autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> Mechanika wzmacniająca Kolor Idź do strony Poprzedni  1, 2
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
PostWysłany: 20:31, 24 09 2006
Urko
zerkający na systemy

 
Dołączył: 23 Wrz 2006
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Koło





Yubi napisał:
IMO nie, bo wtedy przestają być kolorem (a stają się np. Settingem lub Postacią). Stuntsy, jak już mówiłem, są kolorowe, ale nie mają na tyle istotnego wpływu na rozgrywkę, żeby np. rozwalały scenariusz, powodowały konsekwencje w świecie gry (inne niż rezultat tej jednej walki) itp.


Tutaj rozbijamy się chyba o definicję koloru, która AFAIK obejmuje chyba wszystkie wpływające na mechanikę i przebieg scen elementy. Ale spróbuję jeszcze popolemizować Wink.
Wspomniane przez Ciebie stuntsy mogą mieć konsekwencje w świeci gry właśnie poprzez wpływ na rezultat jednej walki. Jak chociażby walka z jakimś Ultimate Bossem - którego zabicie wywoła np. wojnę domowę w regionie w skutek pozbawiania go przywódcy, który trzymał wszystkie dotychczas zwalczające się frakcje "za mordy". Przypuśćmy, że normalnie dany bohater nie pokonałby Bossa - ale po odpaleniu stuntsa ledwo i fuksem, ale za to widowiskowo (a więc z punktu widzenia mangowej konwencji - kolorowo) powala przeciwnika na łopatki.

Ale ja pozostanę przy Warhammerze - obłęd na pewno nie rozwala scenariusza ani nie ma dużych konsekwencji w świecie gry (no, chyba, że ktoś z kręgów potęg zapadnie na jakąś chorobę psychiczną Wink), a jednak wspomaga kolor strachu i przerażenia, jakie wkrada się w umysły bohaterów, którzy obcują z istotami i mocami, o których normalny śmiertelnik nie powinien nawet czytać.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 20:54, 26 09 2006
Yubi
zerkający na systemy

 
Dołączył: 26 Paź 2005
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





Urko napisał:

Tutaj rozbijamy się chyba o definicję koloru, która AFAIK obejmuje chyba wszystkie wpływające na mechanikę i przebieg scen elementy. Ale spróbuję jeszcze popolemizować Wink.
Wspomniane przez Ciebie stuntsy mogą mieć konsekwencje w świeci gry właśnie poprzez wpływ na rezultat jednej walki. Jak chociażby walka z jakimś Ultimate Bossem - którego zabicie wywoła np. wojnę domowę w regionie w skutek pozbawiania go przywódcy, który trzymał wszystkie dotychczas zwalczające się frakcje "za mordy". Przypuśćmy, że normalnie dany bohater nie pokonałby Bossa - ale po odpaleniu stuntsa ledwo i fuksem, ale za to widowiskowo (a więc z punktu widzenia mangowej konwencji - kolorowo) powala przeciwnika na łopatki.


Wycięcie z Exalted Stuntsów nie pozbawi graczy możliwości pokonania Bossa. Zrobią to w nudniejszy, może dłuższy sposób. Brak Stuntsów zmieni jedynie klimat gry. Nastrój. Kolor.

Wycięcie z DitV drabinki całkowicie zmieni grę. IMO tworzenie miasta pomaga skupić się na konkretnym problemie miejscowości. Bez tego przygody będą wychodzić bardziej amorficzne, rozwlekłe, dygresyjne. I co ważniejsze - dopuści do gry przygody nie oparte na religii, a więc całkowicie zmieni tematykę. Gracze będą mogli spodziewać się o wiele szerszego spektrum przygód, zatem będą musieli tworzyć inne postaci. Istniejące zasady tworzenia postaci nie będą się tak dobrze nadawać... W rezultacie otrzymujemy zupełnie inną grę.

Zmiana przyznawania Drama Dice w 7th Sea (np. jako dodatek do PDków) nie zmieni typu przygód (awanturnicze), zmieni jedynie nastrój (żyrandole itp). Postacie się nie zmienią, dalej będą umieli to, co umieją i będą mogli podejmować takie same akcje, ale klimatyczne, "płaszczoszpadowe" zagrania nie będą już promowane.

Usunięcie tworzenia światów z BE (lub z Jihad) drastycznie zmienia sytuacje i w pewnej mierze setting. Nie daje graczom możliwości wypowiedzenia się co do miejsca, gdzie ma się toczyć gra ani co do tematów, jakie ma poruszać. BE przestaje się wtedy tak bardzo różnic od np. Travellera.

Oczywiście granice nie są ścisłe. Nie piszę, że Stunsty nigdy i w żadnej sytuacji nie wpłyną na świat. W ogólności nie wpływają i nie były projektowane jako element wpływający. Zaprojektowano je jako wzmacniacz klimatu.

Dobrym przykładem zatartej granicy jest podawany przez ciebie obłęd z WFRP. Z jednej strony zdecydowanie wpływa na Postać[1], z drugiej strony usunięcie go z gry niewiele zmieni. Wydaje mi się, że w kwestii Obłędu obaj mamy rację: dla mnie to jest zasada wpływająca na Postać (bo nakazuje konkretne odgrywanie), dla ciebie tylko Kolor, bo nie wpływa bezpośrednio na świat. Ujawnia się subtelna różnica w pojmowaniu koloru Smile

Natomiast w kwestii Przekleństwa Tzeentcha przyznaję Ci rację. To mechanika wzmacniająca Kolor, ale bardzo specyficzna, mianowicie nie daje ani graczowi ani MG żadnej kontroli nad efektem. (Co samo w sobie też stanowi pewien klimat Wink )


Yubi

[1] Postać pisaną wielką literą rozumiem jako element piątki Postać, Świat, Sytuacja, Kolor, Mechanika.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 23:09, 26 09 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Cytat:
Zaprojektowano je jako wzmacniacz klimatu.

Zdefiniuj klimat?

Bo dla mnie to to samo co kolor, ale używane w zamian.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 18:40, 30 09 2006
Yubi
zerkający na systemy

 
Dołączył: 26 Paź 2005
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





beacon napisał:
Cytat:
Zaprojektowano je jako wzmacniacz klimatu.

Zdefiniuj klimat?

Bo dla mnie to to samo co kolor, ale używane w zamian.


Ja też używam tych słów zamiennie. Klimat, nastrój, kolor.

Yubi
P.S. Przepraszam za późną odpowiedź. Ciężki tydzień...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 19:49, 30 09 2006
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





W takim razie nie rozróżniaj elementów, które stawiasz jako nietożsame, a według tego posta są tym samym.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:32, 03 10 2006
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





[IMO]

Yubi napisał:
Przez "kolorową mechanikę" rozumiem nagradzanie graczy za wprowadzanie do gry szczegółów świata, które nie mają wielkiego wpływu na akcję, za to budują nastrój i klimat. Stunsy z Exalted są chyba właśnie tym (system znam pobieżnie).



Sądze, że zasady tego typu powinno się stosować rozważnie, ostrożnie, w niewielkich ilościach i w formie bardziej "aktywnej" Wink . Kilka moich ale :

Raz - Lubię gdy zasady popychają akcje do przodu, a nie promują samotne, słowicze popisy. Jeżeli gracz wciąga do gry npca tylko po to, by pobawić się w klymatyczne monologi - reszta osób może stracić zainteresowanie. Jeżeli npec dodatkowo ma przy sobie klucze do alkowy księżnej, mape do skarbca, lub jest wtyką we wrażej organizacji - to otwiera droge dla innych graczy i gna historie we właściwym kierunku.

Dwa - Lubię gdy zasady są jasno określone i nie opierają się wyłącznie na opinii mg. "Dobre odgrywanie postaci" czy "bogate opisy" oznaczją różne rzeczy dla różnych osób ("moja postać by tak zrobiła!" / "to ja go tne, biore zamach pod takim kątem ..." ), "rozbawienie współgraczy" może prowadzić do wymuszonych, tragicznych dowcipów, a mg czasami ma problemy z obiektywna oceną.

Trzy - Lubię gdy takie zasady nie mają zbyt dużego, "długoterminowego" wpływu na gre. Inaczej łatwo jest je "naciagać", gdzie gracze lepiej łapiący klimat przejmują zabawe, a swoisty "drużynowy balans" leci w diabły. Np wygadany gracz -> więcej drama dice'ów -> więcej expa -> lepsze statystyki -> łatwiejsze testy -> więcej okazji do "pokazania się" -> więcej drama dice'ów -> itd.


Za dobrze skonstruowane, "kolorowe" zasady (deczko bliższe Twojej definicji Wink ) uważam Stuntsy w Exalted, Aspekty w FATE v3 i po części Artha w Burning Wheel.

W Exalted, jedno i dwugwiazdkowe stuntsy są wyraźnie określone i łatwe do osiągnięcia (nawet przez mniej "lotnych" graczy), a ich bonus nie rzuca "równowagi gry" na kolana.

W FATE v3 globalne Aspekty konwencji/settingu mogą być użyte przez graczy i mg do boostowania klimatycznych zagrań. Gracz może odpalić Aspekt "Anime", by bohater nie rozpłaszczył się po samobójczym ataku z dwudziestego piętra prosto w paszcze potwora (ponieważ gracz "płaci" za użycie Aspektu Punkt Losu, mg nie zbytnich powodów do vetowania). Mg może użyć aspektu "Honor jest Wszystkim" i przekupić gracza tak, by jego bohater odrzucił spluwe i walczył z nieuzbrojonym przeciwnikiem mano-a-mano (ale nie ma przymusu, wszystko zależy od decyzji gracza i ew. jego zasobności w PL Wink ).

W Burning Wheel na zakończeniu przygody, gracze + mg głosują na "Most Valuable Player" (popchnął historie ku dramatycznemu zakończeniu) i "Workhorse" (właściwy człowiek na właściwym miejscu). Wybrani szczęśliwcy otrzymują nagrody w postaci odpowiednich punktów (sympatyczny, demokratyczny sposób nagradzania klimaciarzy i supporterów Wink ).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 10:57, 04 10 2006
Yubi
zerkający na systemy

 
Dołączył: 26 Paź 2005
Posty: 45
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





beacon napisał:
W takim razie nie rozróżniaj elementów, które stawiasz jako nietożsame, a według tego posta są tym samym.


Nie rozumiem. Co właściwie mi zarzucasz?

Cactusse:
Nigdy nie patrzałem w ten sposób na Arthę w BW. Faktycznie, można je traktować jako wzmacniacze klimatu.

Zuhar:
Dzięki za RSS!

Yubi


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Mechanika wzmacniająca Kolor
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 2 z 2  
Idź do strony Poprzedni  1, 2
  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin