autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> Dwa pytania do GNSowców Idź do strony 1, 2  Następny
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Dwa pytania do GNSowców
PostWysłany: 16:29, 04 05 2007
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





Znalazłem przypadkiem(przeglądając stronę Q10 - lubię przeglądać stare, porzucone strony) pewien dwuczęściowy artykuł( [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]) opisujący coś co podpada pod GNSa. Moje pytanie brzmi: Czy ten art dobrze oddaje istotę GNSa(tłumaczenia z forum Indie Expolsion nie trawię niestety Confused)?

Zaś drugie pytanie(też związane ze stroną Q10) brzmi: Jak się ma model GNS do [link widoczny dla zalogowanych]?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Szabel dnia 21:24, 04 05 2007, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: 18:19, 04 05 2007
Zuhar
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 12 Sie 2005
Posty: 319
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3





Komunikacyjna... to alternatywa do GNSu. Nie przekłada się bezpośrednio. Osobiście wolę KTRPG niż GNS.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 18:30, 04 05 2007
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





A gdyby tak nałożyć na siebie GNSową i KTRPGową klasyfikację graczy to jakby to wyglądało?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 23:00, 05 05 2007
Arioch
zerkający na systemy

 
Dołączył: 13 Sie 2006
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3





...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Arioch dnia 15:28, 10 11 2008, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: 23:25, 05 05 2007
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Jeśli chodzi o same definicje, to Arioch wrzucił parę swoich propozycji tłumaczeń podstawowych terminów:
[link widoczny dla zalogowanych]

Więcej niestety trzeba szukać na stronach anglojęzycznych i tłumaczyć we własnym zakresie.

Szabel napisał:
A gdyby tak nałożyć na siebie GNSową i KTRPGową klasyfikację graczy to jakby to wyglądało?

Nijak - są to rozbieżne terminologie. Nie pokrywają się raczej.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 23:47, 05 05 2007
Arioch
zerkający na systemy

 
Dołączył: 13 Sie 2006
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3





...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Arioch dnia 15:27, 10 11 2008, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: 14:29, 06 05 2007
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Szabel napisał:
A gdyby tak nałożyć na siebie GNSową i KTRPGową klasyfikację graczy to jakby to wyglądało?


W ultra-uproszczeniu GNS patrzy na to co Ci sprawia radochę, ma się to nijak do tego jaka jest Twoja pozycja na osi immersji (nawet jeśli często występuje powiedzmy przewaga Gamizmu i postawa Stratega to nie można powiedzieć, że jest jakaś korelacja). Dlatego lepiej nie mieszać jednego z drugim, natomiast można sobie oba poczytać a potem grać jak zawsze Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 15:12, 06 05 2007
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





Arioch napisał:
Nie wyglądałoby, po prostu nie ma czegoś takiego jak GNSowa klasyfikacja graczy.


Chodziło mi o to jak można opisać w KTRPG gracza np. o preferencjach symulacjonistycznych. Ale i tak już większość powiedziała, że te modele są nieprzystawialne.

Arioch napisał:
Dobrego i kompletnego wyjaśnienia GNS po polsku nie znajdziesz nigdzie. Jeśli czujesz potrzebę zgłębiania teorii, odsyłam do źródeł na Forge.


W miarę dobre jak na taką ogólnikowość jest twoje do którego odesłał beacon. Wcześniej praktycznie i teoretycznie rozumiałem symulacjonizm, teoretycznie gamizm, a narratywizm stanowił dla mnie czarną magię, więc postęp jest.

Arioch napisał:
Art z Esencji nie ma nic wspólnego z GNS. Przedstawiono tam wcześniejszy model, który stosował podobną terminologię, jednak różnił się poważnie.


Ta jest.

Craven napisał:
W ultra-uproszczeniu GNS patrzy na to co Ci sprawia radochę, ma się to nijak do tego jaka jest Twoja pozycja na osi immersji (nawet jeśli często występuje powiedzmy przewaga Gamizmu i postawa Stratega to nie można powiedzieć, że jest jakaś korelacja). Dlatego lepiej nie mieszać jednego z drugim, natomiast można sobie oba poczytać a potem grać jak zawsze Wink


W KTRPG pozycja na osi immersji danego typu gracza oddaje to jaki stopień zanurzenia w grze najbardziej mu odpowiada i sprawia największą radochę. Czyli teoretycznie to też jest podział według radochy, a różnicę wyjaśnie na analogii:

Jasio klasyfikuje preferencje filmowe swoich przyjaciół w zależności od tego jaki poziom brutalności sprawia im radoche, a Iza - według ilości muzyki jaka sprawia im radochę. Oba ich modele opierają się o poziom radochy, ale mają inne krytetium podstawowe.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 15:30, 06 05 2007
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Szabel napisał:
W KTRPG pozycja na osi immersji danego typu gracza oddaje to jaki stopień zanurzenia w grze najbardziej mu odpowiada i sprawia największą radochę. Czyli teoretycznie to też jest podział według radochy, a różnicę wyjaśnie na analogii:

Jasio klasyfikuje preferencje filmowe swoich przyjaciół w zależności od tego jaki poziom brutalności sprawia im radoche, a Iza - według ilości muzyki jaka sprawia im radochę. Oba ich modele opierają się o poziom radochy, ale mają inne krytetium podstawowe.


Raczej inaczej bym to ujął. GNS - co sprawia mi radochę, SOOK - jak tą radochę realizuję. Czyli Jasio lubi rozwój historii zawiłą fabułę - tak samo Iza. Ale Jasio jest opowiadaczem bawi go ta historia "od zewnątrz" Iza natomiast jest odgrywaczem i bawi ją przeżywanie jej wraz ze swoją postacią".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 15:57, 06 05 2007
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





Craven napisał:
Raczej inaczej bym to ujął. GNS - co sprawia mi radochę, SOOK - jak tą radochę realizuję. Czyli Jasio lubi rozwój historii zawiłą fabułę - tak samo Iza. Ale Jasio jest opowiadaczem bawi go ta historia "od zewnątrz" Iza natomiast jest odgrywaczem i bawi ją przeżywanie jej wraz ze swoją postacią".


Czyli jednak GNS daje się przyłożyć do KTRPG(nie wiem skąd ty jakiegoś SOOKa wyciągasz), ale kategorie się nie nakładają. Jedno tylko jest pewne - narratywista i strateg się na pewno nie pokrywają. Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 16:03, 06 05 2007
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Szabel napisał:
Czyli jednak GNS daje się przyłożyć do KTRPG(nie wiem skąd ty jakiegoś SOOKa wyciągasz), ale kategorie się nie nakładają. Jedno tylko jest pewne - narratywista i strateg się na pewno nie pokrywają. Very Happy


Przyłożyć, ale nie przełożyć Very Happy Tzn z tego, że ktoś jest odgrywaczem nie wynika jednoznaczny profil GNSowy.
SOOK - tak to się w pewnych kręgach zwie od Strateg

Narratywista i Strateg jak najbardziej mogą jednocześnie wystąpić - w końcu stworzenie ciekawej opowieści moze być celem dla obu, strateg w końcu chce osiągnąć cel, niekoniecznie jest to zabicie potworka. Może to być ciekawa historyjka, do której ma dystans większy niż opowiadacz i odgrywacz. No ale to wszystko jest zawsze płynne. Czyli np. ktoś zaraz może pokrzyczyć, że nie ma Narratywistów bo GNS nie szufladkuje i nie ma czystych typów Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 16:15, 06 05 2007
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





Craven napisał:
Przyłożyć, ale nie przełożyć Very Happy Tzn z tego, że ktoś jest odgrywaczem nie wynika jednoznaczny profil GNSowy.


Słowa przełożyć nie użyłem. Nic czego nie mówię nie może zostać użyte przeciwko mnie.

Craven napisał:
SOOK - tak to się w pewnych kręgach zwie od Strateg


A już rozumiem - Strateg-Opowiadacz-Odkrywacz-Komentator. Smile Praktyczniejsza nazwa - łatwiej wymówić. Very Happy

Craven napisał:
Narratywista i Strateg jak najbardziej mogą jednocześnie wystąpić - w końcu stworzenie ciekawej opowieści moze być celem dla obu, strateg w końcu chce osiągnąć cel, niekoniecznie jest to zabicie potworka. Może to być ciekawa historyjka, do której ma dystans większy niż opowiadacz i odgrywacz. No ale to wszystko jest zawsze płynne. Czyli np. ktoś zaraz może pokrzyczyć, że nie ma Narratywistów bo GNS nie szufladkuje i nie ma czystych typów Smile


Myli ci się SOOKowy(już się przerzuciłem na tą nazwę) Strateg, z GNSowym Gamistą. To Gamista chce osiągnąć jakiś cel - Strateg po prostu bawi się mechaniką do czego sesja jest pretekstem(na co wskazuje preferowana forma komunikacji - żargon),


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 16:34, 06 05 2007
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Szabel napisał:
Craven napisał:
Przyłożyć, ale nie przełożyć Very Happy Tzn z tego, że ktoś jest odgrywaczem nie wynika jednoznaczny profil GNSowy.


Słowa przełożyć nie użyłem. Nic czego nie mówię nie może zostać użyte przeciwko mnie.

Ale użyłeś "nałożyć" co przy "Czyli jednak GNS daje się przyłożyć do KTRPG" sprawiło, że doprecyzowałem na wszelki wypadek Cool

Szabel napisał:
Myli ci się SOOKowy(już się przerzuciłem na tą nazwę) Strateg, z GNSowym Gamistą. To Gamista chce osiągnąć jakiś cel - Strateg po prostu bawi się mechaniką do czego sesja jest pretekstem(na co wskazuje preferowana forma komunikacji - żargon),
Cool

SOOK stawia na oś immersji i o tym mówię. Strateg jest na granicy obu światów to nie zakazuje mu radochy z narratywistycznego tworzenia historii. Niczego nie mylę, bo:

SOOK napisał:
Gracze preferujący żargon gier RPG traktują je jak strategię i szukają w nich przede wszystkim wyzwań, które musza rozwiązać za pomocą dostępnym środków – współczynników postaci, przedmiotów itp. Celem gry jest pokonywanie przeciwności oraz rozwój możliwości postaci. Bardzo cenią sobie przewidywalność oraz spójność mechaniki, a ich immersja balansuje na granicy świata gry i rzeczywistego.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 16:52, 06 05 2007
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





Craven napisał:
Szabel napisał:

Słowa przełożyć nie użyłem. Nic czego nie mówię nie może zostać użyte przeciwko mnie.


Ale użyłeś "nałożyć" co przy "Czyli jednak GNS daje się przyłożyć do KTRPG" sprawiło, że doprecyzowałem na wszelki wypadek Cool


Odmawiam dalszego komentarza, ale zapamiętam sobie co mówiłeś.

Craven napisał:
Szabel napisał:
Myli ci się SOOKowy(już się przerzuciłem na tą nazwę) Strateg, z GNSowym Gamistą. To Gamista chce osiągnąć jakiś cel - Strateg po prostu bawi się mechaniką do czego sesja jest pretekstem(na co wskazuje preferowana forma komunikacji - żargon),
Cool

SOOK stawia na oś immersji i o tym mówię. Strateg jest na granicy obu światów to nie zakazuje mu radochy z narratywistycznego tworzenia historii. Niczego nie mylę, bo:

SOOK napisał:
Gracze preferujący żargon gier RPG traktują je jak strategię i szukają w nich przede wszystkim wyzwań, które musza rozwiązać za pomocą dostępnym środków – współczynników postaci, przedmiotów itp. Celem gry jest pokonywanie przeciwności oraz rozwój możliwości postaci. Bardzo cenią sobie przewidywalność oraz spójność mechaniki, a ich immersja balansuje na granicy świata gry i rzeczywistego.


Jeśli tak dosłownie brzmi definicja to wychodzi na to, że jednak znaleźć punkt zbieżny obu modeli i porównać, bo ta definicja się IMO pokrywa z definicją Gamisty(choć kłóci się z podstawami SPOOKa, bo żargon jako preferowana forma komunikacji nakłada pewne ograniczenia).

Gorzej z Narratywistą, bo to stawianie postaci przed wyborem to dość trudna do zakwalifikowania forma komunikacji. Wink Ewentualnie można uznać, że Narratywistwa ma pewne cechy Odgrywacza i Opowiadacza z naciskiem na tego pierwszego, ale z jednej strony wykracza poza taką definicję, a z drugiej - nie całkiem ją wypełnia.

Symulacjonista to z kolei ktoś już do SOOKa całkowicie nieprzystawialny, bo spójność świata opisywanego, historii i mechaniki wymaga min. 3 form komunikacji, a najczęściej będzie korzystał z wszystkich czterech. Neutral


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 16:58, 06 05 2007
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





A ja odmawiam dalszej dyskusji bo to po prostu różne kategorie i nie ma co się podobieństwami kierować. Smile

Jeśli mamy podział na kolory zielony i czerwony i podział na kółeczka i kwadraciki to nie można ich mieszać ze sobą. Nawet jeśli kółeczka lepiej wyglądaja gdy są czerwone albo gdy kwadraty z reguły są zielone.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Dwa pytania do GNSowców
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 2  
Idź do strony 1, 2  Następny
  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin