autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> WYPASIONA ANKIETA Mechaniczne preferencje (Faza 1) Idź do strony 1, 2  Następny
Napisz nowy temat  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
WYPASIONA ANKIETA Mechaniczne preferencje (Faza 1)
PostWysłany: 13:46, 08 06 2008
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Ha! Mój caps-lock zadziałał i zajrzałeś/zajrzałaś do tego tematu Razz

Sprawa jest wtórna i poniekąd prosta, jednak chciałbym to zrobić jak najporządniej. Nieraz trafiają się na forach pytania o najlepszą mechanikę, gdzie można wybierać po tytułach systemów, lub ankiety typu jedna czy wiele kostek itd.

Ja chciałbym, żebyśmy zastanowili się nad całym szeregiem pytań, które rozłożyłyby mechaniki na części pierwsze i analizowały jak najwięcej aspektów. Kiedy wyczerpiemy to, można będzie zrobić taką ankietę i przeprowadzić ją (faza 2). Trzecią fazą byłaby analiza wyników i jakaś próba podsumowania.

W żadnym wypadku nie chodzi to u stworzenie idealnej mechaniki, bo to po prostu niemożliwe. Nie chodzi również o odkrycie Ameryki, czy stworzenie nowej teorii czy innych pierdół. To ma być czysta, sympatyczna ciekawostka Smile

1. Jedna czy wiele kości?
- Rzut powinien się odbywać z udziałem jednej kości.
- Rzucamy pulami kości.

2. Kości jednakowe czy różne?
- Zawsze te same
- Różne, np zależnie od poziomu cechy, czy broni w przypadku obrażeń (ale w ramach jednego rzutu jednakowe)
- Różne, np zależnie od poziomu cechy, czy broni w przypadku obrażeń (nawet w jednym rzucie mogą się znaleźć różne kości)

3. Cechy postaci
- 3 lub mniej (np. fizyczna, socjalna, społeczna)
- 4-6 (np. fizyczne dzielimy na krzepę i sprawność)
- 7-9 (np. krzepę dzielimy na wytrzymałość i siłę, a sprawność na zręczność i zwinność)
- DUŻO!

4. Rzut na obrażenia?
- Tak, powinien być
- Nie, obrażenia są stałe, zależą od
- Nie, obrażenia zależą od wyniku rzutu na trafienie (przebicia, dodatkowe sukcesy itd.)

5. Wspomaganie konwencji
- Powinno być
- Może być
- Obojętne
- Nie, realistyczna mechanika, konwencja w warstwie fabularnej

6. Wspomaganie konwencji 2
- Punkty pozwalające przejąć narrację
- Zasady promujące działania "w klimacie"
- Inny opis bohatera a inny BNów.

7. Tworzenie postaci
- Punkty wolne
- System "krokowy" rasa, profesja, pochodzenie, zaszłości
- Połączenie

8.Magia
- Lista czarów
- Tworzenie czarów
- Określenie co mag danego poziomu może.

itd.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 14:20, 08 06 2008
Szabel
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 1316
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 1/3





Ankieta dość sztywna. Co ma zrobić ktoś komu w sumie wisi dopóki mechanika działa i dobrze się komponuje z resztą systemu?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 14:29, 08 06 2008
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Pewnie ma nie wypełni tej ankiety Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 14:46, 08 06 2008
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Craven,

Maj dir frend,

Mam nadzieję, że się nie obrazisz,
nie nazwiesz mnie gnojkiem,
nie potraktujesz tego jako osobisty pocisk
i nie popłaczesz się w kącie Wink.
Ale...

Z tyłka te pytania. Tak na serio można je zastosować do określenia bardzo niewielu rzeczy i tylko w kontekście gier klasycznych.

Na pytania 2, 3, 4, 7, 8 jest jedna odpowiedź: zależy od konkretnego typu gry. W Warhammerze fajnie się sprawdzała lista zaklęć, ale nie miałaby ona sensu w grze, w której gra się bogami, którzy mogą manipulować materią.

Kwestia obrażeń to odpowiedź na pytanie, jak bardzo losowa ma być mechanika. I jak bardzo kombosiarska.

Cechy postaci - zagadnienie zależy od tzw. dążenia do jakiegoś realizmu czy czegoś takiego, bla bla bla, oraz od roli umiejętności i innych charakterystyk.

Zatem pytania 2, 3, 4, 7 i 8 to pytania, na które odpowiedź musi być bardzo względna. A na pytania dotyczące wspomagania konwencji powiedziałbym: muszą być takie mechanizmy, do nich służą regulacje z pytań 2-4, 7, 8, oraz masa innych zabiegów, których nie da się wymienić na jednej krótkiej liście ni cholery.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 16:11, 08 06 2008
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Oczywiście, że chodzi o klasyczne - inne nie istnieją Razz

Odpowiedź, że to zależy jest kiepska, bo z reguły ludzie mają preferencje. Tzn jednych drażni rzucanie garścią kości bo wolą jedną i na odwrót. Co do cech - ilość nie jest związana z realizmem. Oczywiście należy dopisać pytanie czy lubisz jak mechanika dąży do realizmu, czy nie (i ponownie - ja NAPRAWDĘ wiem, że czasem wolimy system realistyczny, a czasem odwrotnie Razz).

No i wreszcie, zanim wyślę Cię do kąta to jeszcze jedno - to nie ma być krótka lista Very Happy. Więc zachęcam bardziej do proponowania pytań niż gęgania na sam pomysł - jak mówiłem, to ma być tylko ciekawostka i ew. impuls do rozruszania forum - przyszedł mi do głowy przy RPGowym paliwie Cactusse Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 16:40, 08 06 2008
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Wygląda na to, że wymykam się tym zestawieniom ;p Żart, zaraz wyjaśnie, o co chodzi.

Ja lubię, kiedy klocki do siebie pasują. Garści kostek z przerzutami, kombosami itd. pasują do pewnych konwencji, np. heroicznego anime. Z kolei mechanika, w której jest tylko jedna cecha, np. siła, dość jednoznacznie wskazuje, do jakiej konwencji się nadaje. Albo jeśli mamy atrybuty intelektualne i szereg umiejętności śledczych.

Jeśli ktoś odpowiedział twierdząco na pytanie o wspieranie poprzez mechanikę konwencji, to reszta pytań nagle się relatywizuje.

--> Konwencja wymaga konkretnych rozwiązań mechanicznych. Dlatego w SHOSIE (o ile jednak powstanie ;p) nie będzie oddzielnych umiejętności na używanie karabinów, dział, pistoletów, rewolwerów, proc i dmuchawek, podczas gdy w Neuroshimie mogą się takie bajery sprawdzać.

Taką tezę wysuwam, a co ;P

Dyskusja nie jest nie na miejscu. Prowokuje pewną refleksję, więc super, że ją rozpocząłeś Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 16:45, 08 06 2008
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Jak mówiłem, kumam, zgadzam się i potwierdzam - do różnych gier pasują różne mechaniki, sądzę jednak, że można mieć ogólne preferencje.

Co więcej - moim zdaniem to miło, jak mechanika wspiera konwencję, ale nie jest to konieczne Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 16:58, 08 06 2008
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Dla mnie to właśnie jedyny praktycznie bezwzględny wymóg. Wyjątkiem jest Warhammer, którego darzę zbyt wielkim sentymentem, żeby wytykać mu błędy ;p

Uznaj to za moje preferencje Razz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez beacon dnia 16:59, 08 06 2008, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Re: WYPASIONA ANKIETA Mechaniczne preferencje (Faza 1)
PostWysłany: 19:41, 08 06 2008
Dakarai
przybysz

 
Dołączył: 28 Maj 2008
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3





1. Jedna czy wiele kości?
- Rzut powinien się odbywać z udziałem jednej kości.
- Rzucamy pulami kości.

-> To i to może być dobre. Ja osobiście nie mam preferencji.


2. Kości jednakowe czy różne?
- Zawsze te same
- Różne, np zależnie od poziomu cechy, czy broni w przypadku obrażeń (ale w ramach jednego rzutu jednakowe)
- Różne, np zależnie od poziomu cechy, czy broni w przypadku obrażeń (nawet w jednym rzucie mogą się znaleźć różne kości)

-> Choćby z kwestii praktycznych raczej preferuję te same.

3. Cechy postaci

-> Od kilku do kilkunastu, choć ja raczej wolę opcję 3-6. Nie mialbym nic przeciwko systemowi w ktorym nie ma cech, a co najwyżej "traity" modyfikujące umiejętności jak np "bardzo silny".

4. Rzut na obrażenia?


-> Zależy w co gramy. Ale raczej losowe i raczej zależące od jakości trafienia.

5. Wspomaganie konwencji
-> Powinno być

6. Wspomaganie konwencji 2
- Punkty pozwalające przejąć narrację
- Zasady promujące działania "w klimacie"
- Inny opis bohatera a inny BNów.

-> Wiele innych opcji jest też dostępnych - np walka taktyczna w dnd4 wspiera konwencje dungeon crawla.

7. Tworzenie postaci
- Punkty wolne
- System "krokowy" rasa, profesja, pochodzenie, zaszłości
- Połączenie

-> Ja jestem za uproszczeniami więc "punkty wolne" do mnie aż tak nie przemawiają.

8.Magia
- Lista czarów
- Tworzenie czarów
- Określenie co mag danego poziomu może.

-> Połączenie.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: WYPASIONA ANKIETA Mechaniczne preferencje (Faza 1)
PostWysłany: 21:46, 08 06 2008
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Czy to nie miały czasem być pytania same, a nie odpowiedzi?
W każdym bądź razie moje odpowiedzi niżej, tak z rozpędu napisałem. Wink

1. Jedna czy wiele kości?
Nie wiem czy dobrze rozumiem. Jesli chodzi o pulę kości w sensie jak w Wampirze, to nie, a jeśli chodzi o rzucanie kilkoma kośćmi (np. jak w Neuroshimie zdaje się) to tak.

2. Kości jednakowe czy różne?
- Zawsze te same

3. Cechy postaci
- 7-9 (np. krzepę dzielimy na wytrzymałość i siłę, a sprawność na zręczność i zwinność)

4. Rzut na obrażenia?
- Nie, obrażenia są stałe, zależą od
- Nie, obrażenia zależą od wyniku rzutu na trafienie (przebicia, dodatkowe sukcesy itd.)

nie dokończyłeś pierwszego, lubię gdy obrażenia zależą wyłącznie od wyniku testu (sukces/porażka), wiec chyba opcja druga z tych co zostawiłem.

5. Wspomaganie konwencji
- Powinno być

6. Wspomaganie konwencji 2
(nie mam zdania, zależy od gry)

7. Tworzenie postaci
(nie mam zdania, dowolnie, byle ciekawie)

8.Magia
- Określenie co mag danego poziomu może.

Tutaj zdecydowana odpowiedź. Nie lubię list czarów. Wolę magię w stylu książkowym.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Magnes dnia 21:47, 08 06 2008, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: 21:48, 08 06 2008
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





Chyba niejasno napisałem, liczyłem, że ustalimy listę pytań a dopiero potem będziemy odpowiadać Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Re: WYPASIONA ANKIETA Mechaniczne preferencje (Faza 1)
PostWysłany: 01:23, 09 06 2008
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





Craven napisał:
1. Jedna czy wiele kości?
- Rzut powinien się odbywać z udziałem jednej kości.
- Rzucamy pulami kości.

2. Kości jednakowe czy różne?
- Zawsze te same
- Różne, np zależnie od poziomu cechy, czy broni w przypadku obrażeń (ale w ramach jednego rzutu jednakowe)
- Różne, np zależnie od poziomu cechy, czy broni w przypadku obrażeń (nawet w jednym rzucie mogą się znaleźć różne kości)


Ja bym to przerobił :

1a. Rzut jedną kością czy kilkoma kośćmi (pula).
1b. Stała czy zmienna pula kości.
1c. Jednakowe czy różnorakie kości.

Cytat:
3. Cechy postaci
- 3 lub mniej (np. fizyczna, socjalna, społeczna)
- 4-6 (np. fizyczne dzielimy na krzepę i sprawność)
- 7-9 (np. krzepę dzielimy na wytrzymałość i siłę, a sprawność na zręczność i zwinność)
- DUŻO!


3b. Czy dzielić cechy na różne rodzaje, o innym mechanicznym wykorzystaniu (atrybuty, umiejętności, zdolności specjalne), czy traktować wszystkie cechy jednakowo.

3c. Czy atrybuty i umiejętności powinny być ze sobą powiązane ?
- Nie
- Tak, atrybut i umiejętność wykorzystane równocześnie w jednym teście.
- Tak, atrybuty są używane jako alternatywa w przypadku braku umiejętności.
- Tak, ale atrybuty wpływają na umiejętności tylko podczas tworzenia/awansowania postaci.

3d. Granularność (niektórych to męczy Wink )

Cytat:
7. Tworzenie postaci
- Punkty wolne
- System "krokowy" rasa, profesja, pochodzenie, zaszłości
- Połączenie

- Całkowicie losowa generacja postaci
- Częściowo losowa generacja postaci

7b. Dodatkowe szczegóły (historia postaci, powiązania)
- Obowiązkowe
- W gestii gracza
- Tworzone mechanicznie


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 07:10, 09 06 2008
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Mam głupie wrażenie, że taki temat już był swoją drogą.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 19:01, 09 06 2008
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





Magnes napisał:
Mam głupie wrażenie, że taki temat już był swoją drogą.


Eeee tam, od czasu poprzedniego wątku minęła masa czasu, jesteśmy bogatsi o nowe doświadczenia, jest szansa trafić na kogoś ze "świeżym" spojrzeniem, a forum jest na tyle niewielkie iż nie ma sensu się martwić ewentualnym dublowaniem Wink .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 13:36, 10 06 2008
Thronaar
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 27 Wrz 2005
Posty: 272
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Stolica Warmii i Mazur





Craven napisał:

1. Jedna czy wiele kości?

- Rzucamy pulami kości.

Craven napisał:

2. Kości jednakowe czy różne?

- Zawsze te same

Craven napisał:

3. Cechy postaci

- 4-6 (np. fizyczne dzielimy na krzepę i sprawność)

Craven napisał:

4. Rzut na obrażenia?

- Tak, powinien być

Craven napisał:

5. Wspomaganie konwencji

- Może być

Craven napisał:

6. Wspomaganie konwencji 2

- Zasady promujące działania "w klimacie"

Craven napisał:

7. Tworzenie postaci

- System "krokowy" rasa, profesja, pochodzenie, zaszłości

Craven napisał:

8.Magia

- Tworzenie czarów


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
WYPASIONA ANKIETA Mechaniczne preferencje (Faza 1)
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 2  
Idź do strony 1, 2  Następny
  
  
 Napisz nowy temat  Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin