autorskie.wieza.org

forum PRZENIESIONE na autorskie.wieza.org, proszę użyć opcji przypominania hasła tam

Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat -> Heartbreaker - jak się za to zabrać? Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
PostWysłany: 10:52, 12 11 2008
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





IMHO archetypy powinny być jak najbardziej charakterystyczne dla świata, a "tradycyjne" profesje (jeżeli już muszą być) pokropione klimatycznym sosem (np. Strażnik Świętej Ziemi zamiast Wojownik, Rabuś Grobów zamiast Złodzieja, etc. ) Wink.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:06, 12 11 2008
Nimsarn
pożeracz systemów

 
Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z buszu!





Ot dylemat:
Charakterystyczne - czyli takie, które oddają, co w świecie wyjątkowe?
Czy typowe - znaczy się najpowszechniejsze w danym świecie.
Rodzi się pytanie, czemu archetypy mają służyć
Reklamie, czy obrazowaniu świata?

Inna sprawa archetypy vs profesje
Jedno to przykłady a drugie narzędzia kreacji - chyba, że coś pomyliłem Rolling Eyes

Bez urazy dziś jestem po prostu drażliwy - a może wrażliwy Rolling Eyes


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:51, 12 11 2008
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





Phy, dzisiaj mam tak zły humor, iż mogę spokojnie wziąć Cię na klatę Wink

Charakterystyczne i Typowe można połączyć w jedno, i nie jest to zjawisko nadzwyczaj unikalne. Dla przykładu, dwie świetne reimplementacje D&D3 - "Arcana Evolved" i "Iron Heroes", mają zestawy podstawowych profesji przemalowane na kolory świata :

Arcana Evolved : Akashic, Champion, Greenbond, Mageblade, Magister,
Oathsworn, Runethane, Totem Warrior, Unfettered, Warmain, Witch, Ritual Warrior.

Iron Heroes : Archer, Armiger, Berserker, Executioner, Harrier, Hunter, Man-at-Arms, Thief, Weaponmaster, Arcanist, Dedicate, Myrmidon, Spiritualist.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 12:07, 12 11 2008
Nimsarn
pożeracz systemów

 
Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z buszu!





To ja robię unik Wink
Nie zrozumieliśmy się.
Nic nie mam przeciw zakrapianiu tradycyjnych profesji, ale charakterystycznych archetypów trzeba unikać, aby nie stworzyć takiego potworka jak w Wieśminie - elf-druid - to takie typowe Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 12:21, 12 11 2008
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





To ja opuszczam gardę i macham zachęcająco Wink

Rzeczywiście, nie rozumiemy się. Dlaczego miałbym unikać Charakterystycznych Archetypów ? Co jest złego w kombinacji Elf-Druid ? Można ją wykręcić na w klimatycznym kierunku ...


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 12:58, 12 11 2008
Nimsarn
pożeracz systemów

 
Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z buszu!





To ja robię wypad Very Happy
Jeśli dobrze orientujesz się w świecie Wedźmina to pewnie zauważyłeś, iż elfy traktowały tam ludzi z pogardą. A Druidyzm był wyznaniem ludzkich magów.
Reasumując nie twierdzę, że jakiś elf-druid mógł się trafić, ale byłby to raczej wypadek odosobniony.
A tak zrobili archetyp i wygląda jakby, dajmy na to, 80% populacji druidów było elfami - co jak wiemy w świcie ASa jest wierutną bzdurą.

Słowem archetypy oprócz tego, że pomagają graczom stworzyć postacie to są też narzędziem MG.
Rolling Eyes


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 13:25, 12 11 2008
cactusse
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 660
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 19 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Kraków





To ja uciekam wokół ringu, rozpaczliwie machając mackami Wink

Ach, teraz rozumiem te druidyczno-elfie argumenty.

Cóż ja osobiście preferuje "unikalne" i "specjalne" archetypy, nawet gdy wprowadzają w błąd nieuważnego czytelnika. Ba, wolałbym by gra proponowała od kopa takie nietypowe role, a możliwość wcielania się we fragment szarej masy udostępniała jako dodatkową opcję. Jak Exalted, Monastyr, CoC, czy w ostateczności Arch Inverted Wink .


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 13:44, 12 11 2008
Nimsarn
pożeracz systemów

 
Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z buszu!





A ja ścigam cię strzykając swymi trzydziestu dwu stawami Very Happy

Zastosowanie typowych archetypów wcale nie oznacza grania szarą masą.
Bo jeśli na początku określimy ciekawą rolę graczy w systemie. To i archetypy będą ciekawe i ograniczać się będą do roli graczy w systemie.
Biorąc dla przykładu Exalted od archetypu wymagam by przedstawiał typowego solara (chyba nie pokręciłem Confused ), a nie typowego mieszkańca kontynentu.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 14:32, 12 11 2008
Jagmin
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 03 Paź 2007
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Hobbyton





Może trochę wybije was z tematu, ale czy profesje czy też archetypy, jakie one by nie były, są tylko tłem dla postaci? Chodzi mi o to, że postać generalnie wyłamuje się ze swojej kasty, często zostawiając dawne życie za sobą. Nie jest w stanie kontynuować np. drogi elfa druida odkąd zbratała się z krasnalem - weteranem wielu bitew i ludzkim złodziejaszkiem. Ma nowe życie pełne niebezpiecznych przygód i nowych doznań.
Oczywiście zdarzają się i postacie wiernie trzymające się swych dawnych zwyczajów ale to raczej jest kolor niż archetyp tej postaci. To jej jakby wada a nie zaleta.

Tak wiec uważam, że próżne jest szukanie różnic pomiędzy archetypami jeżeli przyjmują one wyłącznie postać tła dla obecnych poczynań naszego bohatera. No oczywiście możecie szukać głębszej roli dla archetypów ale czy nie będą one wtedy zbyt zmanieryzowane przez mechanikę?

A tak jakoś mnie naszło. Popadam w melancholię.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 07:41, 13 11 2008
Nimsarn
pożeracz systemów

 
Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z buszu!





Jagmin kiedyś udało mi się prowadzić system z dobrze skomponowanymi archetypami. One naprawdę nie służą tylko do tworzenia postaci to wspaniała pomoc dla MG, gdy trzeba wprowadzić nie przewidzianego wcześniej BNa, albo znaleźć statystyki przygodnego bossa.

Behir dalej zastanawiałem się nad ilością archetypów i doszedłem do wniosku, iż dobrze by było gdyby obejmowały one przedstawicieli pięciu klasycznych profesji/klas najbardziej rozpowszechnionej rasy/nacji, plus po jednym archetypie dla pozostałych ras/nacji z charakterystycznymi dla nich profesjami/klasami. Np. w mojej autorce dałoby to liczbę dziesięciu archetypów (pięć ludzkich po jednym orczym, krasnoludzkim, ludzkim inaczej i dwa elfie Wink )

Odnośnie wczorajszej dyskusji z Cactusse - przyznaję się do błędu. Rzecz nie w charakterystycznych archetypach a w oryginalnych. Mała rzecz a robi różnicę Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 08:28, 13 11 2008
Jagmin
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 03 Paź 2007
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Hobbyton





Nimsarn napisał:
One naprawdę nie służą tylko do tworzenia postaci to wspaniała pomoc dla MG, gdy trzeba wprowadzić nie przewidzianego wcześniej BNa, albo znaleźć statystyki przygodnego bossa.

Nie zrozumieliśmy się. Ależ dla mnie archetypy też są wyśmienitym narzędziem dla MG. Jednak archetypy rzadko są jakoś mechanicznie wplecione w grę. Są tylko przykładami. Ja podałem, że archetypy mogą budować równie ważne tło postaci. Nie muszą wypełniać roli mechanicznych tworów szerzej znanych jako profesje lub klasy. Ba nawet nie powinny.
Wezmę może taki mały przykład archetypu lekarza w jakimś współczesnym settingu. Dla bohatera archetyp lekarza pozwala ustalić jego tło czyli tym kim był i co do tej pory robił. Może nawet kontynuuje praktykę karkołomnie lawirując miedzy pracą zawodową a nazwijmy to "hobby" (szukanie kłopotów). Nie mniej nie jest w żadnym wypadku już przedstawicielem tego archetypu. Wyłamuje się z ram tegoż terminu.
Inna sprawa BN lekarz. MG potrzebuje BNa, który załata dziury po kulach naszej drużyny. O ile nie jest to jakaś hiperważna postać dramatu to skorzysta z powyższego archetypu.

Jednak Nimi, wydaje mi się, że ty obracasz się cały czas wokół pojęcia szablonu postaci a nie archetypu. Chodzi ci o pewien wzornik rozłożenia cech i umiejętności jaki charakteryzuje (a przynajmniej powinien) archetyp. Coś takiego i to z powodzeniem proponuje WFRP a także częściowo D&D. Tylko, że tu powstaje pytanie, na ile mechanika ma determinować to kim jest, był i będzie nasz BG a na ile gracz?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Jagmin dnia 08:33, 13 11 2008, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:27, 13 11 2008
Nimsarn
pożeracz systemów

 
Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z buszu!





To może dla potrzeb tematu uściślę pojęcie archetypu, jakiego go rozumiem.

Archetyp w rpg (i w moim pojęciu) to postać opisana zgodnie z wszelkimi regułami systemu, obrazująca typowego przedstawiciela/kę danej roli społecznej preferowanej w danym systemie do gry i gotowej do niej w każdej chwili.
Innymi słowy archetyp to postacie graczy stworzone przez autorów celem z obrazowania świata gry jak i zasad nim rządzących.

Gracze dysponujący systemem wyposażonym w archetypy mogą albo podjąć grę gotowymi postaciami (archetypami) lub dokonać w nich pewnych modyfikacji. Mogą też stworzyć postać na tak zwanym surowym korzeniu wykorzystując reguły systemu.

Jag obracam się wciąż a czasami piszę co widzę Very Happy
Dla mnie jako MG ważniejsze od statystyk - te mogą być losowe - jest wyląg i tło takiego archetypu. Bo to daje wgląd w pewien aspekt świata gry - tak zwane smaczki Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:50, 13 11 2008
Jagmin
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 03 Paź 2007
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Hobbyton





No to już nie rozumiem tematu dyskusji. Jeżeli masz typową wizję archetypu to masz i odpowiedź na swoje wątpliwości. Stwórz parę archetypów wg. wzorca i tyle.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 11:53, 13 11 2008
Nimsarn
pożeracz systemów

 
Dołączył: 13 Sie 2005
Posty: 240
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Z buszu!





Podstawowe pytanie tematu brzmi:
Ile ma być archetypów?

Ale żeby na nie odpowiednio odpowiedzieć trzeba wiedzieć, jakie mają być te archetypy - stąd dyskusja Cool


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: 12:05, 13 11 2008
Jagmin
większy pożeracz systemów

 
Dołączył: 03 Paź 2007
Posty: 378
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Hobbyton





Yyyy a jak chcesz policzyć ile ma być tych archetypów. Za przykład weźmy Shadowruna. Tam mały koło 10 niezależnie od edycji mimo, że archetypy się zmieniały i to nie tylko mechanicznie. Jedne znikały inne się pojawiały. Wiec moja odpowiedź na powyższe brzmi 10. Razz

A tak na serio to raczej nie towarzyszy temu żadna mistyka czy metamechanika tylko czyste ciecie objętości. Istnieją dodatki do gier zawierające setki archetypów.

Co do decyzji, jakie archetypy, sądzę, że trzeba sięgnąć do prawdziwej definicji słowa archetyp. Wtedy oczywistym stanie się, że są to postacie charakterystyczne ale nie tylko przez to co sobą reprezentują ale też kim są. Np. archetypem może stać się zwykły szary obywatel jeżeli wiąże się z nim jakaś idea, jest na przykład Wyzwolonym niewolnikiem lub Byłym etatowym magiem. W żadnym razie archetyp nie określa szarego człowieka i nie przedstawia statystycznego przekroju społeczeństwa. Jest odzwierciedleniem wyjątkowości społeczeństwa czy kultury. Dlatego właśnie archetypy są przedstawiane graczom a nie typowe role społeczne.

Poza tym Nimi chyba starasz się udowodnić, że w jakiejś grze archetypy są bardziej zwyczajne. Więc podaj przykłady. Wiedźmina z szacunku pomińmy wszyscy milczeniem.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Heartbreaker - jak się za to zabrać?
Forum autorskie.wieza.org Strona Główna -> Warsztat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)  
Strona 4 z 5  
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin