autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> Grywalność - oryginalność Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Napisz nowy temat  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Grywalność - oryginalność
PostWysłany: 12:34, 14 10 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Sporo powstaje bardzo ciekawych pomysłów na gry. Część z nich ewoluuje do postaci gotowej mini-gry. Przykładem służy choćby [link widoczny dla zalogowanych]. Jednak istnieje zasadnicze pytanie: kiedy oryginalność sprawia, że system przestaje być grywalny?

[link widoczny dla zalogowanych] - mój tekst na Alei.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 13:59, 14 10 2006
Zuhar
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 12 Sie 2005
Posty: 319
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3





Jak to kiedy? W momencie, gdy drastycznie zmniejsza się tzw. target. Gdy pomysł wykracza poza ramy akceptowalności przez ogół. Gdy oryginalność staje się celem samym w sobie.

Oryginalność nie musi polegać na odcięciu się od wszystkiego co było. To trochę jak z sałatką - czasem wystarczy dodać nowy składnik, jeden wyrzucić, inaczej przyprawić i mamy nowe danie.

Dla mnie np. Q10 jest oryginalne, choć w prostej linii wywodzi się z roll&keep (7th Sea, L5K).

Podobnie Fate (wywodzące się np. z Fudge i RISUSa).

Wystarczy nie mylić oryginalności z odcięciem się od korzeni... Chyba.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 19:29, 14 10 2006
Thronaar
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 27 Wrz 2005
Posty: 272
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Stolica Warmii i Mazur





Jeżeli chodzi o małe gry (pojedyncze przygody) to chyba nie ma aż takiego problemu. Dopiero, gdy robi się prawdziwą grę, wtedy zaczyna się problem. To nawet nie musi być target, ale nawet problem w wymyśleniu więcej niż jednej przygody.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:26, 14 10 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Zuhar napisał:
Wystarczy nie mylić oryginalności z odcięciem się od korzeni...

W założeniu brzmi to elegancko i prosto, ale jak z praktyką? Wydaje mi się, że nie jest to takie proste - zdecydować, czy coś odcina się od korzeni. Od korzeni pnp RPG to się odcinają cRPG, to pewne, ale co więcej?

Zuhar napisał:
Gdy oryginalność staje się celem samym w sobie.

Tutaj tak samo trudno się połapać.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 10:50, 15 10 2006
Zuhar
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 12 Sie 2005
Posty: 319
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3





Jeżeli robisz mechanikę na zasadzie - nie używamy niczego co już było, a więc kości są złe, kart są złe, umiejętności są złe, poziomy są złe - tylko dlatego, że ktoś już to zrobił, to brniesz w ślepą uliczkę. Owszem możesz tego nie akceptować i używać czegoś innego,a le motywacją nie może być "to już było". Bo zaczniesz szukać tak odjechanych pomysłów, że nieprzyswajalnych.

Chcesz coś odrzucić to najpierw to poznaj. Za czesto widywalem pomysly, opierajce sie na pomyle "tego jeszcze nie bylo". Przyklad? Rzut "k200" polegajcy na rzuc k10 i k20 mnozac przez siebie. Narysuj sobie rozklad i bedziesz wiedzial o co mi chodzi...

(sorki wlasnie mi sie polskie znaki wypielly)


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:40, 15 10 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





W ten sposób trochę hamujemy rozwój - ktoś kiedyś wpadł na pomysł z kartami zamiast kostek, chociaż wtedy była to rewolucja.

Co do ostatniego - fakt. Zarozumiałe elfy i gejowskie krasnoludy to nie oryginalność.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 12:25, 15 10 2006
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Dobrze powiedziano już - jeśli oryginalność ingeruje w swobodę gry, to zawęża możliwości rozgrywki i zawęża target - a to automatycznie ogranicza grywalność.

Chociaż mówiąc ogólnie o autorskich RPGach, czy wręcz w ogóle o o RPGach, myślałbym o tych dwóch aspektach oddzielnie - gra przede wszystkim musi być grywalna, oryginalność jest na drugim miejscu. A (przynajmniej dla mnie) nie tyle sama oryginalność, co nie-wtórność.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 07:58, 16 10 2006
diavkhaan
degustator autorek

 
Dołączył: 26 Cze 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraina Podziemnych Pomarańczy ;)





Craven napisał:
(...) gra przede wszystkim musi być grywalna, oryginalność jest na drugim miejscu. A (przynajmniej dla mnie) nie tyle sama oryginalność, co nie-wtórność.

Zgadzam się z tą opinią. Czasami w pogoni za oryginalnością wymyślamy coraz bardziej odjechane rzeczy. Nawet tak bardzo, że dochodzi do momentu, kiedy grywalność schodzi na dlaszy plan i gra ma być przede wszystkim oryginalna, a potem grywalna.

Moim zdaniem oryginalność powinna oznaczać nie tyle stworznie czegoś, czego jeszcze nie było i odcinanie się od rozwiązań, które były już niegdyś używane, ale umiejętność wykorzystania starych pomysłów w niekonwencjonalny sposób. Oczywiście można wymyślać całkowicie nowe patenty, ale należy pamiętać, że chodzi o grę, a nie o konkurs na największe dziwadło.
A jeżeli gra ma by upubliczniona (i to nie tylko po to, żeby się pochwaić swoimi pomysłami), to powinna być móc zaakceptowana przez szerszą publiczność, nie tylko przez twórcę/twórców - co oznacza konieczność uczynienia gry bardziej swojską, nawet za cenę oryginalności Wink

Przecież mechanikę moną oprze np. na grze w trzy kubki, ale nie o to chodzi.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:55, 16 10 2006
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Wszystko zależy, czy robimy grę żeby była grą dla szerszej publiczności, czy też dla dwóch, trzech fanatyków. Ja nie mam nic przeciwko zrobieniu od czasu do czasu tej drugiej opcji. Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 20:54, 16 10 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Vide niektóre pomysły Ja-prozaca ;D

Jakoś mi go brakuje na forum, ale dalej tam za granicą osioł jest i się nie odzywa.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 00:00, 17 10 2006
ja-prozac
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 22 Sie 2005
Posty: 403
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: constantine jeziorna





Hejo.

Zasadniczo to nie rozumiem problemu oryginalnosci/dziwnosci
ale to pewnie wynika z gustow i podejscia do rpg. Dopoki gra
jest dobrze wykonana to tylko kwestia, czy dany czytelnik skorzysta
z zawartych tam pomyslow.

Inna sprawa jest fakt, ze wiekszosc gier wprowadza tylko i wylacznie
gadzety pozostawiajac normalny uklad mg/gracze i klasyczna strukture
sesji. Oryginalnosc tkich rozwiazan jest najczesciej tylko kosmetyczna,
a "dziwne rozwiazania" sa dziwne tylko dla ludzi znajacych tylko
2 - 3 systemy.

p.s. glupi osiol pracuje jako robotnik/tlumacz przy budowie chlewni
w Islandii i zarabie calkiem niezle pieniadze. Niedlugo zabieram sie
z powrotem do pisania NRM! 2ed po tym jak tylko bede mogl wyskoczyc
po sprzet do pisania do Reykjaviku. Mozna sie spodziewac wersji
beta okolo grudnia.

p.p.s. dzieki za zyczenia.

ja-prozac aka emsizrobtonanygusa


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 09:34, 14 12 2006
Nimsarn
pożeracz systemów

 
Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z buszu!





Nie wiem czy dobrze trafiłem, ale to się obaczy Rolling Eyes

Kiedyś nosiłem się z zamiarem stworzenia tematu pod enigmatycznym mianem: "Na nasze podobieństwo..."
Rzecz miała traktować o teoretycznych granicach tworzenia światów RPG (nie mechaniki), głównie problemów technicznych.
No, ale aby nie zaśmiecać forum zapisałem go tutaj, mając nadzieje, że za bardzo nie odbiega od pytania beacon'a.

O co chodzi:
Problem bardziej dotyczy światotwórców zajmujących się dziedziną sf niż fantasy, ale i tam jest on spotykany.
A polega on na trudnościach z opisaniem niespotykanych w naszej rzeczywistości przedmiotów, zjawisk (tych fizycznych, jak i społecznych).

I tu rodzą się pytania:
- Jak je opisać?
- Czy sam opis wystarczy?
- Jaki może być stosunek zjawisk nam nieznanych do tych znanych, aby świat pozostawał czytelny/grywalny?
- Jak wy uporaliście się z tymi problemami?
Rolling Eyes Question


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 18:36, 14 12 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Sprawa jest generalnie bardzo trudna, ciężko opisuje się rzeczy, których nie można do niczego porównać. Bo zobacz: latający człowiek - łatwo porównać go do ptaka, etc. Strzelający laserami z oczu - ma czytelnik w pamięci Supermana. Ale kiedy chcesz pisać o jakimś bóstwie, którego wizerunek układa się z ruchomych fal wody morskiej, której grzbiety (jaśniejsze) rysują twarz to wyjaśnić już to nieco ciężej.

Przykłady może niezbyt wyszukane, ale mam nadzieję, że zrozumiałe.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 21:10, 08 01 2007
Forien
zerkający na systemy

 
Dołączył: 07 Sty 2007
Posty: 19
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Poznań





Craven napisał:
(...) gra przede wszystkim musi być grywalna, oryginalność jest na drugim miejscu. A (przynajmniej dla mnie) nie tyle sama oryginalność, co nie-wtórność.


Na początku popełniałem ten błąd - chciałem by gra była oryginalna, wręcz niepodobna do niczego... ale szybko zrozumiałem, ze to prowadzi do nikąd.
Jeśli ktoś chce zrobić grę oryginalną i grywalną, a zarazem rewolucyjną, to musi coś wymyśleć, co się przyjmie, będzie przyswajalne nawet tym nieobeznanym w RPGach, a co najważniejsze - poprawi grywalność. Podam przykłąd z gier komputerowych, a dokłądniej strzelanek... wiele było "niepowtarzalnych". Różna fabuła (choć czasem praktyczny jej brak), różne bronie, różne mięsko. Czymś oryginalnym, rewolucyjnym i bardzo nowoczesnym był pomysł porozwalania dowolnego otoczenia w Red Faction. Wcześniej można było co najwyżej wybić szybę, czy zniszczyć ścianę(wyznaczoną przez autorów) granatem w Duke Nukem.

Troche zagmatwałem, ale mam nadzieję, że zrozumiecie o co mi chodzi.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:34, 08 01 2007
ja-prozac
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 22 Sie 2005
Posty: 403
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: constantine jeziorna





Cytat:
Jeśli ktoś chce zrobić grę oryginalną i grywalną, a zarazem rewolucyjną, to musi coś wymyśleć, co się przyjmie, będzie przyswajalne nawet tym nieobeznanym w RPGach, a co najważniejsze - poprawi grywalność.


jedno gigantyczne ALE - nie ma jednego sposobu gry. to wlasnie
mur, o ktory rozbijaja sie wszyscy chcacy uzywac terminow jak
grywalnosc czy "mi chodzi o zabawe jedynie".

dlatego najwazniejsze imho, zeby gra byla dobra w zalozonym
przez autora/ow celu. niewazne czy to 500stronicowy fantasy
heartbreaker czy gra mistycznych reinarnowanych karaluchach
poszukujacych oswieceni z mechanika korzystajaca z domina
[taka gra istnieje naprawde i nie ja ja napisalem].

to jedyne dla mnie kryterium oceny. cala reszta - czy dostepna
tematycznie, tresciowo i mechanicznie dla szerszej lub wezszej
grupy odbiorcow to rzecz drugorzedna i zalezna od gustow
i zapatrywan konkretnej osoby.

ja-prozac


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Grywalność - oryginalność
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 3  
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
  
  
 Napisz nowy temat  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin