autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> Grafika w podręcznikach - konieczność? Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Grafika w podręcznikach - konieczność?
PostWysłany: 16:56, 12 02 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





W pewnym temacie wykwitła dyskusja na temat wykorzystania cudzych prac w podręczniku.

sil napisał:
Rozwiązań jest pięć:
1. Brak obrazków, prosta forma. Czysta informacja.
2. Brak obrazków. Granie składem, ornamentami itp. Patrz vs Monster (gdyby nie miał obrazków)
3. Szukamy na wszelakich stockach. Dużo można wyciągnąć ze zdjęć, dobre zwłaszcza do ilustracji w miarę współczesnych.
4. Wyproszenie obrazków. Najprościej chyba na różnych galeriach. Znajdujemy obrazek, który nam się podoba i piszemy mejla do autora z prośbą o możliwość wykorzystania. Istotna jest przy tym niekomercyjność przedsięwzięcia.
5. Kupujemy. Po prostu. Znajdujemy kogoś, kto zrobi to dobrze i tanio. Zlecamy. Płacimy. Publikujemy. Opcja dla maniaków, lub łudzących się, że ktoś kupi ich system.

Owszem - ilustracje sprawiają, że całość wygląda fajniej
Owszem - ilustracje budują klimat i ułatwiają jego przyswojenie

Ale na serio można wybłagać wykorzystanie grafik po ludziach. Przeszukać devianarta, czy digarta w poszukiwaniu czegoś ciekawego. Zwłaszcza, kiedy te prace należą do komercyjnych profesjonalistów nie można ich ot-tak brać.

Co sądzicie jednak o robieniu ornamentów/wzorków z grafik udostępnionych w sieci? Są w sumie dostępne do użytku niekomercyjnego (jak wiele prac na digarcie).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 18:29, 12 02 2006
kroghul
zerkający na systemy

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Poznań





Jako człek, który ze sztuki żyje, a na prawnika się kształcił powiem tak:
Nieładnie jest korzystać z cudzego dorobku wbrew woli autora, jednakowoż jeśli ktoś decyduje się na publikację swych prac w tym wielkim kotle różności, którym jest sieć, to równocześnie jest świadom tego, że każdy ma dostęp do jego dzieła i może je dowolnie cytować, przerabiać, wykorzystać jako awatar lub ilutracje do swojej gry, opracowania itd. Myślę, że nie stanowi to problemu (autor Rebound chyba zaczerpnął garściami, tylko nazwisk nie podał).
Regulują to zresztą odpowiednie ustawy.
Jednak jeśli autor żyje i jest w miarę dostępny, radziłbym go zapytać. Mile to połechce jego EGO Very Happy, a jak się nie zgodzi, to jechał go pies. Można poszukać innego.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 20:48, 12 02 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Skoro jesteś z wykształcenia prawnikiem, to:
Czy publikacja NIEKOMERCYJNA czyichś prac znalezionych w sieci jeste legalna?
A co, jeśli zmodyfikuję te prace, zmienię kolory, potnę i posklejam?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:16, 12 02 2006
gobelek
zerkający na systemy

 
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radom





Prawo prawem, moralność moralnością, ale moim skromnym zdaniem informacja powinna być wolna (hehe tekst jak z filmu o hackerach Wink). Jeśli ktoś umieszcza coś w sieci, to w jaki sposób ma zamiar wyegzekwować swoje prawa autorskie względem tego "czegoś"? To tak, jakby na każdej płycie chodnikowej w Warszawie umieścić obraz i pobierać pieniądze za ich oglądanie, albo umieścić w sieci kod źródłowy windowsa i wytaczać masowe procesy wszystkim, którzy go ściągną...
Jeśli zaś o mnie chodzi, to nigdy nie używam czyjejś grafiki. Czułbym się wtedy dość niezręcznie, w końcu ktoś mógłby pomyśleć, że to ja narysowałem :] Co do niezilustrowanych erpegów to nie mam nic przeciwko, byleby się je fajnie czytało (jak choćby fallout:pen&paper ze swoją minimalistyczną, ale elegancką szatą graficzną).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:50, 12 02 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Tylko wiesz, niektóre rzeczy bardzo trudno zilustrować słowem tak trafnie, jak da się to zrobić obrazem.

A co z na przykład kadrami z komiksów? Nie jest to legalne, ale podpisane odpowiednio i skromne...?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 23:50, 12 02 2006
gobelek
zerkający na systemy

 
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radom





Jakie rzeczy masz na myśli? Jeśli chodzi Ci o sprawy kosmetyczno-techniczne, jak wygląd potworów czy umiejscowienie baku z paliwem na postapokaliptycznym SUVie, to zdecydowanie jestem za opisem słownym-pozostawia on miejsce na wyobraźnie graczy. Poza tym do rysunków technicznych zawsze mamy ascii.
A pomysł z niewielkimi wycinkami z komiksów jest świetny! Już widzę kadry z fantastic four w Ja-Prozac`owym "Na Ratunek Marsowi" Very Happy
[aaarrrgh, 4 raz edytuje tego posta usuwając literówki :/ za pierwszym razem usunąłem go w całości, bo wyszedł kompletnie nie na temat gdyż źle zrozumiałem Twoją wypowiedź... mój mózg nie pracuje o tej godzinie jak należy]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 21:51, 13 02 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Chodzi mi o choćby kadr z Ligi Niezwykłych Dżentelmenów z Nautilusem do steampunkowych klimatów, itd.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:57, 13 02 2006
gobelek
zerkający na systemy

 
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radom





Ale takiego Nautilusa można przecież opisać słownie Smile Dzięki temu każdy gracz wyobrazi go sobie inaczej, a to chyba dobrze. W każdym razie, jak już pisałem, nie mam nic przeciwko "pożyczonym" Wink grafikom, zaś pomysł z komiksami wydaje mi się szczególnie interesujący-niektóre są ilustrowane bardzo dynamicznie, a takie ekspresyjne i zarazem niedokończone urywki wprowadziłyby do gry fajny klimat.
Poza tym w starych komiksach ilustracje były wypełniane inną techniką, przez co widać na nich takie duże kropeczki i piksele-wiecie o co mi chodzi? Takie wycinki byłyby moim zdaniem szczególnie klimatyczne Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 23:51, 13 02 2006
revolver
degustator autorek

 
Dołączył: 19 Sie 2005
Posty: 160
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Olsztyn





gobelek napisał:
Prawo prawem, moralność moralnością, ale moim skromnym zdaniem informacja powinna być wolna (hehe tekst jak z filmu o hackerach Wink). Jeśli ktoś umieszcza coś w sieci, to w jaki sposób ma zamiar wyegzekwować swoje prawa autorskie względem tego "czegoś"?


Oj...aż mi się coś podniosło!
Informacja powinna być wolna?
A może jeszcze darmowa?
Chłopie...całe szczęście, że tego typu poglądy podzielają niemal wyłącznie ludkowie w wieku 15-20 lat z reguły pracą nieskalani.
Informacja (ewentualnie własność intelektualna) absolutnie nie powinna być darmowa bo niby czemu skoro jest efektem czyjejś PRACY.
Deprecjonujesz w ten sposób czyjąś pracę.
Rozumiem, że parkieciarz czy kafelkarz jest w Twoich oczach bardziej wartościowym człowiekiem niż grafik, muzyk czy programista?
No bo przecież kafelkarzowi za jego pracę zapłacisz a efekty pracy grafika...wolisz ukraść.

Co do egzekwowania prawa...no cóż - żyjemy jak już pisałem w państwie trzeciego świata gdzie z egzekwowaniem prawa jest słabo.
Niemniej mamy odpowiednie narzędzia takie jak ustawa o ochronie praw autorskich i własności intelektualnej a także co raz sprawniej działające na tym polu grupy specjalne policji.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 01:33, 14 02 2006
gobelek
zerkający na systemy

 
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radom





Revoler-tak, według mnie informacja powinna być wolna i darmowa. Na resztę nie odpowiem, gdyż zauważam u Ciebie tendencję do emocjonalności w dyskusji, tak więc w trosce o Twoje nerwy-EOT Smile A moje osobiste preferencje w kwestii kradzieży grafiki są jasno wyłożone w poście powyżej. Wystarczyło przeczytać (to odnośnie stwierdzenia, że efekt pracy grafików wolę ukraść).
Tak BTW dodam, że gdyby nie dążenia do wolnej i darmowej informacja nigdy nie powstałby internet czy choćby linux...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 01:56, 14 02 2006
revolver
degustator autorek

 
Dołączył: 19 Sie 2005
Posty: 160
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Olsztyn





O moje nerwy się nie martw...do sprawy podchodzę o tyle emocjonalnie, iż widzę niepokojącą tendencję jaką jest w naszym pięknym kraju przyzwolenie społeczne na podobne formy nadużyć prawnych.
Zachowanie takie powinno być napiętnowane i przeze mnie piętnowane zawsze będzie.

Twoje posty czytałem i odniosłem się, jeśli zwróciłeś uwagę, jedynie do tego co wzbudziło moje obiekcje.

Informacja jest TOWAREM.I jak każdy towar ma swoją wartość oraz cenę. O tym czy ma być darmowa czy nie - decydować może JEDYNIE jej właściciel...

Co do Ineternetu i Linuxa to w obu przypadkach piszesz...bzdury.

Standardy "tworzące" interenet tj.TokenRing oraz Ethernet powstały w laboratorium firmy Xerox i były pierwotnie chronione prawem patentowym.Nie wiem jak obecnie wygląda ta kwestia ale gdyby inżynierowie Xerox'a nie byli za swoje wynalazki sowicie opłacani to byś mail'e w butelkach przez Wisłe i Odrę wysyłał a nie przez protokół TCP/IP.

Odnośnie Linuxa...no cóż Linux jest darmowym klonem UNIX'a.
Już wiesz o co chodzi?
Tak właśnie...UNIX został opracowany przez firmę AT&T w Bell Laboratories bodajże...i wiesz...też był kurcze chroniony prawem autorskim.
Gdyby nie było UNIX'a (płatnego i to słono!) nie byłoby Linux'a...

Ergo - stwierdzenie, że:
Cytat:
gdyby nie dążenia do wolnej i darmowej informacja nigdy nie powstałby internet czy choćby linux

może fajnie brzmi ale jest nieprawdziwe.

Nie byłoby ani internetu, ani linuxa, ani wielu innych rzeczy gdyby ich autorzy nie zarabiali potężnych pieniędzy na patentach...

Niom...


Post został pochwalony 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: 02:32, 14 02 2006
gobelek
zerkający na systemy

 
Dołączył: 12 Lut 2006
Posty: 18
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Radom





To niemal jak stwierdzenie, że gdyby nie było opatentowanego Gore-Texu (płatnego, i to słono!), wszyscy bylibyśmy zmuszeni do chodzenia nago Smile Co ma ochrona prawna unixa do linuxa? Swoimi słowami jedynie potwierdziłeś moją tezę-linux powstał jako darmowy klon unixa właśnie z powodu dążenia do wolnego obiegu informacji oraz oprogramowania (hmm, czy ja się przypadkiem nie powtarzam? Wink).
A jeśli chodzi o internet, to tak samo przyczynili się do jego rozwoju pierwsi twórcy komputerów osobistych-w końcu bez nich i ich astronomicznych wynagrodzeń nie byłoby sieci. I co z tego wynika?
W swoim poście oprócz strony technicznej miałem również na myśli merytoryczne podejście do problemu-gdyby nie dążenie do wolnej i darmowej informacji nigdy nie powstałby ten wielki bazar wiedzy jakim jest internet.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 03:26, 14 02 2006
revolver
degustator autorek

 
Dołączył: 19 Sie 2005
Posty: 160
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Olsztyn





gobelek napisał:
Swoimi słowami jedynie potwierdziłeś moją tezę-linux powstał jako darmowy klon unixa właśnie z powodu dążenia do wolnego obiegu informacji oraz oprogramowania


Ręce opadają Sad
Twoja teza brzmiała przed chwilą nieco inaczej chyba przytoczyłem ją zresztą w poprzednim poście i nie chce mi się tego robić ponownie.Czytaj uważnie to co sam piszesz.

gobelek napisał:
Co ma ochrona prawna unixa do linuxa?


Tego też nie rozumiesz?
Bez UNIX'a który był komercyjny i pozwolił zarobić inżynierom nie było by Linux'a, bo Linus Torvald nie odkrył Ameryki, tylko skorzystał z gotowych wzorców.
A Linux jest darmowy TYLKO DLATEGO, że tak postanowił JEGO AUTOR - czyli właśnie właściciel informacji aka praw intelektualnych.
Nie napisałem nigdzie, że własność intelektualna nie może być oddana społeczności za darmo, napisałem natomiast, że zależy to wyłącznie od właściciela praw do niej.

Bez względu na to jakim argumentem się posłużysz prawo jest prawem a naruszanie czyichś praw autorskich czy praw do ochrony własności (intelektualnej czy jakiejkolwiek innej) jest złodziejstwem.
Chcesz z tym dyskutować?

Po za tym to forum poświęcone autorskim systemom rpg.
Autorskim.
Czyli prawa autorskie to właśnie nasze prawa.
To właśnie środowiska twórcze powinny szczególnie zabiegać o ich respektowanie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 08:57, 14 02 2006
kroghul
zerkający na systemy

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 34
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Poznań





[link widoczny dla zalogowanych]

Pod tym adresem można wyszukać sobie Ustawę z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. A także wszelkie zmiany i poprawki.
Warto poczytać, jeśli po wywodzie Revolvera ktoś ma jeszcze jakieś wątpliwości.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 10:04, 14 02 2006
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Grafa w podręcznikach to wielka atrakcja - co do tego nie ma chyba wątpliwości. Nie jest to jednak konieczność. I to, że nie mamy umiejętności graficznych nie usprawiedliwia podkradania cudzych grafik.

Brak poszanowania praw autorskich jest bardzo, ale to bardzo dotkliwy, szczególnie dla ludzi, którzy nie zarabiają na swoich pracach. Innymi słowy - nie mam nic przeciwko temu, by ktoś mnie pytał o korzystanie z moich dzieł, ale tylko za moją zgodą i pod moim imieniem i nazwiskiem.
Zdarzało mi się już widzieć jak moje teksty lądowały pod ksywką jakiegoś uzurpatora. Boli. A do tego jeśli namierzysz jednego takiego typka, to zastanawiasz się - jak wielu więcej nie udało ci się znaleźć Sad


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Grafika w podręcznikach - konieczność?
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 3  
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin