autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> Celtyckie RPG
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Celtyckie RPG
PostWysłany: 13:35, 11 07 2008
Ninetongues
degustator autorek

 
Dołączył: 03 Lis 2006
Posty: 117
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wawa





Po przeczytaniu tematu "Kroniki Lat i Zim" pojawiła mi się w głowie wizja opartego na wyrywkach z irlandzko-celtyckiej mitologii settingu. Tak bym go wstępnie widział:

DEITHE MIRE
(Szaleni Bogowie)

"Witamy w krainie Oilean Glas (zielona wyspa).

Niewielka wyspa. Niedostępna, otoczona przez żywe, bełkoczące w nieznanych językach morze-boga imieniem Lir, pokryta mgłami i kurhanami, pole wielu zamierzchłych bitew, gdzie tysiącletni mech porasta o wiele starsze ruiny.
Człowiek jest tu najniższym z wielkich.

Bogowie wciąż zabijają się nawzajem i odradzają, kozłogłowi Fomorianie z jednookim Balorem na czele oddają cześć Złotemu Obiektowi - Cromm Cruiach, karmiąc bezrozumny, zły przedmiot ludzką krwią. Dziki Łów porywa śmiertelników i przemienia ich w Cwn Annwn, Ogary Śmierci, wypędzeni, przerażający Sidhe konspirują pod ziemią i planują zgubę ludzkości.
Dziwaczne istoty czychają na każdym kroku.

Sześć ludzkich klanów, sześć "treibh" żyje na Wyspie. Każdy z nich chroniony przez wielkich bohaterów - Fianna, wojowników zdolnych za pomocą magii, starych rytuałów i efektów wieloletniego treningu przeciwstawić się nawet samym bóstwom.

Oto wieczna kraina poza światem, w której bogowie oszaleli."


* * *

To bardzo mały, ograniczony setting dark/heroic fantasy z dużą dawką survivalu. Ludzie są skazani na porażkę, ale nie poddają się. Taka postapokaliptyczna, Irlandia z celtyckich czasów. Magia na każdym kroku, jak najbardziej fizyczni bogowie spiskujący przeciw sobie w swoich twierdzach rozsianych po wyspie, luźne potraktowanie irlandzkiej mitologii celtyckiej.
Jest to klasyczny RPG z GMem (choć, gdyby dodać kilka różnych kart losowania, i bardzo dokładnie opisać setting, i wszystkie cele najważniejszych istot, to można by zrobić z tego RPGa bez GMa. Ta opcja wydaje mi się bardzo ciekawa). Rozgrywka polega na przydzieleniu Fianna bardzo ważnego, trudnego, heroicznego zadania (np. okraść sady bogini Brigid, uwolnić jednego z niewolników Ogmiosa itp. stajnie Aug... Rhiannon), i daniu graczom wolnej ręki od samego początku. Nie ma "scenariusza" per se - jest szczegółowy setting. Wykonanie jednego zadania może trwać kilka sesji, ba, nawet całą kampanię, albo może równie dobrze zająć tylko kilka godzin.

Gracze wcielają się we Fianna. Fianna to wojownicy różnych klanów, zwykli ludzie, którzy pod wpływem magii, niezwykłych dokonań i wielkich emocji, uzyskali pół-boski status. Do wyboru 6 różnych treibh (klanów), każdy z zaletami i wadami, oraz specjalizacjami. Tworzenie Fianna polega na wybraniu treibh z którego pochodzi i "Breáthacht", czyli Chwały, wielkiego czynu, który uczynił z niego Fianna.
Potem uzbraja się danego Fianna w moce, skille i inne takie.

Liczebność ludzi jest bardzo mała. Każdy klan, jeśli nie zaznaczono inaczej, składa się z jednej, rozległej rodziny, liczącej ok. 10 osób w najstarszym pokoleniu, 30 w średnim, 60 młodych i około 40 dzieci. Jeden klan liczy około 150 osób. Każdy zna każdego.
Tak samo rozmiar wyspy jest bardzo mały - od jednego brzegu do drugiego można dojść pieszo w 12 dni.

Wyspa jest cała zbadana. Wszystkie twierdze bogów, Sidhe i Fomorian są nich zaznaczone. Lasy, rzeki, góry, miejsca niebezpieczne i te zamieszkane przez treibh.
Mapa jest duża i bardzo, bardzo szczegółowa.

Treibh na wyspie:

- Coinin (króliki) - grupa kilkunastu rodzin, najliczniejszy z klanów
Zaleta: Odważni | Wada: Słabi

- Na Mairbh (martwi) - czczą przodków, specjaliści od krainy umarłych Annwn
Zaleta: Rozmawiają ze zmarłymi | Wada: Boją się śmierci

- Ruafholtach (rudzi) - mieszkańcy wysepek, rybacy i żeglarze potrafiący okpić szalonego, gniewnego, bełkoczącego wciąż Lira
Zaleta: Znają wszystkie języki | Wada: Skłonni do szaleństwa

- Bean Si (kobiety) - klan matriarchalny, wojowniczki znane jako Kobiety-Duchy, piłują sobie zęby w szpic.
Zaleta: Aura strachu | Wada: Nieczułe

- Doigh Geag (spalona gałąź) - mały klan, potomkowie ludzi lasu, rangerzy
Zaleta: Ukrywanie się | Wada: Nieufni

- Bis Ban (biała spirala) - niezrównani metalurdzy, Stworzyciele Mieczy
Zaleta: Magiczna broń | Wada: Pożądliwi

Bogowie:

-Dagda "Dobry Bóg", wielki nieobecny

Dagda był Dobrym Bogiem. Za jego rządów w krainie panował pokój... A tak przynajmniej podają starożytne baśnie. Od kiedy znikł, zaczęła się codzienność: Krew, strach i męstwo Fianna.

-Brigid, córka Dagdy stara się udźwignąć brzemię ojca, [jabłka i jabłonie]

Brigid stara się jak może, aby zastąpić ojca. Ale tak, jak jej drobne ciało nadaje się do noszenia ogromnego miecza jej ojca, tak jej niewinność nadaje się do walki ze wściekłym, krwawym złem.

-Morrigan "Królowa Demonów", pani bitew [kruki]

Morrigan oszalała. Żadna nowina, znajdźcie mi normalnego boga. Setki bitew, śmierć pełzająca po wyspie - to wprowadziło ją w stan wiecznej ekstazy. Jej kruki obsiadają każdego trupa na wyspie, i patrzą, patrzą, patrzą... Sycąc się echami walk.
Pałac Morrigan pozostaje opuszczony.

-Rhiannon, bogini koni i cierpienia, również nekromancji. "Powiadano, że śpiew jej ptaków budzi zmarłych, żyjących zaś usypia. Rhiannon była także boginią nekromancji." [konie, chomonto]

Rhiannon, zaprzęgnięta do pługa. Łzy wciąż płyną z jej oczu, bo ona jako jedyna widzi dokładnie co dzieje się na świecie. Z jej łez rodzą się jej słudzy - śpiewające ptaki.
Jej jedyne pragnienie, to szybka eutanazja - zapewnienie ludziom łagodnej i bezbolesnej, szczęśliwej śmierci. Zaprzęgnięta do pługa sama szykuje groby dla wszystkich, w swoim małym kraiku o żyznej ziemi.

-Cernunnos "Rogaty" - tajemniczy leszy [poroże]

Cernunnos żyje w lasach, a rozmawia jedynie ze zwierzętami. Rogaty bóg jest enigmatycznym, milczącym świadkiem końca poprzedniego porządku. Nikt nigdy nie widział jego twarzy.

-Goibniu, bóg rzemieślnik i "nieśmiertelny piwowar"

Goibniu zamknął się w swej twierdzy-kuźni i w wiecznym upojeniu zajął się tworzeniem najwymyślniejszych, najbardziej szalonych tworów. Każe potem swoim sługom roznosić je po świecie, aby trafiły do rąk bogów, Fomorian i ludzi, i wyrządziły jak najwięcej szkody.

-Ogmios - bóg retoryki i intryg "was supposed to lead a band of men chained by their ears to his tongue as a symbol of the strength of his eloquence." [łańcuchy]

Ogmios tkwi na swoim tronie i nie rusza się, jakby popadł w stan katatonii. Jego słudzy, przykuci za uszy do jego języka podróżują po świecie szerząc plotki, niezgodę, i podsycając niezdrowe żądze. Nie wiadomo już, czy to oni sterują Ogmiosem, czy Ogmios śni, i co zrobi, kiedy się przebudzi.

-Lir, szalony, bełkoczący bóg morza i samo morze otaczające wyspę Eiru

Morze, na którym fale są niezależne od wiatru. Nieprzebyta woda otacza wyspę, nic z zewnątrz nie może się na nią dostać. Morze wciąż zawodzi bełkoczącym głosem w nieznanych językach, a mędrcy mówią, że to boskie przepowiednie, od których słuchania mozna oszaleć.
Mimo to Ruafholtach mieszkają na nim, i po nim żeglują. Ale kto powie, że Ruafholtach nie są szaleni...?

-Carman, zła wiedźma i jej trzech synów: Dub "ciemność", Dother "zło" i Dian "przemoc"

Carman, ta, która wyrządziła ludzkości najwięcej krzywd, triumfuje. Jej królestwo zajmuje północną część wyspy, a jej armia wciąż gnębi klany.

-Crom Cruach, krwawy bóg-obiekt ze złota

Na równinie w centrum wyspy stoi starożytny obiekt. Złoty przedmiot, tkwiący w skale, który czczą Formorianie, i któremu składają ofiary z ludzi. Fomorianie ponoć słyszą jego głos i wypełniają jego rozkazy...
Czego może chcieć bezrozumny, krwawy bóg? Jakie może mieć cele?

Inne Grupy:

-Fomorianie (ludzie-kozły) prowadzeni przez Balora o jednym oku
-Sidhe - mroczni, piękni i straszni mieszkańcy podziemi
-Dziki Łów - podróżująca chaotycznie po wyspie kolumna dzikich, latających stworszeń, dowolnie zmieniających kształty. Powiada się, że polują na ludzi.
-Cwn Annwn - ogary śmierci

* * *

Tyle napisałem dziś w godzinach pracy. Naprawdę mam ochotę tą grę zrobić, albo przekazać komuś do zrobienia. Ot, taki drobiazg, wytchnienie od Arch Inverted.

Co myślicie? Ma klimat?
Celtowie z koszmarnego snu po drugiej stronie lustra.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ninetongues dnia 13:50, 11 07 2008, w całości zmieniany 3 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 16:52, 11 07 2008
kellanved
zerkający na systemy

 
Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: tychy





Cytat:
Rozgrywka polega na przydzieleniu Fianna bardzo ważnego, trudnego, heroicznego zadania

A skąd w ogóle wolni ludzie pozostali, skoro wszędzie panoszą się szaleni, zakuwający ludzi w dyby bogowie, sidhe, fomorowie i inne olbrzymy...

Cytat:
Gracze wcielają się we Fianna. Fianna to wojownicy różnych klanów, zwykli ludzie, którzy pod wpływem magii, niezwykłych dokonań i wielkich emocji, uzyskali pół-boski status.

Czyli wszyscy grają półbogami, tak? Znasz irlandzką legendę o Cuchulainnie, śmiertelnym synu solarnego boga Lugha? Jeśli tak, to wyobraź sobie świat, gdzie wszyscy są Cuchulainnami...

Cytat:
Wyspa jest cała zbadana. Wszystkie twierdze bogów, Sidhe i Fomorian są nich zaznaczone. Lasy, rzeki, góry, miejsca niebezpieczne i te zamieszkane przez treibh.
Mapa jest duża i bardzo, bardzo szczegółow

To ja już wolę zasiąść do Gothica albo Morrowinda, bo lubię tajemniczą kryptę, niezbadaną przez kogoś wcześniej, pomimo tego, że dawno już została odkryta.

Każdy rodzi się w danym klanie z tą samą wadą i zaletą? :/

Cytat:
Dagda "Dobry Bóg", wielki nieobecny

Dagda jest "dobry" z imienia. Może i lepiej, że jest nieobecny? Pogrzeb trochę więcej w mitologii, bo fakty nieświadomie mieszasz Smile

Ogólnie czuję wielki zapał twórczy i sądzę, że coś może z tego wyjść. Powodzenia!


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 17:46, 11 07 2008
Aque
zerkający na systemy

 
Dołączył: 06 Lip 2008
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Tychy, śląśkie





Mnie osobiście postapokaliptyczne klimaty dark fantasy nie kręcą, ale gdyby tak nie było, zamysł wydałby się wcale zachęcający na maksymalnie kilka sesji - niestety nie więcej. Granica, po której albo brakłoby mega heroicznych rzeczy do zrobienia (wszystkie domy okradzione, wszyscy jeńcy uwolnieni), albo cały świat bardzo przestałby takiego Fianna lubić (bardziej niż zwykle) wydaje mi się mało odległa.
No i poplątanie z pomieszaniem straszne z tymi mitami porobiłeś; prędzej bym to kupiła, gdybyś wzorując się na nich, stworzył coś własnego, a nie wrzucał do miksera, a co wyjdzie wkładał do słoika z taką samą plakietką, co oryginał. Poza tym ciężko widze tutaj przeżycie człowiekiem dłużej niż 2 tygodnie.

taka moja opinia.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 19:50, 12 07 2008
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





W kategorii "Gry" umieszczamy gotowe albo zmierzające do końca produkcji gry. Dyskusje nt. szkiców powinny znajdować się w "Warsztacie".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 09:40, 15 07 2008
Ninetongues
degustator autorek

 
Dołączył: 03 Lis 2006
Posty: 117
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wawa





Sorry Beacon, rzeczywiście.

kellanved napisał:
A skąd w ogóle wolni ludzie pozostali, skoro wszędzie panoszą się szaleni, zakuwający ludzi w dyby bogowie, sidhe, fomorowie i inne olbrzymy...

Stąd, żeby gracze mieli czym grać, i żeby było im ciężko.

Cytat:
Czyli wszyscy grają półbogami, tak? Znasz irlandzką legendę o Cuchulainnie, śmiertelnym synu solarnego boga Lugha? Jeśli tak, to wyobraź sobie świat, gdzie wszyscy są Cuchulainnami...

Mhm. Wszyscy grają herosami. Nie wszyscy są Fianna. Gracze są Fianna. Graczy jest 3-6. Ludzi na Wyspie: dobre 1500. Łącznie z postaciami graczy na Wyspie jest około 30 Fianna w każdy czas.
A Cuchulainn mnie nie interesuje. Jego w tym świecie nie ma. Wink

Cytat:
Każdy rodzi się w danym klanie z tą samą wadą i zaletą? :/

Tak. Albo uczy się tego przez całe życie, bo większość z tych zalet i wad to nie są rzeczy wrodzone.

Coinin np. to sportowcy. Szczupli, wręcz chudzi, urządzają sobie codziennie zawody w pływaniu, wspinaczce, bieganiu, akrobatyce... To ich sposób na naukę przetrwania. Można śmiało stwierdzić, że nawet powolny i niezdarny Królik będzie w stanie konkurować z kobietą z Bean Si. To wszystko jest logiczne. Usystematyzowane, owszem, ale logiczne.
W L5K jakoś nikt nie narzeka, że Skorpiony są jak Skorpiony a Żurawie jak Żurawie.

Cytat:

Dagda jest "dobry" z imienia. Może i lepiej, że jest nieobecny?

Wiem, kim był Dagda. Pisząc, że za jego czasów panował spokój nie znaczy, że "lew z owcą spał". Spokój a pokój to dwie różne rzeczy.

Aque napisał:

No i poplątanie z pomieszaniem straszne z tymi mitami porobiłeś; prędzej bym to kupiła, gdybyś wzorując się na nich, stworzył coś własnego, a nie wrzucał do miksera, a co wyjdzie wkładał do słoika z taką samą plakietką, co oryginał. Poza tym ciężko widze tutaj przeżycie człowiekiem dłużej niż 2 tygodnie.

No, od czegoś trzeba zacząć. I tak jak na raptem trzy godziny grzebania w necie, to myślę że załapałem podstawy mitologii celtyckiej wysp brytyjskich.

Przypominam - to będzie gra, gdzie liczy się klimat celtycki, a nie poprawność mitologiczna (bo mity bardzo często przeczą jeden drugiemu). W przypadku mitologii nie ma czegoś takiego jak "fakt" którego trzeba się trzymać. Biorę z mitologii to, co będzie fajnym motywem w grze, a nie to, co jest "istotne" w mitologii. Nudnych bogów wywalam. Małych, ale fajnych, wyciągam na wierzch.
Fomoraigowie w mitologii to nieco więksi ludzie. W innych podaniach opisywani jako ludzie z głowami kozłów. I nie mają nic wspólnego z Cromm Cruach. A ja robię z nich zwierzoludzi, którzy CC służą. Bo to jest fajne.

Ta gra będzie się miała tak, do prawdziwych celtów, jak L5K ma się do prawdziwej feudalnej Japonii. Chodzi o smak, nie o poprawność.

Przy tworzeniu gier, czy jakiegokolwiek tekstu warto się trochę wyluzować. Albo robimy system historyczny, albo bawimy się konwencją. Piszesz, że wolałabyś, żebym to inaczej po nazywał, wymyślił własne rzeczy. A ja lubię takie smaczki, jak dla kogoś Rhiannon będzie tylko postacią z tej gry, a kiedyś w jakiejś encyklopedii przeczyta jej historię i załapie o co chodzi z tym chomontem.

Takie detale, jeśli chodzi np. o tą maczugę Dagdy, a nie miecz, to owszem, są to zgrzyty. Ale do naprawienia tego trzeba już eksperta.

* * *

Już wiem, że zajmę się tą grą na początku 2009 roku, po tym jak wyjdą pierwsze rzeczy do AI.

Będzie to gra bez GMa, gdzie przed sesją losuje się kilka haseł, wokół których będzie zbudowana fabuła i robi się Pule Wpływu i Stos Wydarzeń, dzięki którym gracze będą konstruowali fabułę na bieżąco:

Ewka: ...I wtedy książę Sidhe ze łzami w oczach odjeżdża na swym widmowym wierzchowcu, a moja Siobhan żegna go okrzykiem...
Bartek: Super. Dość melodramatów, czas na jakąś walkę! [wybiera ze Stosu Wydarzeń "starcie z grupą demonicznych wilków" i płaci za nie ze swojej Puli Wpływu] W oddali Fianna słyszą bełkotliwe, nieziemskie wycie...!
Franek: Dobra myśl. Czas nabić sobie trochę reputację, jeśli mamy zjednoczyć nasze klany. Cahouil wyciąga oba brązowe miecze... itd.

Czy coś w tym stylu. Trochę losowości, trochę inwencji własnej graczy, krótkie rozgrywki (do 3 godzin). Duża śmiertelność postaci. Co sesję przesuwamy timeline 10 lat do przodu. Cele organizacji i postaci są stałe, niezmienne i "przygodotwórcze".

Całą gierkę chciałbym zawrzeć na ok. 30 stronach. Bardzo mocny nacisk na grafikę i ilustracje.

Włączasz Clannad i jedziesz.

Jeszcze jakieś opinie?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ninetongues dnia 09:46, 15 07 2008, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: 10:22, 15 07 2008
Vector
chodzący wśród autorek

 
Dołączył: 15 Sty 2008
Posty: 57
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





Pomysł opisany w drugiej części Twojego posta wygląda naprawdę ciekawie.
Myślę, że lepiej wyjdziesz tworząc właśnie takie planszówkowe indie niż zwykłego RPG'a.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 10:57, 16 07 2008
Ninetongues
degustator autorek

 
Dołączył: 03 Lis 2006
Posty: 117
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wawa





Jako mechanikę zastosuję FATE, ale oparty o moje Soul6 zamiast o Fudge. W skrócie: Postacie, ich wyposażenie i inne będą opisane Aspektami. Do tego bardzo konkretnie rozpisane moce. Testowanie: rzut 2k6 z czego jedna jest Dzika, i 6 na niej oznacza krytyczny sukces, 1 krytyczną porażkę. No i punkty FATE wpływające na Dziką kość.

Poza tym, nasi Fianna będą mieli parę stopniowanych Cnót, których kombinację będą musieli zdobyć (dokonując odpowiednich czynów), aby pokonać przeciwności:

Reputacja
Waleczność
Szaleństwo
Namiętność
Odwaga

Trochę mnie korci, żeby rozpisać postacie i dać graczom do wyboru, ale wtedy to już będzie odgrywana planszówka, a nie RPG. Tworzenie własnych postaci musi pozostać.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 19:39, 17 07 2008
kellanved
zerkający na systemy

 
Dołączył: 07 Lip 2008
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: tychy





Ninetongues napisał:
Ludzi na Wyspie: dobre 1500. Łącznie z postaciami graczy na Wyspie jest około 30 Fianna w każdy czas.

Ok. pasi.

Cytat:
W L5K jakoś nikt nie narzeka, że Skorpiony są jak Skorpiony a Żurawie jak Żurawie.

chyba nie chcesz robic l5k celtic mod, prawda? ale kumam o co chodzi, nie narzekam tylko pytam Smile

Cytat:
Spokój a pokój to dwie różne rzeczy.

podoba mi sie

Cytat:
Włączasz Clannad i jedziesz.

^___^

Cytat:
Jeszcze jakieś opinie?

tylko taka, ze na razie git

no i sorki za pisanie a'la sms, ale mam obecnie jedna niemobilna dlon Sad


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Celtyckie RPG
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin