autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> Mechaniki niekonwencjonalne Idź do strony 1, 2  Następny
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Mechaniki niekonwencjonalne
PostWysłany: 15:41, 12 10 2005
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Te dziwne i niestandardowe mechaniki coraz częściej pojawiają się u nas na forum. Biorąc prysznic wpadłem na pewne pomysły...

Poker
Mechanika w dużym stopniu opiera się o pokera. Gracze i NPCe odwzorowują cechy przedziałem -1 do 2. Gdy trzeba wykonać test dobierają karty ze stosu, 5 + modyfikator (ujemny, bądź dodatni). Grają w pokera, mogą wymienić określoną liczbę kart. Test udaje się temu, kto uzyska wyższą figurę. W przypadku zwykłych testów, nieprzeciwstawnych, MG dobiera liczbę kart określoną dla poziomu trudności testu.

Kości
Przy teście MG wrzuca do kubka tyle k6-ek ile wynosi poziom trudności, bądź wartość atrybutu NPCa. Gracz robi to samo. Turlają i wygrywa ten, kto ma więcej 5ek lub 6ek. Gdy wygra gracz to jemu udaje się akcja, gdy MG przeciwnie...


Pierwsza mechanika nadaje się do westernów. Druga chyba też. Może wy macie jakieś interesujące pomysły??


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 16:46, 12 10 2005
ja-prozac
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 22 Sie 2005
Posty: 403
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: constantine jeziorna





nihil novi sub sola, beacon.

poker - vide Dust Devils, bardzo dobra niewielka gra westernowa.

kości - czytałeś mój post z trzecią propozycją do SHOSA?
o tu: http://www.autorskie.fora.pl/viewtopic.php?t=35&start=120

post napisany jako gość.

inna sprawa, że mechanika nie powinna być gadżetem, a coś dodawać.

ja-prozac malkontent


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 17:12, 12 10 2005
Quba
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 24 Wrz 2005
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa





W Deadlands masz wiele elementów pokera. Przed wyjściem tej gry w Polsce napisałem mechanikę do westernów, w której były testy kośćmi pokerowymi.

Z takich dziwnych mechanik to nie tak dawno wymyśliłem z kolegą system bezkostkowy, w którym podczas testu gracz dzieli swoją pulę na skuteczność i czas. MG orientacyjnie podaje PT (aby gracz nie musiał zbytnio zgadywać) testu. Jeśli zmieścił się ze skutecznością to zdał test, chyba, że dał za mało na czas (jeśli miał znaczenie w teście).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 20:41, 12 10 2005
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Bezlosowe mechaniki też są na nic... Nie dają dreszczyku emocji...

A jeśli plagiat - sory, nie wiedziałem. Mimo to pokerowa jest IMO ciekawa i byćmoże ją wykorzystam. Umiejętności mogłyby pozwalać wymieniać karty...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 21:35, 12 10 2005
Magnes
ciągle nie ma czasu

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1940
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: wiocha na Śl.





Bezlosowe nie mają dreszczyku emocji?? Chyba nie czytałeś "In Spaace!" i innych gierek bezkostkowych, wiecej kombinowania i emocji niż przy rzucaniu setką kości Wink.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 21:48, 12 10 2005
Quba
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 24 Wrz 2005
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa





Mechanika pokerowa się nie sprawdza, jest za wolna.

A jeśli chodzi o moją bezkostkowa mechanikę, to dreszczyk emocji jest i to nawet spory. Gracz nie wie jak trudny jest test, oraz ile ma czasu. To w pełni wystarczy za element losowy.
Przykład: bohater ucieka przez las przed orkami, dobiegł do przepaści, na drugiej stronie jest wolność. Gracz dzieli odpowiednią pulę na skuteczność i czas. Jeśli da za mało na skuteczność to spadnie, jeśli da za mało na czas zanim odda skok orki go dopadną. MG ustala w tajemnicy poziom testu i czas w jakim pojawią się orki. Mówi graczowi, że to będzie trudny test (np. zakres: 11-15, MG ustala PT:12), ustala, że orki przybiegną w czasie 4. Bohater ma pulę 17, jeśli nie chce ryzykować to bierze 15 na skuteczność resztę na czas, jednak nie może być pewny czy orki go nie dopadną. Może też zaryzykować i dać mniej na skuteczność. Emocje gwarantowana, nawet większe niż przy rzucie kostką.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:22, 12 10 2005
revolver
degustator autorek

 
Dołączył: 19 Sie 2005
Posty: 160
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Olsztyn





eeeee...a jaka jest w opisanej sytuacji minimalna wymagana ilość punktów przeznaczonych na czas? Confused

Z czego to wynika?
Ja wiem - MG decyduje.Ale na podstawie czego?

I co to są 2 punkty czasu?
Dwie minuty?
Dwadzieścia sekund?

Pomysł dobry...ale jakoś tak trochę chyba nie do końca przemyślany...

Punkty wydane na czas decydują jak szybko (np.tłumaczeni książki) czy jak długo (np.podtrzymywanie zsuwającego się na głowę sufitu) postać coś robi Question


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 22:33, 12 10 2005
ja-prozac
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 22 Sie 2005
Posty: 403
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: constantine jeziorna





zakladam, ze subiektywnie. jesli licza sie sekundy, to sekundy.
jak miesiace, to miesiace. zaleznie od sceny.

ja-prozac


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 23:29, 12 10 2005
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





Hmm, takie z ciekawszych "niestandardowych" mechanik jakie widziałem :

- ORE (Godlike) :
Rzucasz paczką k10, i wybierasz zestaw kości z takimi samymi wynikami.
Ilość kości w zestawie oznacza jak szybko wykonałeś akcje (im więcej tym szybciej), wynik na kościach oznacza jak dobrze wykonałeś akcje.
Np. rzucając 7k10 i dostając 8,6,6,6,5,5,4 można z tego wygrzebać zestaw trzech szóstek (czyli jakość=6, szybkość=3), lub dwóch piątek (jakość=5, szybkość=2).

- Unknown Armies
Wykonujesz rzut procentowy k100, musisz zmieścić się z wynikiem pod wartością swojej umiejętności, i dodatkowo wyrzucić jak najwyższy wynik.
Dublety (np. 77, 55, 22) oznaczają ekstremalne szczęscię lub ekstremalnego pecha.

- Weapons of the Gods
Rzucasz kilkoma k10 i wygrzebujesz z tego podobnie jak w ORE zestawy takich samych wyników, tyle że ilość kości oznacza cyfre dziesiętną twojego rzutu, a wynik na tych kościach cyfre jedności.
Np. rzucając 7k10 i dostając 8,6,6,6,5,5,4 można z tego wygrzebać zestaw trzech szóstek (czyli 36) lub dwóch piątek (25).

Hmm, takie z dziwniejszych mechanik o których słyszałem :
- Dread
Do mechaniki używawa się drewnianej wieży z gry "Jenga". Wyciągając z niej klocki gracze mogą pomogać swoim postaciom, jeżeli jednak wieża się przewróci to Big Problem.
Btw. gra jest horrorem, i podobno tak rozkłada przez sesje wieża nieźle buduje napięcie.

- (Ups, memory block corrupted :-/ )
Każdy z graczy dostaje na całą sesje 100k6, i może je dowolnie "wydawać" na testy.

- Fastlane
Do gry używa się hmm, ruletki. Gracze i mając "chipsy", za które mogą kupować sukcesy, prawo do narracji itp. "Chipsy" można wygrać od mg "stawiając" swoje zasoby na rózne pola ruletki, na zasadzie wysokie ryzyko - wysoka wygrana / niskie ryzyko - niska wygrana.


Btw. Po przeglądnieciu ORE, również bawiłem się w różne machinacje z rozbijaniem puli kości na skuteczność/czas, ale dałem sobie spokój, za mało jest kostek w Fudge'u Wink .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 06:19, 13 10 2005
Quba
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 24 Wrz 2005
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa





revolver napisał:
eeeee...a jaka jest w opisanej sytuacji minimalna wymagana ilość punktów przeznaczonych na czas? Confused

Z czego to wynika?
Ja wiem - MG decyduje.Ale na podstawie czego?

Dokładnie MG szacuje sytuację, także ma tabelkę orientacyjną z czaem, tylko nie przyjmuje ona tak dużych wrartości jak wymagana Skuteczność.
Gracz raczej nie wie ile akcja wymaga czasu. Tutaj jest ten element losowy.

Cytat:

I co to są 2 punkty czasu?
Dwie minuty?
Dwadzieścia sekund?

Zależy od typu akcji i interpretacji MG. Nie da się wrzucić do jednego wora skradania się i np. rzucania. Jeśli dwie strony testują inne akcje, to MH moze dać premię do jednej z nich (tajną oczywiście).

Cytat:
Pomysł dobry...ale jakoś tak trochę chyba nie do końca przemyślany...

Przemyślany, raczej niedopracowany do końca Smile

Cytat:
Punkty wydane na czas decydują jak szybko (np.tłumaczeni książki) czy jak długo (np.podtrzymywanie zsuwającego się na głowę sufitu) postać coś robi

Punkty na czas oczywiście mówią o tym jak szybko cośrobimy.

ja-prozac napisał:
zakladam, ze subiektywnie. jesli licza sie sekundy, to sekundy.
jak miesiace, to miesiace. zaleznie od sceny.

Dokładnie tak.

cactusse napisał:
- ORE (Godlike) : (...)

Bardzo fajny pomysł, mógłbyś przybliżyć ten system, czy to mechanika uniwersalna, oraz czy jest dostępna za darmo?

Cytat:
- Unknown Armies (...)

No proszę w starej edycji Warhammera wprowadziliśmy identyczne modyfikacje, dublety dawały farta lub pecha, w zależności czy zmieściliśmy się w cesze Smile

Cytat:
- Weapons of the Gods

To samo pytanie jak do ORE Wink

Cytat:
- Dread (...)
i
Cytat:
- Fastlane(...)

Szczerze powiem to nie lubię takich udziwnień w mechanice. Dobre do tworzenia klimatu, ale nic poza tym.

Cytat:
- (Ups, memory block corrupted :-/ )
Każdy z graczy dostaje na całą sesje 100k6, i może je dowolnie "wydawać" na testy.

Hehe to prawdziwy storrytelling kostkowy Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 08:28, 13 10 2005
ja-prozac
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 22 Sie 2005
Posty: 403
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: constantine jeziorna





ORE
no przeciez masz, Quba, link do strony w moich poleceniach innych
systemow wojennych. zresztą:

[link widoczny dla zalogowanych]

weapons of gods
nie wyszlo nawet na zgnilym zachodzie, maja tylko pdfy.
pobobruj sobie

[link widoczny dla zalogowanych]

Fastlane

to nie jest tylko udziwnienie mechaniki. gra wedlug autora jest
do grania w stylu oecan's eleven, tego rodzaju klimaty.

dodatkowo wykorzystje zpecyfike ruletki(kasyno czesciej wygrywa)
gracz stawia swoje tak zwane Życie - wszystko w co wierzy, co jest
warte i sensowne. szyćko przemyślane.

memory block to above the earth

[link widoczny dla zalogowanych]

unknown armies
zapomniales, cactusse, opisac cala mechanike rzutu.
umiejetnosci gracza sa podzielone na odpowiadajace im cechy
i tworzone freeformowo. wiec sila(to wyciagam z kapelusza)
moze miec umiejetnosci w rodzaju "I fucking mutilate you motherfucker".
dodatkowo punkty na umiejetnosci w danej cesze sa rowne wielkosci
tej cechy. umiejetnosci sa nizsze niz cecha.

tu jest myk:
zwykla trudnosc - jesli masz umiejetnosc ponad 15% i duzo czasu,
nie rzucaj.

cos wymagajacego - wystarczy, ze rzucisz ponizej cechy na maly
sukces, ponizej umiejetnosc na pelny sukces

naprawde trudne - ponizej umiejetnosci

[link widoczny dla zalogowanych]
dzial download po prawo
-----------------------------------------------------------------
skoro mechanika moze byc z roznych systemow to lecimy

pagoda - rzucamy xk6 i zbieramy takie same wyniki, im wiecej tym lepiej
[link widoczny dla zalogowanych]

aurora -jesli postac wystarczajaco wysoka umiejetnosc w stosunku do
trudnosci to jej wychodzi, jesli nie, moze wziac ile chce d10(kosci
porazki) i rzucac. tak ogólnie. kazda sukces na kosci porazki obniza
umiejetnosc o 2. jak umiejetnosc zejdzie ponizej 0 to katastrofa.
reszta ponizej

[link widoczny dla zalogowanych]

alternity - podstawy niby adidasowe, rzut sie rozni:
dx zalezne od umiejetnosci - dx zalezne od trudnosci.
(d6 - d20; d12 - d4)

[link widoczny dla zalogowanych]

shadow of yesterday - wiele ciekawych rozwiazan, jedna mechanika
konfliktu "bringing down the pain", klucze - gracze sami oceniaja,
za co chca dostawac pdy.

[link widoczny dla zalogowanych]

wushu - ilosc kostek/sukcesu zalezy od narracji gracza:
strzelam do niego - 1k6
strzelam do niego krzyczac "jestem twoim aniolem smierci" - 2k6
wychylam sie z pedzacego samochodu plus powyzsze - 3k6

w zasadzie film akcji, ale bylo stosowane do wszelkich konwencji

[link widoczny dla zalogowanych]

snowball - gra w stylu memento oparta o the pool.

[link widoczny dla zalogowanych]

there is no spoon - gra matrixowska, gracze maja jedna uberceche
matrix i kilka zwyklych, zreszta przeczytajcie sami

[link widoczny dla zalogowanych]

kilka z ciekawymi rozwiazaniami
lacuna, the farm(trzeba ich szukac w zinie daedalus

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

ja-prozac


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 08:44, 13 10 2005
Quba
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 24 Wrz 2005
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa





Wielkie dzięki Smile
Faktycznie musiałem przeoczyć to ORE Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:01, 13 10 2005
beacon
Administratore

 
Dołączył: 10 Sie 2005
Posty: 1843
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Warszawa/Lublin





Prozac, od groma masz tych mechanik...

Ja kierowałem się zdaniem, że mechanika może fajnie dopełniać grę. Stąd pomysł gry w kości z MG do pirackich systemów choćby. A poker - czy ja wiem czy za wolny? MG mówi "bierzesz pięć, ja cztery". Jak masz umiejętność to wymieniasz, jak nie, albo nie chcesz, to nie i wykładasz. Lukasz kto ma wyższą figurę i wiesz co się dzieje. Oczywiście nie wszystko tak rozstrzygasz! Czasem rzucasz tam k6-ka czy cos, jak np obrażenia liczysz.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:16, 13 10 2005
ja-prozac
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 22 Sie 2005
Posty: 403
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: constantine jeziorna





wydano okolo tysiaca systemow komercyjnych
i drugie tyle autorskich(mowie o jezyku angielskim).

znajdzie sie cos oryginalnego, a skoro cactusse podrzuca pomysly
zagramaniczne, to czemu nie ja?

ja-prozac


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 20:41, 13 10 2005
Craven
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 15 Sie 2005
Posty: 673
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Kraków





ORE - super pomysł. Aż kusi żeby potestować i się pobawić.

Co do mechanik nietypowych to fajną przyszło mi testować niedawno - 3 graczy. Na początku ciągną karty, każdy ma inny kolor, to jakby karta postaci.

Zero statystyk, testy polegają na sciągnięciu po jednej karcie - MG i gracz, kto ma wyższą wygrywa. Jeśli kolor pokrywa się z twoją kartą masz +1 do wyniku.

I tyle.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Mechaniki niekonwencjonalne
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 1 z 2  
Idź do strony 1, 2  Następny
  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin