autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> Przewodnik/Podręcznik Mistrza Gry
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Przewodnik/Podręcznik Mistrza Gry
PostWysłany: 08:28, 10 04 2007
Nimsarn
pożeracz systemów

 
Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z buszu!





Właśnie pytanie brzmi czy coś takiego powinno znaleźć się w systemach autorskich, skoro i w nie wszystkich komercyjnych jest? (patrz. Portal Mr. Green )
I co właściwie powinno się w nim znajdować?

Sprawa nie jest łatwa, tego typu rzeczy zwykle są silnie nacechowane pouczaniem, czego nikt nie lubi, ale często okazuje się potrzebne, a i starym wygom czasami zdarza się zajrzeć jak to robią inni.

Odkładając na razie na bok kwestię sensowności tego typu podręczników, chciałbym się teraz zastanowić, co powinno się w nim znaleźć.

I na razie przychodzi mi do głowy taka ropiska:

1 O skutecznym gry prowadzeniu
- Zręby - czyli jak wygląda sesja;
- Nastrój - z czym to jeść i jak podawać;
- Opis - kiedy i gdzie?;
- Rady wszelakie - sztuczki, triki, itp.
2 Jak z sukcesem napisać scenariusz
- Intryga - znaczy się, co?;
- Czarny charakter - o rasizmie słów kilka;
-- Generator?
- Sceny - jak i po co?
-- U świata początku - jak zacząć;
-- Gdy czarny zaczyna gadać o niespełnionym ojcostwie - kulminacja;
-- Karać /nagradzać, wysłuchać watro - koniec.

Co o tym sądzicie?
Jak wy TO robicie?
Co byście radzili?

Pozdrawiam
Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 10:23, 10 04 2007
malkav
pożeracz systemów

 
Dołączył: 19 Wrz 2006
Posty: 238
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ciemne miejsce w międzyczasie





Jak dla mnie w podręczniku MG powinny być zawarte wyjaśnienia sekrecików wszelakich Smile Coś czego gracze wiedzieć nie mogą, a mistrz gry powinien. Poza tym powinien zawierać rady i przykłady tworzenia postaci bohaterów niezależnych. Takich jakich gracze mieć nigdy nie będą. I ogólnie wszystko to o czym gracze chcieli by wiedzieć ale zepsuje to im grę.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:09, 10 04 2007
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Przydadzą się rady jak prowadzić daną konkretną grę - np. w Nieborakach był rozdział o wprowadzaniu humoru (aczkolwiek niedoskonały). Nie można także pominąć graczy (ja tak zrobiłem, hehe, ale w drugiej edycji będzie poprawa) i im także doradzić jak mogą/mają/powinni grać. Wszystko w luźnym stylu, bez kategorycznych nakazów i zakazów.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 17:22, 10 04 2007
Thronaar
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 27 Wrz 2005
Posty: 272
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Stolica Warmii i Mazur





Co o tym sądzicie?

Wszystko bardzo fajne, choć nie każdy ma wystarczająco wiedzy i doświadczenia aby wykazać wszystkie ciekawostki swojego świata, lub też nie ma o czym rozmawiać.

Jak wy TO robicie?

Ja to potraktowałem po macoszemu w Naznaczonych, to znaczy tylko parę uwag odnośnie przygód i zasady przydzielania PD.

Co byście radzili?

Jestem za. ;]
Nie wiem na ile w temacie, ale co z opisywaniem zasad RPG, czym jest i jak w to grać. To chyba podchodziło by pod ten dział.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 17:44, 10 04 2007
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





"co z opisywaniem zasad RPG, czym jest i jak w to grać" - to chyba zależy czy chcesz grę dedykować starym wyjadaczom, czy graczom początkującym. Poważny pseudokomercyjny lub komercyjny podręcznik przynajmniej trochę na ten temat powinien napisać, ale w małej autorce raczej nie ma sensu (bo jest adresowana raczej do ludzi, którzy już grają i szukają czegoś nowego albo mogą sobie wyklikać na wikipedii co to jest).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Przewodnik/Podręcznik Mistrza Gry
PostWysłany: 18:31, 11 04 2007
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





- Wszystkie kłamstewka i tajemnice świata gry

- O prowadzeniu, ale wszystkie triki/techniki/sugestie dedykowane pod dany stystem. Czyli np. mamy system nastawiony na horror, więc tłumaczymy co czyni przygodę horrorem. Ma być filmowo, więc piszemy o prawidłach filmu.

- No i właśnie tu można zamieścić przykładową przygodę + do niej można dopisać analizę - dlaczego ta przygoda jest horrorowa / filmowa / pasująca_do_tego_systemu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 19:41, 11 04 2007
Darken
degustator autorek

 
Dołączył: 22 Paź 2005
Posty: 160
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Knurów





Miałem się nie wypowiadać, ale Craven mnie sprowokował.
Craven napisał:
- No i właśnie tu można zamieścić przykładową przygodę + do niej można dopisać analizę - dlaczego ta przygoda jest horrorowa / filmowa / pasująca_do_tego_systemu.

Damm, każda gra powinna mieć dokładnie rozpisaną przygodę z komentarzmi. Przynajmniej wiedział bym, jak naprawdę wygląda sesja w takim systemie wg. autorów.
Bo jakoś autorzy gier rpg w Polsce mają tendencję do ustawiania wysokiego poziomu domyślności (no dobra, na siłe można powiedzieć że crystalicum coś tam wniósł, ale to jeszcze nie było to).

Ale to jest temat o autorkach Very Happy
A co do sekretów świata, to troche to ssie. Praktycznie potrzebne są tylko jako przykłady, bo dla mnie nie jest przyjemnością powiedzieć graczą, że "w tej grze nic nie jest takie jak się wydaje", co rusz niespodzianki.
Tak było w Deadlands.
Ogólnie, lepiej aby jak nawięcej informacji było ogólnodostępnych.

Oczywiście nie obędzie się bez wytłumaczenia specyfiki gry.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 19:43, 11 04 2007
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Jak zawsze - bez przesadyzmu w obie strony. Czyli warto coś zostawić dla MG, i oczywiście istotnie mało zabawne jest "w tej grze nic nie jest takie jak się wydaje".


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 21:03, 11 04 2007
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





U mnie w SHOSIE taki rozdział zajmie znaczną część podręcznika, żeby jasno i klarownie wytłumaczyć jej główną konwencję i zaprezentować tricki, które mają tę konwencję wspierać. Według mnie w grach nieco mniej standardowych i klasycznych taki dział to bezwzględna konieczność.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 08:45, 12 04 2007
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Darken napisał:
A co do sekretów świata, to troche to ssie. Praktycznie potrzebne są tylko jako przykłady, bo dla mnie nie jest przyjemnością powiedzieć graczą, że "w tej grze nic nie jest takie jak się wydaje", co rusz niespodzianki.


Ssie, czy nie ssie - kwestia gustu. Osobiście lubię graczy rzucać w świat, którego zupełnie nie znają (są przybyszami z zewnątrz, z naszego świata) i pozwolić im dopiero poznawać jakie prawa nim rządzą.
Dlatego czy tajemnice czy nie - zależy od konkretnego systemu. Brak tajemnic był właśnie problemem Zew Cthulhu - gracze za dużo o Mitach wiedzieli, hehe.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: Przewodnik/Podręcznik Mistrza Gry
PostWysłany: 12:49, 12 04 2007
diavkhaan
degustator autorek

 
Dołączył: 26 Cze 2006
Posty: 101
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraina Podziemnych Pomarańczy ;)





Nimsarn napisał:
Co o tym sądzicie?

Osobny podręcznik dla graczy i MG - tak właśnie powinien zostać zbudowany system Smile
Nimsarn napisał:
Jak wy TO robicie?

Co najmniej zaznaczenie tekstu, który jest tylko dla oczu MG (w końcu gracze i tak mogą sciągnąć/kupić część przeznaczoną dla mastera).
Nimsarn napisał:
Co byście radzili?

Osobny podręcznik ma tę zaletę iż:
- wszystkie informacje można podać razem (chronologicznie/alfabetycznie/w_inny_sposób_ospowiednio)
- jeżeli podręcznik jest stylizowany na jakiś styl, to część dla MG nie musi być upiększany

Co do podręcznika?
- jak prowadzić w danym systemie / odcienie prowadzenia
- sztuczki dla MG
- pomysły na sesje
- tajemnice świata
- możliwe rozwinięcia historii świata w przeszłości
- pomysły na sesje
- więcej pomysłów


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 14:29, 12 04 2007
Thronaar
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 27 Wrz 2005
Posty: 272
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Stolica Warmii i Mazur





diavkhaan:
W przypadku autorek (bo chyba je tu omawiamy) jestem przeciwko dwóm podręcznikom. Osobiście nie przepadam za ściąganiem kilku plików, tylko po to aby je potem połączyć (ale to swoją drogą). Wątpię, aby taki zamysł przypodobał się czytelnikom, którzy i tak jak będą chcieli to sprawdzą co jest w księdze MG. Wolę oddzielne działy w podręczniku i takie pisanie, aby każdy wiedział jaka jest jego rola.

Co do odsłaniania tajemnic (parę osób o tym pisało), to ten pomysł nie wydaje mi się zbyt dobry. Opcja wymieniania dziwnych zdarzeń może być ciekawym pomysłem na sesje, lecz jeżeli od razu opiszemy zbyt dużo dlaczego tak się stało, możemy niepotrzebnie nakładać na MG ograniczenia.
Jestem zwolennikiem gry w stylu Magnesa. :]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 09:00, 13 04 2007
Nimsarn
pożeracz systemów

 
Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z buszu!





Reasumując wasze wypowiedzi Very Happy
Ogólnie zgadzacie się z tym, że podręcznik MG (w temacie prowadzenia i konstruowania scenariuszy) powinien pojawić się w autorce, jeśli ta przez swą formę lub treść odbiega w sposób znaczący od utartego kanonu dla danej konwencji, teorii RPG. Jako jedna z form wyrazu nowatorstwa danego systemu - coś pomyliłem Question Rolling Eyes

Natomiast w systemach, że zacytuję Beacona, "pure" taki podręcznik jest nie potrzebny, zbędny, zajmuje cenne miejsce..?

Mnie jednak, choć nie wiem czy coś z tego wyjdzie, kusi aby cosik takiego napisać (mój systemik swego czasu został zakwalifikowany do "pure" Very Happy ).

Do przemyślenia: - Może watro by na forum popracować nad jakimś wspólnym - w domyśle idealnym - modelu tworzenia i prowadzenia przygód. Później można by to ubrać w zgrabny artykulik, do którego wystarczyłoby podać linka i już Idea Wink

Inną sprawą jest podręcznik "Strażaka Tajemnic" Mr. Green , służący jako dopełnienie opisu świata. Tutaj zdania są podzielone, jedni są za, inni zdecydowanie przeciw.
Ja sam uważam, że nie powinno być podziału na wiedzę MG i wiedzę graczy w odniesieniu do świata, a zagadki być powinny nie dopowiedziane gdyż daje to wolną rękę MG, nieco inspirując go po trochu, a gracze nie mają możliwości wykradnięcia tajemnej wiedzy, gdy On (MG) nie patrzy.

Odnośnie wielu podręczników/plików w autorkach.
Sam kiedyś byłem zwolennikiem jednego jedynego dzieła, ale po namyśle zauważam zalety kilku podręczników, oto one:
- w osobnym podręczniku (dodatku) można rozwinąć myśli z podstawki bez obawy o naruszenie spójności tekstu;
- można to robić wybiórczo;
- w przeciwieństwie do komercyjnych, wielość podręczników/plików autorek, nie generuje kosztów - ot drukujemy to, co chcemy;
No, ale oczywiście podział musiałby przebiegać wg modelu:
- Podstawka (domyślnie pozwalająca na grę);
- Dodatki (nieobowiązkowe rozszerzenia zasad, aspektów świata).

Question

Diavkhaan ciekawa ropiska, brak tyko cosik o scenariuszu - bliżej jego pisania Wink

Pozdrawiam
PS. Nie uważam się za Alfę i Omegę w kwestii mistrzowania, dlatego między innymi napisałem ten post Cool


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 12:08, 14 04 2007
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Cytat:
Natomiast w systemach, że zacytuję Beacona, "pure" taki podręcznik jest nie potrzebny, zbędny, zajmuje cenne miejsce..?

Według mnie (łał, ktoś mnie cytuje ;p) w takich systemach może znaleźć się przewodnik dla MG, ale nie jest konieczny. Bez niego da się grać. Natomiast w gry nowatorskie, indie czy jakieśtam inne bez takiego rozdziału domek z kart się posypie.

A jeśli już, to faktycznie w dodatkach. Wówczas faktycznie nie rozwala się spójności i nie zaburza tempa przemijania poszczególnych rozdziałów.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Przewodnik/Podręcznik Mistrza Gry
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin