemu. Sluzy do stworzenia wystarczajacych warunkow
i mozliwosci grupie, by zajela sie dzialalnoscia zwana rpg.
Dlatego w tym watku nie bede zajmowal sie kwestia wewnetrznej
logiki swiata, oryginalnosci i innych tego rodzaju rzeczy. Interesuje
mnie kwestia togo, co dany element swiata dodaje do sesji i w jakim
celu zostal napisany.
Ufff, przebrnalem przez wstep. Idziemy dalej.
Dowolny element moze pelnic dowolna funkcje lub kika naraz.
Problem pojawia sie wtedy, gdy autor nie okresla w miare
dokladnie co chce poprzez swiat osiagnac.
Przechodzimy do wlasciwego tematu. Funkcje swiata:
Dodawanie detali - swiat nie wplywa scisle okreslony sposob
na sesje i wykorzystanie go w trakcie gry. Ma ulatwiac prace
grajacym.
W takim przypadku, powiedzmy, tajna gildia drowow asasynow
jest tylko detalem w ogolnym planie mg na postawienie
w scenariuszu graczom na drodze jakichs tam mrocznych zabojcow.
Podobnie wojna wiszaca miedzy dwoma panstwami moze
sluzyc wygodny detal do sesji politycznej.
Nadawanie tonu - podobnie jak dodawanie detali, bedzie to w glownej
mierze element dodatkowy do sesji. Dana rzecz w swiecie bedzie
pomagala grajacym w stworzeniu preferowanej przez nich atmosfery
lub konwencji, ale sama w sobie nie bedzie sesji napedzala
lub wysuwala sie na pierwszy plan.
Powyzsza gildia drowow asasynow bedzie wnosila preferowany
przez fanow FR motyw drowow czy tam podkreslala fakt, ze graja
w fantasy.
Wojna wiszaca w powietrzu moze podkreslic element polityczny
na danej sesji, ale nie przeszkodzi rozegrac innej sesji w odmiennym
nastroju.
Dodaje mozliwosc mechaniczna - sluzy po prostu do wprowadzenia
lub uzasadnienia elementu metagrowego/mechanicznego.
Gildia drowow asasynow da jakas prestige class w D&D.
Nadchodzaca wojna da pretekst do wprowadzenia profesji szpiega
jako waznej w settingu.
Powyzsze funkcje sa na razie uboczne i wplywaja na niewielki
fragment gry. Grajacy bez straty moga sie do nich nie zastosowac.
Istnieje jednak funkcje, ktore pelnia wazniejsza role i nie zastosowanie
ich stawia wykorzystanie swiata przez dana grupe graczy pod znakiem
zapytania.
Okresla sytuacje - daje grajacym punkt odniesienia dla postaci i mozliwych
zachowan.
Nadchodzaca wojna zmusi do postawienia sie po okreslonej stronie,
da silne watki do wykorzystania na sesji i bedzie wplywala na watki
niezwiazane z nia.
Okresla podstawowe motywy - funkcja nadaje ton, tylko na wieksza
skale - czy to bedzie pytanie, na ktore poprzez dzialanie w swiecie
gry uczestnicy sesji odpowiadaja. Z drugiej strony moze tez ogolnie
zarysowac konwencje do wypelnienia przez grajacych.
Nadchodzaca wojna moza zadawac pytania o sens walki, itp.
Moze to tez byc ogolnie zarysowany swiat Sword & Sorcery.
Specyficznym podzialem, jaki mozna wprowadzic, jest statyka
i dynamika elementow swiata. Element statyczny nie ulegnie
zmianie. Element dynamiczny bedzie sie zmienial lub zachecal
do zmiany settingu w trakcie gry.
Inaczej bedzie opisana grozba wojny w przypdku elementu
statycznego. Wojna nie nadejdzie, liczy sie tylko grozba
i mozliwosci, jakie z tego wynikaja. Gramy wtedy wokol samej
mozliwosci.
Czym innym jest opisanie grozby wojny jako elementu
napedzajacego zmiane na sesji, wtedy wojna moze, ale nie musi
nadejsc, co najpewniej bedzie zalezalo od dzialan graczy.
Po co to wszystko spisalem?
Mam nadzieje ulatwic aytorom chlodne spojrzenie na swiat
z punktu widzenia przydatnosci do gry. Na razie to wersja bardzo
robocza i nie obejmujaca calosci tematu.
oczekuje na opinie.
ja-prozac |
|